Jump to content

Forbruk på Mariner 115hk 2 takt


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Vil tro den bruker rundt 45L på max, men om du drar ned på turtall er ikke to taktere så ille. Vil tro du kan havne rundt 25L på marsjfart (4000-4500) litt avhengig av hvilken fart du får/ønsker. Som med 4 taktere er det de siste knop/rpm som drar opp forbruket.

Er sikkert noe her inne som har eller har hatt samme motor som kan gi mere korrekte tall. Min siste to takter var en 90 hk rekkesekser.Bruker mye bensin på tomgang /dorging samt max, men ikke så ille på marsjfart. mener å huske at forgassere ikke åpnet  helt opp før etter en passerer  3/4 gass.

Link to post
ballistic skrev for 2 timer siden:

Vil tro den bruker rundt 45L på max, men om du drar ned på turtall er ikke to taktere så ille. Vil tro du kan havne rundt 25L på marsjfart (4000-4500) litt avhengig av hvilken fart du får/ønsker. Som med 4 taktere er det de siste knop/rpm som drar opp forbruket.

Er sikkert noe her inne som har eller har hatt samme motor som kan gi mere korrekte tall. Min siste to takter var en 90 hk rekkesekser.Bruker mye bensin på tomgang /dorging samt max, men ikke så ille på marsjfart. mener å huske at forgassere ikke åpnet  helt opp før etter en passerer  3/4 gass.

 

Det er vel nettopp når man drar ned turtallet at 2-takterne blir litt ille sammenlignet med 4-taktere. På full gass skiller det overraskende lite, sånn ca. 10% mere.

Min Mercury 4-takt 115 hk har brukt drøyt 10 liter i timen i snitt over 200 motortimer. Da har jeg ikke kjørt bare sakte for å si det forsiktig :wink:

Men på full gass bruker den ca 40 liter i timen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 39 minutter siden:

 

Det er vel nettopp når man drar ned turtallet at 2-takterne blir litt ille sammenlignet med 4-taktere. På full gass skiller det overraskende lite, sånn ca. 10% mere.

Min Mercury 4-takt 115 hk har brukt drøyt 10 liter i timen i snitt over 200 motortimer. Da har jeg ikke kjørt bare sakte for å si det forsiktig :wink:

Men på full gass bruker den ca 40 liter i timen.

Min 115 hk 4 takter bruker ca 22L/t på rundt 4400 rpm. Poenget var at om en oppnår grei fart på ikke for høyt turtall så kan det fungere med totakter også, men konvensjonelle totaktere vil jo selvfølgelig aldri komme i nærheten av moderne 4 taktere

Link to post
Teerex skrev 48 minutter siden:

 

Det er vel nettopp når man drar ned turtallet at 2-takterne blir litt ille sammenlignet med 4-taktere.

 

Ser ut som at dette varierer litt fra motor til motor. Samt at båten har litt å si også.   Weslingen min med 80hk Yamaha fra 1989 går veldig behagelig og fint - og fryktelig uøkonomisk på rundt 4000 omdreininger om man måler l/nm.    Tror den går billigere (pr nm) på full pupp :lol:
Mens en av nabobåtene i havna, en Mørebas 17 med 70 Johnson oppfører seg motsatt, overkommelig forbruk i marsjfart, og rett og slett heftig forbruk på fullt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Gammel tommelfingerregel (gjelder ikke moderne elektroniske motorer uten litt justering...):

2-takt bensin: 0.4L/Hk/t

4-takt bensin: 0.3L/Hk/t

Diesel: 0.2L/Hk/t

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev for 5 timer siden:

Gammel tommelfingerregel (gjelder ikke moderne elektroniske motorer uten litt justering...):

2-takt bensin: 0.4L/Hk/t

4-takt bensin: 0.3L/Hk/t

Diesel: 0.2L/Hk/t

 

 

Moderne 4-taktere med lean-burn i området 3000-4000 rpm går nok rimeligere i det området enn tommelfingerregelen.

Men på full gass fungerer ikke den tommelfingerregelen.

Min Mercury F115 av dagens generasjon bruker ca 0,35l/hk/t, og min gamle Honda BF90D VTEC brukte nærmere 0,40l/hk/t på full gass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...