JRK Startet 13.August.2024 Link til dette innlegget Startet 13.August.2024 Hei lagde meg litt ekstra jobb ved overgang til nye batterier. Agm på start og thrustere. Lithium til forbruk Etter batterbyttet og litt ombygging ladet generatoren med 15Volt. Tenkte at jeg hadde fått koblet senseledningen feil? I ett forsøk på å verifisere hvilkem ledning det var snakk om greide jeg og kortslutte senseledningen til gods ved generatoren med en målepinne. Etter dette sank både ladespenning og ladestrøm. Hadde jeg tenkt hadde jeg jo koblet fra batteriene før denne målingen. Koblet fra batteri til motoren, og prøvde på nytt med målepinnen. Det smalt og sprutet gnister ende en gang. etter dette lader ikke dynamoen i det hele tatt. Kanskje ikke så rart. Men er det noen som har kretsskjema til en slik generator, eventuelt fortelle meg hva jeg har ødelagt ? Er det mest sannsynlig at det er dioder eller regulator? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Litt vanskelig å forstå hvordan du koplet når det gnistret, men senseledning til jord vil nok bare få dynamo til å gi på det den har. Senseinngang har antakelig ganske høy impedans så den i seg selv bør være vanskelig å ødelegge. Litt uklart for meg hvordan du koplet i etterkant men om du har hatt dynamo frakoblet batteriene og så ‘provosert’ dynamo til å gi full spiker så kan du nok ha knekt likeretterdioder hvis den ikke hadde noen plass å dumpe strømmen. Du skriver ikke motortype men ut fra senseledning og båt gjetter jeg VP D4/D6. I så fall sitter regulator såpass ‘innlimt’ etter det jeg har sett på div YouTube-videoer at byttedynamo antakelig er et godt alternativ. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=170264706&ci=2 Men jeg ville først koplet bort Lithiumpakke, koplet senseledning til B+ og startet med AGM-pakke tilkoplet for å forvisse meg om at dynamo er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Takker for svar. Kortslutningen er gjort direkte på generator, mellom sense uttak og gods, uten at motor går, eller tenningen på. Generator leverer strøm til et diodeskille så selve batteriet, skal jo ikke levere strøm til generatoreren, men senseledning har vært koblet til batteriet Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 JRK skrev for 10 timer siden: Etter batterbyttet og litt ombygging ladet generatoren med 15Volt. Tenkte at jeg hadde fått koblet senseledningen feil? Hvis du målte 15 volt på selve generatoren så er jo det riktig når du har skillediode. Det gir ca 14,3 til batteriene, så da var den vel riktig koblet etter mitt hode. JRK skrev for 10 timer siden: Koblet fra batteri til motoren, og prøvde på nytt med målepinnen. Det smalt og sprutet gnister ende en gang. etter dette lader ikke dynamoen i det hele tatt. Kanskje ikke så rart. Huff nei, føler med deg, men på min tamd 31 må senseledning være tilkoblet batteri+ når det er skillediode montert. Er ikke sense tilkoblet , lader generator ingenting. Om det er slik på din aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Du har ikke brent av selve senseledningen et sted da? Prøv å erstatte den med en løs ledning til batteriet og test igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 14.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Lien oppdatering. Kortslutningen jeg snakket om var nok bare at senseledningen er koblet til batteriet selv om hovedbryter er av. Da er jo gnisten bare en kortslutning mellom batteri og gods på generator, uten at de skader denne, eller ledning. Som skrevet så oppdaget jeg at dynamo målte 15V på batteriet, og har i dag demontert generator og funnet feilen. Kontakten til sensekabelen inne i generatoren var helt rusten. Her har det nok vært dårlig kontakt. Motor er fra 2007, og kjøleribber til dioder på generatoren var irret, så det er nok mangelfull kjøling på disse også. Nå bytter jeg denne når den først er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 JRK skrev for 6 timer siden: Lien oppdatering. Kortslutningen jeg snakket om var nok bare at senseledningen er koblet til batteriet selv om hovedbryter er av. Da er jo gnisten bare en kortslutning mellom batteri og gods på generator, uten at de skader denne, eller ledning. Som skrevet så oppdaget jeg at dynamo målte 15V på batteriet, og har i dag demontert generator og funnet feilen. Kontakten til sensekabelen inne i generatoren var helt rusten. Her har det nok vært dårlig kontakt. Motor er fra 2007, og kjøleribber til dioder på generatoren var irret, så det er nok mangelfull kjøling på disse også. Nå bytter jeg denne når den først er ute. Da går logikken opp også. Om sense ikke er tilkoplet så blir disse generatorene dumme og gir bare ut en fast spenning uten å kompensere for skillediode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.