Jump to content

Dp-h drev som siger, hvordan finne årsaken?

Kronidiot

Recommended Posts

Tips til feilsøking av drev som siger? Starter med drevet i 0, siger sakte men sikkert til - 5 under kjøring.

Hvordan best finne ut om det er pumpa eller sylindre det er noe galt med? 

Kan vel snart starte en samletråd med ting som må fikses på båten... 

Kan være tilbakeslagsventilene i pumpa som lekker, kan også være dårlige tettinger på stemplene i sylinderne. vet ikke hva som er vanligst på DP-H, men på 290-drev er ofte pumpa problemet. Det finnes vel rep-sett for begge tilfeller, jobben er ikke kjempevanskelig. Synker drevet hvis du kjører det helt opp og lar det bli stående oppe - uten motoren i gang?

Kronidiot skrev for 11 timer siden:

Starter med drevet i 0, siger sakte men sikkert til - 5 under kjøring.

Er du 100% sikker på at drevet faktisk siger? Tiltsensoren har noen ganger kommet i ulage/løsnet litt og kan gi feilinformasjon. På bb motor hos meg må jeg kalibrere en gang i mellom. Ikke sikkert dette er problem hos deg selvsagt.

Gabi skrev for 5 timer siden:

Er du 100% sikker på at drevet faktisk siger? Tiltsensoren har noen ganger kommet i ulage/løsnet litt og kan gi feilinformasjon. På bb motor hos meg må jeg kalibrere en gang i mellom. Ikke sikkert dette er problem hos deg selvsagt.

Nei, har ikke fysisk sett at det faktisk siger, det var et godt poeng. Sjekker ut det, takk for tips ?

Du kan kanskje først kalibrere tilten, så du er sikker på at den er fra -5 til feks +30.

Så ut og kjøre. Om den da siger fra 0 til -5, kan du feks stoppe helt opp, og prøve å trimme mer inn. Om den allerede er siget til -5 vil du da bare høre at drevet jamrer seg og det ikke skjer noe mer. Og da er det kanskje en feil på tilten, lekkasje etc.

Men om du kan trimme videre til feks -8 er det nok ikke tilten på drevet som er feil men snarere tiltsensor elns.

Iallefall ganske lett å sjekke ut!

Følger denne tråden, har samme problem med mitt DP-SM. Jeg byttet alle pakningene i begge sylindrene for to-tre år siden. Det er en kar på YouTube som viser feilsøking på dette ved å tilte opp drevet, stroppe det fast for så å koble hydraulikkslangene fra pumpen og blende dem med endelokk. Deretter løsnes stroppen. Om drevet da siger ned, har man lekkasje i minst en sylinder. Om det holder seg oppe, er lekkasjen sannsynligvis tilbakeslagsventil i pumpa.

Med forbehold om at jeg ikke har så god peiling, så dette er ikke en anbefaling fra min side. Noen andre kan kanskje kommentere denne fremgangsmåten?

Her er link til del 1: 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 1 time siden:

Følger denne tråden, har samme problem med mitt DP-SM. Jeg byttet alle pakningene i begge sylindrene for to-tre år siden. Det er en kar på YouTube som viser feilsøking på dette ved å tilte opp drevet, stroppe det fast for så å koble hydraulikkslangene fra pumpen og blende dem med endelokk. Deretter løsnes stroppen. Om drevet da siger ned, har man lekkasje i minst en sylinder. Om det holder seg oppe, er lekkasjen sannsynligvis tilbakeslagsventil i pumpa.

Det høres ut som en bra fremgangsmåte. Du trenger forresten bare blende slangen til ut-bevegelsen. Drevet vil helt sikkert sette seg litt når du løsner stroppen (bygger trykk og komprimerer lufta som helt sikkert har sneket seg inn), men virker stempeltetningene skal den ikke sige noe mer etter det.

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Det høres ut som en bra fremgangsmåte. Du trenger forresten bare blende slangen til ut-bevegelsen. Drevet vil helt sikkert sette seg litt når du løsner stroppen (bygger trykk og komprimerer lufta som helt sikkert har sneket seg inn), men virker stempeltetningene skal den ikke sige noe mer etter det.

Godt poeng med at det holder å blende ut-bevegelsen. Antagelig er det kjappere å bare blende begge så slipper man å lure på hvilken slange som er hva, utfordringen min er å finne ut hvilken gjengedimensjon som er montert på disse slangene. Problemet ble liksom aldri stort nok til at jeg har orket å ta skikkelig tak i det, men denne høsten tenkte jeg å gjøre et forsøk.

subwoofer skrev 8 minutter siden:

Ta med slangen til Tess eller Hydroscand så finner de ut av det på noen sekunder, evt prøv med nipler til bilbremser i pumpa. Kan fort finne på å være enten metrisk eller tommeversjon, du får begge på biltema.

Takk for tips. Vil helst slippe å demontere slangene helt, ser for meg at tilgang på transom er et mareritt...

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...