Jump to content

Suzuki 115df 2013 modell slukner nå jeg sette i gir forover og bakover.


omhI

Recommended Posts

Sjekket du termostat? Min motor var ganske lik. Gikk på tomgang. Da jeg satte i gir og ga gass droppet turtall litt. Den stoppet noen ganger. 
 

bytte av termostat gjorde den mye bedre.

 

min gikk litt urent på tomgang også.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

GJENNOMBRUDD :)

 

Etter mye "forsking" på nett og forum ble mistanken flyttet fra AIC sensor over til Shift Position Sensor. Nå har jeg fått fagfolk til å se på dette og de tror også det er Shift Position Sensor. Sensoren ble koblet fra og da gikk det å gire fram og i revers uten at motor stoppet. Det er et godt tegn. Shift Position Sensor er bestilt (uten at jeg vet hva den koster) og kommer over helga. Håper inderlig at dette nå er slutt.

Se bilde under. Sensor står festet under girstaget.

IMG_5515.jpg

Link to post

Jeg så først denne tråd nu. Men vi havde problemer med vores Suzuki Df60 og kunne slet ikke få den til at køre ordentligt. Så snart vi satte den i gear så gik den ud.

Det viste sig at være et problem med store ensoren.  Så jeg tror du er inde på det rigtige med den sensor!

Link to post
  • 1 måned senere...

SISTE NYTT....(dessverre ikke "happy ending" enda..)

 

Nøytralbryter og AIC ventil er skiftet, men ingen bedring. Motor oppfører seg som tidligere....

 

Nå er det vel på tide å gi stafettpinnen over til forhandler av Suzuki for videre feilsøk.... ???  (Jeg og han som skrur begynner å gå tom for gode forslag....)

Link to post
  • 2 uker senere...

Siste nytt

 

Da har suzukiforhandler gått igjennom motor. Listen over feil og mangler er lang som et vondt år:

ødelagt ecu

ødelagt iac

ødelagte sensorer

osv.

".....Jeg hadde ramlett av stolen jeg satt på da serviceteknikker ramsett opp total pris 60-70 tusen. Synes jeg å høre...Alle kostnader på materiell og arbeid veltes over på meg.

 

Nå har jeg kommet meg og prøver å tenke veien videre.

Motor er en 2013 modell gått 290 timer.

På amerikanske forum er disse problemene på 2012-2014 modell nevnt (de kaller det "fried ecu") I Amerika er det sendt ut servicebulettiner osv.  Så dette bør være kjent i Suzukiforhandler miljøet...

 

Hva skal jeg velger å gjøre ?

1) jeg kan selge motor til skrot - kan kanskje få 10.000,- ?

2) Jobbe med å få Suzukiforhandler til å innrømme litt ansvar. Men hvordan ?

3) Svelge kamelen og betale det det koster å utbedre motor 

4) Noe annet som jeg ikke tenker på ?

 

Håper noen har noen tanker å dele :)

Link to post

Hei. Dette hørtes ikke bra ut. Å slakte alle komponenter på motor samt kaste ut en sånn pris for utbedring høres helt vilt ut. Det ville ikke jeg godtatt. Hvis iac har brent ecu er det kun disse som er defekt. Det finnes  noen som faktisk reparerer disse men beklageligvis ikke i Norge.   Tipper en ny ecu samt ny iac koster 20000.  I ditt tilfelle vilt jeg ha lånt eller kjøpt en brukt ecu for å teste.  Det er omtalt på nett om å montere sikkring på iac for å beskytte ecu.  Har du utskrift av diagnose sds?  Vet du om tps er utelukket som kilde via sds? 

Link to post

SISTE KAPITTEL:

 

Jeg har valgt å selge 115 hesteren som delemotor til kr 25.000,-. Verkstedet sa at ECU var defekt og kunne ikke gi meg noe kostnadsoverslag på reparasjon / følgeskader.

Da slo jeg til på en 150 Suzuki modell 2017 som har gått ca 800 timer med komplett servicehistorikk. Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe meg hydraulisk styring. Det skal bli bra. 

Takk til alle som har gitt innspill og kommentarer på denne veien som har vært tornefull.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...