Swingswong Startet 15.August.2024 Link til dette innlegget Startet 15.August.2024 Vurderer å bytte ut jolla med en vannscooter. Har i dag en 2024 Ultralight Highfield med 2024 Suzuki Df9.9BS. Samlet vekt på dette er ca 80kg pluss bensin. En Seadoo spark 90hk er rundt 200kg, så tror det kan være lurt å legge et par ekstra støttestag fra davit til skrog. Båten er en Schaefer 290. Noen som har gjort lignende eller har erfaring med vekt på plattformen? Blir det for tungt? Ser at en del av scooterne har gjort større vedlikehold/reparasjoner. Mange har gått få timer. Hva må man forvente å gjøre på disse utover olje og filterbytte? Er det sånn at de bare holder 100-200t før man får større påkostninger? Hvordan takler disse doningene alder med få timer? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Ikke glem at alle med forhandler versjonen av buds kan stille timene tilbake, forhandler versjonen er noe alle kan kjøpe. Så ikke stol på timene Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Jøss. Det viste jeg ikke. Er det mulighet å finne ut om noen har justert timene? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Kjørt ca 70 timer med min spark siden den var ny Kun vanlig service oss forhandler wear ring har sprukket kver sesong koster ein tusenlapp Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Swingswong skrev 33 minutter siden: Jøss. Det viste jeg ikke. Er det mulighet å finne ut om noen har justert timene? Desverre ikke, men lys inn i ræva og se etter slitasje på impelleren, se på scooteren generelt om det ser ut som den har gått 50 eller 250 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Takk! Noen innspill om vekt på plattformen? Kan event fylle Jolla med vann for å øke vekten Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Spark er som du seier 200kg dvs det samme som 2 personer Få meg deg ein kompis og stå bak på plattform og evt og gynge litt med beina i synkron evt hoppe litt så merker man fort om dette holder eller ei For ordens skyld då kjenner eg ikkje til båt typen din Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Tror nok 200 kg blir godt merkbart, men prøv med sandsekker aller annen vekt først så får du en indikasjon på planingsterskel og hvor mye mere den graver seg ned akterut. Er alt ok så er det bare å forsterke litt. En bekjent med en eldre amerikansk DC i samme størrelse fikk ikke båten i plan med Scooter bakpå. Da ble det en 5 knops båt når scooteren var med. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Takker. Jeg tror jeg tar 12 bøtter med vann i jolla for å teste. Båten planer veldig lett i dag. Kan også sette på et annet propellsett jeg har liggende uten cup. Scooteren er jo ikke like bred som jolla så vekten kommer nok litt lengre fremover om jeg flytter daviten 20cm fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 100kg pluss kan da ikkje bety noe særlig,må tenke på nytteverdi av scoter. Eg bytter aldri tilbake til noe grand rib 300 med 20hk som eg hadde før Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Noe er det da båten veier 3600kg og vekten er bak akterspeilet. Ser fordeler og ulemper med både rib og scooter. Litt lettere å frakte 3-4 personer med mat fra butikken i en rib ? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Kjører jo 2 turer på eit blunk ? handle poser på sidene. Eller ryggsekk ? Aldri godt tom for proviant med scooter Rekker jo polet og på hin siden av fjorden og når man er tørst nok Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Har fylt 12 bøtter med vann i jolla. Vekten er da omtrent samme som en Seadoo Spark. Zipwake’en sier at båten heller 0,5 grader lengre ned med hekken. Jeg kan flytte daviteren 20cm forover. Da blir senter på daviteren omtrent på den sorte linjen på kunst-teaken Kan noen si noe om stabiliteten på en Spark kontra andre scootere? Har fått høre at spark er mye mindre stabil. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Spark er badeleke iforhold til de som er litt større, mye mer vinglette og spruter mye mer. Men det er mange som er glade i de Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.