Jump to content

VP D6 generator. kortsluttet senseledning til gods

JRK

Recommended Posts

Hei

lagde meg litt ekstra jobb ved overgang til nye batterier. Agm på start og thrustere. Lithium til forbruk

Etter batterbyttet og litt ombygging ladet generatoren med 15Volt. Tenkte at jeg hadde fått koblet senseledningen feil?

I ett forsøk på å verifisere hvilkem ledning det var snakk om greide jeg og kortslutte senseledningen til gods ved generatoren med en målepinne. Etter dette sank både ladespenning og ladestrøm. Hadde jeg tenkt hadde jeg jo koblet fra batteriene før denne målingen. Koblet fra batteri til motoren, og prøvde på nytt med målepinnen. Det smalt og sprutet gnister ende en gang. etter dette lader ikke dynamoen i det hele tatt. Kanskje ikke så rart. Men er det noen som har kretsskjema til en slik generator, eventuelt fortelle meg hva jeg har ødelagt ? Er det mest sannsynlig at det er dioder eller regulator?

Litt vanskelig å forstå hvordan du koplet når det gnistret, men senseledning til jord vil nok bare få dynamo til å gi på det den har. Senseinngang har antakelig ganske høy impedans så den i seg selv bør være vanskelig å ødelegge. Litt uklart for meg hvordan du koplet i etterkant men om du har hatt dynamo frakoblet batteriene og så ‘provosert’ dynamo til å gi full spiker så kan du nok ha knekt likeretterdioder hvis den ikke hadde noen plass å dumpe strømmen.

Du skriver ikke motortype men ut fra senseledning og båt gjetter jeg VP D4/D6. I så fall sitter regulator såpass ‘innlimt’ etter det jeg har sett på div YouTube-videoer at byttedynamo antakelig er et godt alternativ. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=170264706&ci=2

Men jeg ville først koplet bort Lithiumpakke, koplet senseledning til B+ og startet med AGM-pakke tilkoplet for å forvisse meg om at dynamo er gåen.

JRK skrev for 10 timer siden:

Etter batterbyttet og litt ombygging ladet generatoren med 15Volt. Tenkte at jeg hadde fått koblet senseledningen feil?

Hvis du målte 15 volt på selve generatoren så er jo det riktig når du har skillediode. Det gir ca 14,3 til batteriene, så da var den vel riktig koblet etter mitt hode.

JRK skrev for 10 timer siden:

Koblet fra batteri til motoren, og prøvde på nytt med målepinnen. Det smalt og sprutet gnister ende en gang. etter dette lader ikke dynamoen i det hele tatt. Kanskje ikke så rart. 

Huff nei, føler med deg, men på min tamd 31 må senseledning være tilkoblet batteri+ når det er skillediode montert. Er  ikke sense tilkoblet , lader generator ingenting. Om det er slik på din aner jeg ikke.  

Lien oppdatering. Kortslutningen jeg snakket om var nok bare at senseledningen er koblet til batteriet selv om hovedbryter er av. Da er jo gnisten bare en kortslutning mellom batteri og gods på generator, uten at de skader denne, eller ledning.

Som skrevet så oppdaget jeg at dynamo målte 15V på batteriet, og har i dag demontert generator og funnet feilen. Kontakten til sensekabelen inne  i generatoren var helt rusten. Her har det nok vært dårlig kontakt. Motor er fra 2007, og kjøleribber til dioder på generatoren var irret, så det er nok mangelfull kjøling på disse også. Nå bytter jeg denne når den først er ute.

image.png.4065dafb904d9b38aeafecca64cf3218.png

JRK skrev for 6 timer siden:

Lien oppdatering. Kortslutningen jeg snakket om var nok bare at senseledningen er koblet til batteriet selv om hovedbryter er av. Da er jo gnisten bare en kortslutning mellom batteri og gods på generator, uten at de skader denne, eller ledning.

Som skrevet så oppdaget jeg at dynamo målte 15V på batteriet, og har i dag demontert generator og funnet feilen. Kontakten til sensekabelen inne  i generatoren var helt rusten. Her har det nok vært dårlig kontakt. Motor er fra 2007, og kjøleribber til dioder på generatoren var irret, så det er nok mangelfull kjøling på disse også. Nå bytter jeg denne når den først er ute.

image.png.4065dafb904d9b38aeafecca64cf3218.png

Da går logikken opp også. Om sense ikke er tilkoplet så blir disse generatorene dumme og gir bare ut en fast spenning uten å kompensere for skillediode. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...