Jump to content

OpenCPN krangler ved vising av kurslinje pluss litt til.

Lars H.

Recommended Posts

Jeg bruker OpenCPN v.5.8.4-0 på en 14" Lenovo laptop. Den får AIS og GPS-posisjon fra en Raymarine AIS650 tranceiver. Kartene er sist oppdatert i mai d.å. Dette har fungert utmerket i flere sesonger, men nå på slutten av sesongen har det dukket opp noen uforklarlige streker ifbm. kurslinjen til egen båt, se bilde av skjermen. Dette skjer bare noen steder.

Et annet, litt mer alvorlig problem jeg oppdaget idag var at noen røde og grønne staker manglet på skjermen litt syd for innløpet til Hamburgsund., se skjermdump der de nå, vel fortøyd i Fjällbacka igjen vises på kartet.

Noen som har vært borti noe lignende?

Her de rød/gule strekene:

kartproblem.jpg.6cf8ec11696702ee28487051aa971b77.jpg

Og her stakene som manglet på skjermen da vi var der.

manglende_staker.jpg.9e36e9c8e3737dd34853e857f9081276.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

shipahoy skrev for 5 timer siden:

For å vise CPA, så må du høyreklikke på et skip og velge vis CPA for det skipet du vil se streken for. Hvis dette kommer av seg selv hos deg så vet jeg ikke hvorfor det skjer, men du kan prøve å høyreklikke på et skip neste gang og velge skjul CPA.

Se også her: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:manual_advanced:ais:target_cpa_details

Da fant jeg valget. Jeg høyreklikket et tilfeldig sted i kartet og fikk opp valgene:

cpa.jpg.d99f76581aaa5f74203220e0cac78c76.jpg

Da klikket jeg på "Vis CPA alarm" og alle disse tullete rød/gule strekene som jeg ikke fant noe nyttig i forsvant. Takker så mye.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Den er enkel.

Da er det kjekt å vite om er på nord eller sydgående når en treffer på staker som en velger bort.

image.png.4a7750b8a7c86272b1a01e33b5abca7b.png

Om jeg skal ha grønt på styrbord eller babord, tror jeg nok jeg har kontroll på. Da jeg var der forsøkte jeg alle mulige zoomnivåer uten å få opp symbolene på skjermen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...