Lars H. Startet 13.August.2024 Link til dette innlegget Startet 13.August.2024 Jeg bruker OpenCPN v.5.8.4-0 på en 14" Lenovo laptop. Den får AIS og GPS-posisjon fra en Raymarine AIS650 tranceiver. Kartene er sist oppdatert i mai d.å. Dette har fungert utmerket i flere sesonger, men nå på slutten av sesongen har det dukket opp noen uforklarlige streker ifbm. kurslinjen til egen båt, se bilde av skjermen. Dette skjer bare noen steder. Et annet, litt mer alvorlig problem jeg oppdaget idag var at noen røde og grønne staker manglet på skjermen litt syd for innløpet til Hamburgsund., se skjermdump der de nå, vel fortøyd i Fjällbacka igjen vises på kartet. Noen som har vært borti noe lignende? Her de rød/gule strekene: Og her stakene som manglet på skjermen da vi var der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 De rød/gule strekene er CPA (Closest point of approach). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Hvor finner jeg dette? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 For å vise CPA, så må du høyreklikke på et skip og velge vis CPA for det skipet du vil se streken for. Hvis dette kommer av seg selv hos deg så vet jeg ikke hvorfor det skjer, men du kan prøve å høyreklikke på et skip neste gang og velge skjul CPA. Se også her: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:manual_advanced:ais:target_cpa_details Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Lars H. skrev for 14 timer siden: Et annet, litt mer alvorlig problem jeg oppdaget idag var at noen røde og grønne staker manglet på skjermen litt syd for innløpet til Hamburgsund., Den er enkel. Da er det kjekt å vite om er på nord eller sydgående når en treffer på staker som en velger bort. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 14.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 shipahoy skrev for 5 timer siden: For å vise CPA, så må du høyreklikke på et skip og velge vis CPA for det skipet du vil se streken for. Hvis dette kommer av seg selv hos deg så vet jeg ikke hvorfor det skjer, men du kan prøve å høyreklikke på et skip neste gang og velge skjul CPA. Se også her: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:manual_advanced:ais:target_cpa_details Da fant jeg valget. Jeg høyreklikket et tilfeldig sted i kartet og fikk opp valgene: Da klikket jeg på "Vis CPA alarm" og alle disse tullete rød/gule strekene som jeg ikke fant noe nyttig i forsvant. Takker så mye. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 14.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: Den er enkel. Da er det kjekt å vite om er på nord eller sydgående når en treffer på staker som en velger bort. Om jeg skal ha grønt på styrbord eller babord, tror jeg nok jeg har kontroll på. Da jeg var der forsøkte jeg alle mulige zoomnivåer uten å få opp symbolene på skjermen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.