Jump to content

Varer fra AliExpress, dobbel moms og fortollingsgebyr

Stormwatch

Recommended Posts

Roger jo skrev for 16 timer siden:

Hadde problemer  med noen pakker fra Ebay i våres. Nektet å betale Sendt de Tax Invoice papirene på at

moms var betalt det brydde de seg ikke om , det var min jobb og lære selger opp.

De burde sendt et brev og bet meg om  Tax Invoice papirene, hadde jeg ikke det er det bare å betale.

Du må som sagt betale posten/tollen, bare glem å nekte... Deretter kontakter du Ebay/avsender så refunderer de deg: https://www.posten.no/enklere-hverdag/dette-bor-du-vite-nar-du-handler-pa-nett-fra-utlandet

Link nede på siden her hvor du kan laste opp kvittering: https://pages.ebay.com/vat-eu/

On 8/12/2024 at 11:37 AM, Fantino said:

dog med full refund uten problemer.

Vel, jeg har opplevd at kredittkortleverandøren tar veldig ulik kurs ved "kjøp" og "salg", slik at jeg for alle praktiske formål taper penger for transaksjoner i andre valutaer enn NOK, selv om en transaksjon blir kansellert umiddelbart etter at den er trukket fra kortet.  Det er selvfølgelig ikke noe man kan skylde på Ali for, men allikevel, svært irriterende.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 8/13/2024 at 5:03 PM, Stormwatch said:

Regningen fra Posten kan komme noen dager etter at pakken er mottatt.

Har Posten også begynt med denne praksisen (i motsetning til å kreve beløpet før pakken blir utlevert)?  Jeg synes det er høyst tvilsomt - man mottar en pakke i god tro, tror man har betalt MVA og at alt er i sin skjønneste orden - og plutselig får man en stor ekstraregning fra fraktselskapet.

Jeg har vært en runde rundt med dette med DHL.  Fra mitt jurdiske lekmannsperspektiv så burde saken være grei.  Selvfølgelig er jeg som importør pliktig til å betale moms på varer jeg bestiller, men jeg er ikke pliktig til å betale dobbelt opp, og DHL skal hverken kunne hevde MVA eller noen ekstra fortollingsgebyrer uten at jeg blir gjort kjent med dette på forhånd.  Det bør være et minstekrav at man har en reell mulighet til å nekte å motta varen dersom det skulle foreligge uforventede urimelige ekstrakostnader.  I mitt tilfelle var pakken uåpnet, og jeg ba DHL om å returnere pakken, uten å få gehør for dette.

I andre tilfeller hvor det har vært problemer med pakkelevering har jeg blitt avspist med at det er avsender og ikke mottager som har bestilt tjenester fra befrakter, og at jeg som mottager av en pakke dermed er rettighetsløs - alt av reklamasjoner må eventuelt gå gjennom avsender.  Det er unektelig et poeng at det foreligger et avtaleforhold mellom DHL og avsender, mens det ikke foreligger noe avtaleforhold mellom meg og DHL.  DHL bør dermed ha mulighet til å gå etter selger dersom det blir ekstrakostnader som følge av at selger har deklarert varen feil.  Som pakkemottager bør jeg stå skadesløs.

DHL tok saken opp til forliksrådet, og advokatene til DHL var dersverre flinkere enn meg på å argumentere for sitt syn.

(Jeg hadde selvfølgelig runder med både AliExpress og selger, men jeg fikk ikke noe gehør for mitt syn der heller).

tobixen skrev 25 minutter siden:

DHL tok saken opp til forliksrådet, og advokatene til DHL var dersverre flinkere enn meg på å argumentere for sitt syn.

Har vært et par runder i Forliksrådet selv og de har ALLTID vært hinsides partiske med businessparten så jeg som privatperson har vært sjanseløs, såpass sjanseløs at jeg ikke en gang fikk legge fram min side av saken, ble gjentatte ganger avspist med "Du skal få snakke senere..." og da "senere" oppstod var tiden ute... Supperåd... De har i ettertid skriftlig fått vite hva jeg synes om behandlingen uten at de har funnet det bryet verdt å kommentere eller takke for tilbakemelding...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
tobixen skrev 1 time siden:

Har Posten også begynt med denne praksisen (i motsetning til å kreve beløpet før pakken blir utlevert)?

Ja, det var "før i tiden" at man fikk varsel om at en pakke kunne hentes på postkontoret mot innbetaling av avgifter.
I dag leveres pakker i postkassen eller på døren og da har man ikke noe annet valg enn å betale dobbel moms+fortollingsgebyr. Uavhengig av om faktura fra befrakter kommer samtidig eller noen dager etter.

Klage til myndighetene blir arrogangt avvist. Ref. det som ble postet på diskusjon.no:

Forbrukerrett-Diskusjon_no.png.7303837bcd02daf6870270fde0bf8453.png

Sånn helt hypotetisk, hva om jeg pakker inn litt dopapir og stener, sender det til noen jeg ikke liker her fra EU, og deklarerer en høy verdi på pakken?

I mitt hode, så er det jeg som gjør noe ulovlig og jeg som burde blitt holdt ansvarlig for det, men med den praksisen Posten og DHL kjører, så blir det mottager som får problemer.

Mastiff skrev 14 minutter siden:

Tangamperemeteret mitt, som satte i gang hele denne tråden, kom fram i dag, uten noen medfølgende krav, så det er tre av tre denne uka. :thumbsup: Jeg handler altfor mye på Ali, jeg vet det. Men det kunne vært verre. Det kunne vært Temu! :lipseal:

Vi frikjenner og forstår handling på AliExpress. Du er tilgitt! :giggle:  Temu derimot... :nonod:

(Har gått på en liten "Ali-smell", og har mottatt 3 pakker fra AliExpress siden jeg skrev forrige post på torsdag i forrige uke, alle rett gjennom tollen uten avgift, og leveringstiden blir bare bedre og bedre, IMHO.)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

tobixen skrev 7 minutter siden:

Kjøpte et LCD-display til min sønn på AliExpress, det tok under en uke før det plutselig var på plass.  Imponerende.

Ja, jeg har også opplevd at mange av pakkene det siste året har kommet på en uke eller mindre. Tatt i betraktning at det kan ta opp mot en uke innad i Oslo er tiden fra Kina til Norge veldig bra. 

Om jeg ikke tar helt feil så kan det oftere gå dritt med 'drop shipping' frakt, dvs. når selger sender selv. De gidder ikke alltid melde inn pakken, eller pakken får rett og slett ny etikett. Om man bestiller mer på en gang blir det ofte sendt med Cainiano (eller hva de nå heter) evt. Singapore post, og da går det bra siden det merkes riktig. Jeg har ikke 'turt' handle noe mer der siden alle mine pakker som kom over nyttår fikk gebyr og mva ekstra, men må vel prøve.. :p Skattetaten har en liste med hvilke firmaer som har VOEC, og jeg ble overrasket over at Rock Auto (bildeler i USA) var med, og det jeg handlet derfra gikk helt supert!

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Vi frikjenner og forstår handling på AliExpress. Du er tilgitt! :giggle:  Temu derimot... :nonod:

Tja, hvorfor det da? Du finner vel absolutt alle Temu-varene på Aliexpress også. Det er riktignok en del varer på Aliexpress du ikke finner på Temu, men det er nå en annen sak. Har bare handlet 2 ganger på Temu, men det var abolutt ingen dårlig opplevelse. Nettbutikken  er brukervennlig, man kunne betale med vipps osv, og det virker som at alle underleverandører har en litt mer ordnet måte å samsende på, så jeg tror frakttider er mye mer forutsigbart. Ali blir stort sett som Ebay hvor man handler hos individuelle selgere, hvor noen er langt raskere og mer seriøse enn andre.

PolarLi skrev for 10 timer siden:

Tja, hvorfor det da? Du finner vel absolutt alle Temu-varene på Aliexpress også.

Noe av problemet med Temu er det samme som AliExpress slet mye med i starten: Piratprodukter. Her har AliExpress gjort en ganske god jobb med å rydde opp, selv om det fremdeles dukker opp piratkopier av og til. Merk at med piratprodukter så mener jeg produkter som utgir seg for å være fra en annen produsent (f.eks. Makita) enn det egentlig er (f.eks Hang Fueng). Produkter som ligner, men markedsføres under kopiprodusentens eget navn i stedet for original-produsentens navn, er litt mer OK for min del. 

Et annet problem med Temu er at de i hvert fall i starten solgte endel produkter med tap for å få markedsandeler, og da er det noen som ikke får betalt. Det var flere rundt omkring på internett som mente at det da var produsentene som tapte penger, ikke Temu. Og det ble også påstått at endel av de som jobbet for Temu fikk r*va betalt. Om det stemmer vet jeg ikke, men så lenge jeg får det jeg vil ha via AliExpress, og gjerne også billigere der, så ser jeg ikke noe behov for å handle hos Temu.

Og som nevnt av en annen (om enn litt humoristisk) - når selv naboen handler der, så er ikke butikken nerdete nok. Når en hundenabo på 70+ har handlet ny hundesele på Temu så mister sjappa sin nerdefaktor.

Og til slutt: Temu er vanvittig masete! Hver gang jeg går inn i appen for å myse litt så får jeg opp den "snurr for å få rabatt"-greia. Problemet er at rabatten ofte kun er gyldig på aller første kjøp som ny kunde, og jeg har allerede handlet der én gang. Enten det, eller så må jeg kjøpe for endel penger for å få rabatten, og jeg kjøper stort sett bare billig elektronikk for tiden. Så både den rabatt-snurregreia og lovnaden om å spare XXX kroner om jeg handler for YYYY kroner er bare i veien og tar unødvendig tid å bli kvitt. De som faktisk tror at de er kjempeheldige som får en slik rabatt har ikke forstått at alle får det, og at hele snurredingsen bare er plagsom markedsføring.

Men for all del. Andre elsker Temu, og det skal de få lov til. Men jeg ser for mange nedsider med tjenesten til at jeg vil bytte fra AliExpress til Temu. Men om de får skikk på piratkopiene, markedsføringen og masingen sin, så kanskje...

Popeye70 skrev 47 minutter siden:

Og til slutt: Temu er vanvittig masete! Hver gang jeg går inn i appen for å myse litt så får jeg opp den "snurr for å få rabatt"-greia. Problemet er at rabatten ofte kun er gyldig på aller første kjøp som ny kunde, og jeg har allerede handlet der én gang. Enten det, eller så må jeg kjøpe for endel penger for å få rabatten, og jeg kjøper stort sett bare billig elektronikk for tiden. Så både den rabatt-snurregreia og lovnaden om å spare XXX kroner om jeg handler for YYYY kroner er bare i veien og tar unødvendig tid å bli kvitt. De som faktisk tror at de er kjempeheldige som får en slik rabatt har ikke forstått at alle får det, og at hele snurredingsen bare er plagsom markedsføring.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at den tullete snurre-greia og annet mas man må igjennom før man kommer inn på Temu, må gjøre at de taper kunder? Jeg har i alle fall mange ganger avbrutt forsøk på å

se på produkter på Temu fordi jeg ikke gidder alt maset. 

Jeg fikk for øvrig to plugger til min Suzuki i posten fra Ebay i dag. IMG_0567.jpeg.770e6a5b012aa5d162f448dc073f8d82.jpeg

Jeg klarte selvfølgelig å kjøre avgårde med pluggen som tetter spylehullet, liggende på båten. Der lå den selvfølgelig ikke ved ankomst hjemme. Sjekket først med West-System, men de hadde ikke en slik. Så da ble det et kjapt søk på nett, og en uke senere kom det i posten. 

TåT skrev for 3 timer siden:

Jeg kan ikke skjønne annet enn at den tullete snurre-greia og annet mas man må igjennom før man kommer inn på Temu, må gjøre at de taper kunder? Jeg har i alle fall mange ganger avbrutt forsøk på å

se på produkter på Temu fordi jeg ikke gidder alt maset.

Samme her. Oftere enn ikke så avbryter jeg hele Temu-besøket når det innledende maset begynner. Det er borderline svindel å lure kundene til å tro de får et eksklusivt tilbud som enten ikke er billigere enn hos AliExpress, eller som er så lite eksklusivt at alle besøkende får det samme tilbudet. Kombiner det med en «fort deg, tilbudet varer bare bittelitt lenger», så dropper jeg ut og går til AliExpress hvor jeg har litt mer tiltro til og erfaring med tjenesten.

5 hours ago, Popeye70 said:

Noe av problemet med Temu er det samme som AliExpress slet mye med i starten: Piratprodukter. Her har AliExpress gjort en ganske god jobb med å rydde opp, selv om det fremdeles dukker opp piratkopier av og til. Merk at med piratprodukter så mener jeg produkter som utgir seg for å være fra en annen produsent (f.eks. Makita) enn det egentlig er (f.eks Hang Fueng).

Uff, ja.  Jeg kjøpte en gang (for mange år siden) noen hodetelefoner med FM-radio og støtte for å spille musikk fra SD-kort.  Produktet hadde en stor apple-logo på hver side, og ble følgelig aldri tatt i bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...