Jump to content

Varer fra AliExpress, dobbel moms og fortollingsgebyr

Stormwatch

Recommended Posts

Skjønner. Da bruker jeg alltid Smartstore Dry. De har ikke sviktet meg ennå. Jeg har ting som har ligget i en sånn i den forrige båten og fremdeles ligger i denne, rundt ti år. Knusktørt fremdeles. :tommel_opp:

68452048666654.jpg

Edit: Men ren oppbevaring kan jo også gjøres med vanlige bokser der man teiper rundt lokket, selvsagt. Det er vel billigere hvis de ikke skal åpnes og lukkes.

• 2 måneder senere...

Aliexpress glimter til igjen. En liten pakke kjøpt for USD 16.50 endte opp i Narvik i stedet for Karmøy 14 dager etter den senest skulle vært levert til meg. Ved reklamasjon tilbyr de å få Posten til å sende pakken til meg hvis jeg godtar et endelig tilbud på USD2 siden det har tatt lang tid... De står på sitt, at jeg MÅ godta tilbudet ellers vil de ikke omdirigere pakken (som for flere dager siden er utlevert til en eller annen i Narvik). Innsendt dokumentasjon viser dette tydelig. 

Denne saken bekrefter enda en gang at Aliexpress er blitt ren svindel... Slike saker som dette har jo skjedd i ny og ne tidligere men de har alltid ordnet opp kjapt og greit men nå har de visst en ny politikk som består av å skyte seg selv i foten... Lykke til med det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 1 måned senere...

Jeg mottok en pakke i postkassen fra Aliexpress, som i dag, fire dager senere fikk ettersendt et krav fra posten om moms, toll og fortollingsgebyr. Dette er første gang jeg får ettersendt et krav om dette fra posten, uansett om det er brev eller pakke, uavhengig av størrelsen er for stor til å passe i postkassen.

Ettersending av krav, dvs. etter at pakken har ankommet, har jeg tidligere kun opplevd når pakken leveres av Fedex, UPS o.l. Tidligere har jeg alltid mottatt en hentelapp i postkassen som inneholder informasjon om et fortollingskrav, som jeg så må betale på postkontoret før jeg får utlevert pakken.

VOEC ID stod beskrevet på pakken, som jeg har lagt inn i adressefeltet på Aliexpress.

Kundeservice Posten hevdet at nye regler krever at VOEC ID er lagt inn elektronisk i fortollingsinformasjonen fra fraktføreren og at de ikke aksepterer VOEC ID påskrevet på pakken.

Å avkreve moms og fortellingsgebyr etter at pakken er utlevert, er en ny strategi for at kunder ikke skal kunne avvise pakken (ikke hente den), når de feilaktig blir avkrevd dobbel moms, dvs. at moms allerede er betalt i nettbutikken i henhold til VOEC. Da kan Posten kreve inn flere fortollingsgebyr, samt at de unngår å måtte returnere pakken med evt. medfølgende kostnader.

Da leverer de heller ut pakken, så ettersender kravet, som gjør at man uansett sitter igjen med et krav fra Posten, som kunden må betale for å unngå inkassokrav.

Dette er en ny og tredje variant av utleveringstrategi fra Posten jeg opplever. 

I begynnelsen med VOEC, så fikk jeg ved et tilfelle tilbakebetalt innbetalt moms til Posten etter at jeg hadde hentet pakken mot betaling, ved å sende utskrift fra Aliexpress som viste at jeg hadde blitt avkrevd moms.

Så sluttet de konsekvent med dette, og kun henviste meg til nettbutikken for å få tilbakebetalt dobbelt avkrevd moms.

Nå lever de altså ut pakken, så sender krav om momsen senere, helt uten et varsel om at pakken blir avkrevd moms.

10 hours ago, MrOtto said:

Nå lever de altså ut pakken, så sender krav om momsen senere, helt uten et varsel om at pakken blir avkrevd moms.

Det er en ekstrem uting - jeg mener at man alltid bør ha rett til å nekte å motta pakken i et slikt tilfelle.  Med DHL tok jeg dette opp til forliksrådet, DHL kom med en påstand om at jeg som importør står fullt ansvarlig og at jeg da jeg klikket på "bestill" også har godkjent vilkår som tilsier at DHL kan kreve meg for fortollingsgebyrer og MVA.  Jeg leste faktisk igjennom alt av vilkår - det er nok mer enn hva DHL har gjort - uten å finne noe relevant der, men dessverre glemte jeg å poengtere dette i møtet i forliksrådet, så de dømte i min disfavør på bakgrunn av at jeg ved å akseptere vilkårene til AliExpress også har godkjent alt av krav fra DHL.  Jeg burde ha tatt saken videre til tingretten, men ... det er grenser for hvor mye energi jeg gidder å legge ned i dette.

For de av oss som har VOEC-nummer som del av adresseinformasjonen, kanskje en idé å bytte dette til "MOTTAGER GODTAR IKKE KRAV OM MVA/FORTOLLING". 

En ting er når man har bestilt noe, men jeg mener at man kan argumentere "reductio ad absurdum" for at det er helt galt å kreve inn MVA/fortollingsgebyr på denne måten.  Sett at jeg har en konflikt pågående med ... eksempelvis @MrOtto ... siden jeg for tiden befinner meg i utlandet er det jo ganske lett for meg å pakke inn noe avispapir og sten, sende pakken til @MrOttoog påføre kroner 4000 kroner som verdi på pakka.  Noen dager eller uker senere dumper pakken ned i postkassa, mottager undrer seg over "hvem i all verden er det som sender meg en pakke med avispapir og sten?  Hva skal jeg med dette?" - og noen dager senere kommer det plutselig et krav i postkassa om å betale en tusenlapp i MVA pluss 250 kroner i fortollingsgebyr.  What the f...?

For meg er saken innlysende - avsender av pakken er kunde av befrakter og inngår (implisitt) en avtale med befrakter.  Dersom det skulle bli noe som helst tull på mottagersiden, så er det da avsender som burde stå som ansvarlig.  En ting jeg har merket meg er at dersom befrakter roter til ting og ikke greier å levere pakken til rett adresse eller rett tid, så påstår de nettopp dette -  mottager er rettighetsløs, det er avsender av pakka som må reklamere!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette er et godt poeng @tobixen

" Sett at jeg har en konflikt pågående med ... eksempelvis @MrOtto ... siden jeg for tiden befinner meg i utlandet er det jo ganske lett for meg å pakke inn noe avispapir og sten, sende pakken til @MrOtto og påføre kroner 4000 kroner som verdi på pakka.  Noen dager eller uker senere dumper pakken ned i postkassa, mottager undrer seg over "hvem i all verden er det som sender meg en pakke med avispapir og sten? "

Umulig for meg å beskytte meg mot med dagens prosedyre fra Posten.

MrOtto skrev 57 minutter siden:

Dette er et godt poeng @tobixen

" Sett at jeg har en konflikt pågående med ... eksempelvis @MrOtto ... siden jeg for tiden befinner meg i utlandet er det jo ganske lett for meg å pakke inn noe avispapir og sten, sende pakken til @MrOtto og påføre kroner 4000 kroner som verdi på pakka.  Noen dager eller uker senere dumper pakken ned i postkassa, mottager undrer seg over "hvem i all verden er det som sender meg en pakke med avispapir og sten? "

Umulig for meg å beskytte meg mot med dagens prosedyre fra Posten.

Funker ikke sånn. Kravet bestrides og be om fakturagrunnlag/bevis på at mrotto har bestilt pakken. Så kan de ikke kreve inn en krone. 
Om teorien din funker i praksis så kan jeg sende deg ett kilo knark i posten og du får 7 år i buret på vann&brød. Sånn funker det ikke. 
Hvemsomhelst kan sende pakker til hvemsomhelst, og inkasso/fakturagiver har fortsatt bevisbyrden på at mrotto og ingen andre har bestillt det som er mottatt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Bevisbyrden ligger i realiteten på mottakeren og det blir en lang prosess i å motbevise at jeg har bestilt noe. Enda verre er hvis noen har sendt meg narkotika.

Jeg klarer det nok tilslutt å bevise at jeg ikke har bestilt noe, men prosessen blir lang.

18 hours ago, Taskeladden said:

Funker ikke sånn. Kravet bestrides og be om fakturagrunnlag/bevis på at mrotto har bestilt pakken. Så kan de ikke kreve inn en krone. 

Dersom det er helt trivielt å bestride et slikt krav, så kan jeg gjøre en avtale med @MrOtto, besøke f.eks. Helgoland eller Gibraltar, kjøpe inn dyre ting uten å betale MVA,  sende til @MrOtto med riktig deklarasjon på pakken, så kan han senere bestride kravet fra Posten og påstå at pakken bare inneholdt sten og papir.

Uansett hva pakken faktisk inneholdt, så er det en dårlig praksis å kreve inn MVA/tollgebyrer uten at mottager har mulighet gis mulighet til å nekte å motta pakken.

Dette kan løses på forskjellig vis.  Et minimum er at pakken tydelig merkes med at man ved å åpne pakken implisitt godtar å betale tollgebyrer og MVA.

Svar fra Aliexpress på mitt avviste refund krav for dobbelt betalt moms,( Betalt moms på checkout og Postens etter innkreving) og

"Please note that it is the buyer's duty on customs duties, hence your claim about the tariff cannot be supported. "

Edit: Det kan virke som et er selger som har sagt dette. Og som faktisk hadde en slik setning på produktsiden. Jeg avviste dette og nå har claim gått til "Aliexpress steps in".

Inntil for et års tid siden har jeg vært veldig fornøyd med Ali. Forskjellige feil har der vært i ny og ne men de har alltid ordnet opp på en grei måte men ikke nå lenger. Nå oppfører de som sta østenfolk uten intelligens. Kommer med uriktige påstander og vil ikke diskutere... Tidligere ryddet Aliorganisasjonen opp i slikt men de har også forandret seg til det verre...

Siste saken min: Bestilte en 10.1" touchskjerm. Den kom og alt ok. Bestilte en til (frakten langt mer enn doblet seg ved bestilling av flere samtidig og jeg ville også se hvordan denne var først) og da kom der en 8" av samme type... I annonsen står der TYDELIG 10.1" men lengre nede i annonsen kan en velge 8" og 8" var tydeligvis default... Da jeg bestilte i Ali-appen viser IKKE dette valget men om jeg går inn på samme annonse på PCen viser det... Fikk beskjed om at det var min feil at appen ikke virket... Jeg skal alltids få brukt 8-tommeren jeg men ikke der den var planlagt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
17 minutes ago, SveinHa said:

Siste saken min: Bestilte en 10.1" touchskjerm. Den kom og alt ok. Bestilte en til (frakten langt mer enn doblet seg ved bestilling av flere samtidig og jeg ville også se hvordan denne var først) og da kom der en 8" av samme type... I annonsen står der TYDELIG 10.1" men lengre nede i annonsen kan en velge 8" og 8" var tydeligvis default... Da jeg bestilte i Ali-appen viser IKKE dette valget men om jeg går inn på samme annonse på PCen viser det... Fikk beskjed om at det var min feil at appen ikke virket... Jeg skal alltids få brukt 8-tommeren jeg men ikke der den var planlagt...

Jeg har opplevd noe lignende, forskjellige varealternativ blir lagt inn som "fargevalg", og ved ett tilfelle greide jeg å bestille feil variant av en vare.  I dét tilfellet regner jeg imidlertid at det var et problem mellom tastaturet og stolen på europeisk side av bestillingsprossessen.  Går jeg inn på ordren så står det at jeg har bestil feil variant.  Disse tingene blir nok liggende ubrukt i en del år før det til slutt går ut av huset sammen med annet elektronikkavfall.

tobixen skrev 1 minutt siden:

forskjellige varealternativ blir lagt inn som "fargevalg",

Ja, jeg er godt kjent med at de kaller varianter for "farge" men i dette tilfellet var der ikke fargevalg heller i appen, bare på PC.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...