Jump to content

LED-pærer (kretskort med flere LEDs) svikter over tid

Popeye70

Recommended Posts

I båten har vi en kombinasjon av runde taklys og noen spoter for leselys, og disse er opprinnelig ment for tradisjonelle GU4-pærer. Gjennom årene er samtlige byttet ut flere ganger med forskjellige varianter fra AliExpress og andre leverandører, og nå har vi vel eksklusivt Båtsystem sine GU4-pærer (runde kretskort med flere LEDs på). De ligner på disse:

LED-prebt.png.f98e15f5ad2177b9e37eb350d9331773.png

Problemet er at i løpet av en sesong så opplever vi at flere av disse små-LEDene på hvert kretskort dør, så det i flere av lampene bare er 30-50% av de individueller LEDene som fungerer. Så lampen leverer litt lys, men mange av enkelt-LEDene på et slikt rundt kretskort er døde. Noen ganger blinker noen av LEDene på et kretskort (da er det alltid de samme individuelle LEDene som blinker), mens andre på samme kretskort lyser stabilt. Jeg klarer ikke se noen forskjell på om vi er tilkoblet landstrøm eller bruker av batteribanken, men det er ganske klart at "noe" er galt her.

I mitt hode er teorien at lysene ikke tåler den varierende strømmen som kan svinge fra rundt 12v og opp til 14,4v. Enten det, eller så er det støy som forårsaker problemene og langsomt dreper LEDene. Uansett så vil jeg få løst problemet, så vi unngår å sitte i gradvis mer mørke eller "epilepsi-lys" gjennom hver sesong. Men hvordan går jeg fram for å fikse problemet? Montere en 12v -> 12v stabilisator mellom bryteren og lampepunktene, bytte til ferdige lamper med integrert LED, eller noe helt annet?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har slike pærer selv, tror jeg kjøpte fra sparelys eller båtsystem sine.Jeg har ikke hatt problemer med de på de 6 sesongene jeg har hatt de, men jeg har en billig Aliexpress dimmer forankoblet. Det er en liten sak på tilførsel til lampene, med fjernkontroll. Om det er den som gjør at jeg ikke har hatt slike problemer vet jeg ikke, men de står stort sett på 20-50%, og er ikke så ofte i bruk.

Tipper begge løsningsforslagene dine bør hjelpe på problemet.

Ellers har jeg montert denne på uteplassen. Kan gi både gult og hvit lys, eller kombinasjon og dimbart via app. Kanskje ikke så imponert over appen, men står ofte på samme lys og styrke, og betjenes med bryter. Er glad i det gule, varme lyset.

https://www.marineshop.no/båtsystem/138935/båtsystem-downlight-nova-led-krom-bluetooth-2w-12v?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzva1BhD3ARIsADQuPnWb0UYST08ytCxfUeHQShYh4YjcD89eu9OjFlfFDp-vf-7NiqJPXFYaApc0EALw_wcB

De er nok beregna på egen 12V forsyning ja, og sikkert hardt drevet allerede da. Rart at de ikke designer dem for et større marked.

Er det noen chip på kretskortet? På noen 230V-pærer som lot seg åpne enkelt har jeg satt chippen til å drive LEDene noe svakere.

Har og noen lamper fra Ali. Noen leds har sloknet og andre blinker.

Så en på youtube som tok ok led fra en gåen enhet og brukte de til å reparere en annen lampe.

Brukte et 9 Volts batteri, batteriklips og loddet en 1 kohm motstand i serie på den ene ledningen.

Bruker det til å finne ok led og lodde den ut. De lyser bare en vei, så om led ikke lyser etter å ha prøvet begge veier med batteri, så er den defekt.

Lodde ut en ok led og lodde ut en defekt på den som skal repareres og lodde inn en ok.

Er litt pirke arbeid og må ha loddebolt, pinsett og loddetinn/pasta, pluss litt god tolmodighet og ledig tid. Og kanskje litt erfaring med å lodde.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

FWIW: Jeg har byttet ut alt av lamper i båten med litt forskjellige leverandører kjøpt i båtbutikker i Norge og Sverige (dvs. ingen billige kina-varianter), og har ikke opplevd ditt problem med noen av dem.
(Eneste problemet jeg har er at de som har touch-funksjon på ringen rundt lampen, noen ganger også slår seg av ved spenningsforandringer som feks. en pumpe som slås på, en elektrisk fluesmekker i nærheten etc.) 

Popeye70 skrev On 15.8.2024 at 3.29:

I båten har vi en kombinasjon av runde taklys og noen spoter for leselys, og disse er opprinnelig ment for tradisjonelle GU4-pærer. Gjennom årene er samtlige byttet ut flere ganger med forskjellige varianter fra AliExpress og andre leverandører, og nå har vi vel eksklusivt Båtsystem sine GU4-pærer (runde kretskort med flere LEDs på). De ligner på disse:

LED-prebt.png.f98e15f5ad2177b9e37eb350d9331773.png

Problemet er at i løpet av en sesong så opplever vi at flere av disse små-LEDene på hvert kretskort dør, så det i flere av lampene bare er 30-50% av de individueller LEDene som fungerer. Så lampen leverer litt lys, men mange av enkelt-LEDene på et slikt rundt kretskort er døde. Noen ganger blinker noen av LEDene på et kretskort (da er det alltid de samme individuelle LEDene som blinker), mens andre på samme kretskort lyser stabilt. Jeg klarer ikke se noen forskjell på om vi er tilkoblet landstrøm eller bruker av batteribanken, men det er ganske klart at "noe" er galt her.

I mitt hode er teorien at lysene ikke tåler den varierende strømmen som kan svinge fra rundt 12v og opp til 14,4v. Enten det, eller så er det støy som forårsaker problemene og langsomt dreper LEDene. Uansett så vil jeg få løst problemet, så vi unngår å sitte i gradvis mer mørke eller "epilepsi-lys" gjennom hver sesong. Men hvordan går jeg fram for å fikse problemet? Montere en 12v -> 12v stabilisator mellom bryteren og lampepunktene, bytte til ferdige lamper med integrert LED, eller noe helt annet?

Har ikke disse pærene en liten regulatorchip på baksida? LED reguleres typisk på strøm, ikke på spenning. Jeg har slike hjemme som går på 12V på bad og i kjøkken vifte og de ser ut til å være evigvarende (har ikke byttet de siden 2018..) så jeg tror teorien din med en 12-12V DC-DC sak er en god ide for å la regulatoren få avslappende dager.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...