Stormwatch Startet 12.August.2024 Link til dette innlegget Startet 12.August.2024 Aliexpress har i den senere tid mistet kontrollen over VOEC-systemet. Posten krever inn moms/fortollingsgebyr selv om momsen allerede er betalt til Ali. Kjøper man en vare til kr 125 inkl. moms kommer det regning fra Posten på kr 25+kr45. Ali avslår alle klager, samme gjør norske myndigheter. Saken er diskutert her: Dobbel toll fra Aliexpress Kommentar fra moderator: Skilt ut fra denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Stormwatch skrev 32 minutter siden: Aliexpress har i den senere tid mistet kontrollen over VOEC-systemet. Posten krever inn moms/fortollingsgebyr selv om momsen allerede er betalt til Ali. Kjøper man en vare til kr 125 inkl. moms kommer det regning fra Posten på kr 25+kr45. Ali avslår alle klager, samme gjør norske myndigheter. Saken er diskutert her: Dobbel toll fra Aliexpress Det varierer nok. Selv fikk jeg for få dager pakke fra Ali uten noe krøll. Men det er ikke nok at VOEC nr står på pakken lenger, det må overføres elektronisk fra Ali (eller annen selger) for at pakken skal ‘skli’ gjennom. Det jeg har opplevd et par ganger i det siste er at varen går i retur pga at de ikke har fått med gateadressen på pakken, dog med full refund uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Ebay ser ut til å ha bra kontroll på VOEC. Men det er lite spare på dette som Kjell selger UNI-T UT210E https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=uni-t+ut210e&_sop=12&_kwlnd=1 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Jeg får stadig ting fra Ali, jeg har lagt til VOEC i adressefeltet og har ennå ikke fått noen ekstraregninger. Jeg ser at tangamperemeteret mitt er på Postens sentral i Lørenskog nå, så da bør jeg vel ha det her på torsdag, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 13.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Mastiff skrev 5 minutter siden: jeg har lagt til VOEC i adressefeltet Kan du forklare dette nærmere? Hvor i adressefeltet? Fantino skrev On 12.8.2024 at 11.37: Selv fikk jeg for få dager pakke fra Ali uten noe krøll. Regningen fra Posten kan komme noen dager etter at pakken er mottatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 @Stormwatch Sånn: Jeg har ingen pakker her, men da kommer det i adressefeltet, mellom gate og by. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Stormwatch skrev 1 minutt siden: Kan du forklare dette nærmere? Hvor i adressefeltet? Regningen fra Posten kan komme noen dager etter at pakken er mottatt. Du kan legge in VOEC nr i adresselinje 2 i din adresse på Ali/ebay etc (De fleste i Norge har vel såpass kort adresse at dette feltet står ubrukt normalt). Da vet du at det står på pakken. Men som sagt så er visstnok kravet nå at det overføres elektronisk fra selger. Det finnes sikkert enkelte selgere på Ali og andre steder som kløner til dette, men jeg har ikke hatt det problemet, og jeg er mildt sagt en flittig Ali-kunde. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 @Fantino Er ikke det noe som Ali gjør sentralt, da? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Mastiff skrev 1 minutt siden: @Fantino Er ikke det noe som Ali gjør sentralt, da? Det er helt sikkert det, men kan jo av og til bli kløning når de trikser med flere speditører eller lignende tror jeg. Ikke erfart problemet, men jeg har erfart at gateadressen min forsvant i vekslingen slik at pakken gikk i retur. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 @Fantino Jeg har mistet et par pakker i løpet av fire år, men jeg har fått refundert dem uansett uten problemer. Ting er så billige at de vel gjør det med en gang for å unngå sure kunder. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Mastiff skrev On 13.8.2024 at 17.08: da kommer det i adressefeltet, mellom gate og by. Du mener at "VOEC 2034638" settes inn automatisk i feltet eller at du skriver det inn selv? Fantino skrev On 13.8.2024 at 17.08: Du kan legge in VOEC nr i adresselinje 2 i din adresse på Ali/ebay etc Så man må skrive det inn selv? Hvor har dere fått denne informasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 @Stormwatch Hvis du har satt det opp som jeg viste i Alis adresseopplysninger nederst på forrige side, så kommer det automatisk på alle pakker. Jeg fikk tipset av @Fantino, mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Jeg har mottatt 3-4 pakker fra AliExpress de siste par månedene (ikke fortell kona!), men har ikke fått noen ekstraregninger fra Posten. Hvor stort er omfanget av de som får regning fra Posten for pakker fra AliExpress, egentlig? Er det noen promille, noen prosent, halvparten, nesten alle? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Stormwatch Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Mastiff skrev for 1 time siden: Hvis du har satt det opp som jeg viste i Alis adresseopplysninger nederst på forrige side, så kommer det automatisk på alle pakker. Jeg fikk tipset av @Fantino, mener jeg å huske. Ok, flott om @Fantino kan fortelle hvor han fant denne informasjonen. Popeye70 skrev 1 time siden: Hvor stort er omfanget av de som får regning fra Posten for pakker fra AliExpress, egentlig? Er det noen promille, noen prosent, halvparten, nesten alle? De 3 sendinger jeg har fått siste måned har vært med ekstraregning. Ut fra tråden på diskusjon.no later det til å være et betydelig problem. Nesten så man kan bli fristet til å handle på Temu, men de har kanskje ikke så mye båt-stasj. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Hva med ebay, er det ingen som handler der lenger? Er det like mye tull der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Lars H. skrev 3 minutter siden: Hva med ebay, er det ingen som handler der lenger? Er det like mye tull der? Har handlet masse på ebay de siste 10-15 årene. Noe tull i år pga. endring i VOEC-opplegget. Fikk refundert VAT fra ebay for et par saker nylig, fikk tak i en link der jeg kunne legge inn kvitteringen for betalt mva til den norske stat. Men ebay er fortsatt konge. Og litt på Amazon da, og Ali. Men aldri temu Dyrere saker blir som regel handlet i Norge, så fremt det er hensiktsmessig og etisk/moralsk korrekt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SveinHa Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Det er ikke bare Ali, det er nok hele VOEC systemet som ikke funker helt skikkelig enda. I fjor fikk jeg en pakke med FedEx og ble belastet MVA i begge ender. FedEx ville ikke gi seg selv om jeg hadde VOEC faktura og det endte med at jeg ba FuckUp sende til inkasso men inkassobyrået ville ikke ta saken for de så galskapen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Blouberg Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Har også fått en og annen pakke fra Ali med ekstraregning. Har prøvd å klage til Ali men det strander alltid.. Har noen USB kabler på vei, får så om det blir dobbe moms igjen Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Mastiff Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Jeg fikk en pakke i dag med noen servoer (som skal brukes til å dreie volumkontroller mellom Pioneer-spilleren og effektforsterkerne, siden fading og bassvolum er umulig å få til når Pioneeren står skjult), og det var ingen ekstraregning der. Om den kommer etter vet jeg jo ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Jeg kjøpte en ultralydvasker på Ali i vår som ble sendt fra Tsjekkia (tror jeg det var). Ble belastet 25% mva ved kjøp, men måtte betale mva og gebyr ved henting på Posten. Det var ingen dokumentasjon som fulgte pakken som viste at mva var betalt. Og verdien var oppgitt til omlag halvparten av prisen, slik som var vanlig «back in the days». Jeg klagde til Ali og fikk mva refundert. Men dette var en usansynlig tungvint prosess. I stedet for at de har et skjema som kan fylles ut med mulighet for å vedlegge dokumentasjon måtte jeg ta det via chat. Brukte flere timer på dette, lang mer tid en beløpet var verdt. Men av prinsipp ga jeg meg ikke. Resultatet ble at jeg fikk refundert 25% mva på kjøpesummen fra Ali samtidig som Posten krevde mva basert på den altfor lave verdien som var oppgitt på pakken. Så jeg kom faktisk ut av dette i pluss, bortsett fra medgått tid. Mitt inntrykk er at Ali spekulerer i dette og håper at folk ikke klager/gjør det så tungvint å klage at folk ikke gidder. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PolarLi Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Har fått mange pakker fra/via Aliexpress i det siste, senest 3 pakker i dag... og et par til er på vei over helga. Ikke fått et eneste momskrav, bank i bordet. Fikk et momskrav fra Ebay for ganske lenge siden, og det var selvfølgelig av noe høyere prisklasse, men det løste Ebay ekstremt raskt og effektivt, og fikk faktisk refundert noen kroner mer enn jeg hadde lagt ut (valuttakursendring) utrolig bra kundeservice der. På kundeservice scorer Ali helt klart lavere. Har vært et par tilfeller hvor jeg ikke har fått varer eller feil og har måtte søke refusjon, og da tar det fort litt lenger tid. Har forøvrig brukt VOEC nummer i adressefeltet hos begge i flere år, også på pakken som ble dobbelmomset, så vet ikke om det egentlig hjelper så mye, men det skader nå i alle fall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 @PolarLi Jeg har hatt et par saker med ødelagte varer som kom til meg, og det ble ordnet på under ett døgn begge deler, så det varierer nok hvor heldig man er med Alis kundeservice. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Hadde problemer med noen pakker fra Ebay i våres. Nektet å betale Sendt de Tax Invoice papirene på at moms var betalt det brydde de seg ikke om , det var min jobb og lære selger opp. De burde sendt et brev og bet meg om Tax Invoice papirene, hadde jeg ikke det er det bare å betale. Fikk trussel brev, Varene kommer i postkassen som før, dessverre. Ikke hørt noe mer . Har klaget til Forbrukerrådet to ganger utsatt. Kan umulig være lovlig at Posten turer fram slik? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pedaltom Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 For et par år siden fikk jeg feil varer fra Ali. Fikk 8 Bluetooth/USB-enheter til Windows-PCer ist for det jeg hadde bestilt. Ali refunderte umiddelbart det jeg hadde betalt og jeg slapp å sende noe i retur. (Noe som uansett ikke var aktuelt naturligvis.) Bra service. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Har blitt noen feilleveringer fra Ali opp gjennom tidene men det ordnes det alltid opp i kjapt og greit. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.