Jump to content

Jolle eller vannscooter på 29 foter

Swingswong

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut jolla med en vannscooter.  Har i dag en 2024 Ultralight Highfield med 2024 Suzuki Df9.9BS.

Samlet vekt på dette er ca 80kg pluss bensin. 
En Seadoo spark 90hk er rundt 200kg, så tror det kan være lurt å legge et par ekstra støttestag fra davit til skrog. Båten er en Schaefer 290. Noen som har gjort lignende eller har erfaring med vekt på plattformen? Blir det for tungt?

Ser at en del av scooterne har gjort større vedlikehold/reparasjoner.  Mange har gått få timer. Hva må man forvente å gjøre på disse utover olje og filterbytte?
Er det sånn at de bare holder 100-200t før man får større påkostninger? 
Hvordan takler disse doningene alder med få timer?

Swingswong skrev 33 minutter siden:

Jøss. Det viste jeg ikke. Er det mulighet å finne ut om noen har justert timene?

Desverre ikke, men lys inn i ræva og se etter slitasje på impelleren, se på scooteren generelt om det ser ut som den har gått 50 eller 250 timer. 

Spark er som du seier 200kg

dvs det samme som 2 personer 

Få meg deg ein kompis og stå bak på plattform og evt og gynge litt med beina i synkron evt hoppe litt så merker man fort om dette holder eller ei

For ordens skyld då kjenner eg ikkje til båt typen din

Tror nok 200 kg blir godt merkbart, men prøv med sandsekker aller annen vekt først så får du en indikasjon på planingsterskel og hvor mye mere den graver seg ned akterut.

Er alt ok så er det bare å forsterke litt.

En bekjent med en eldre amerikansk DC i samme størrelse fikk ikke båten i plan med Scooter bakpå. Da ble det en 5 knops båt når scooteren var med.

Takker. Jeg tror jeg tar 12 bøtter med vann i jolla for å teste. 
Båten planer veldig lett i dag. Kan også sette på et annet propellsett jeg har liggende uten cup. Scooteren er jo ikke like bred som jolla så vekten kommer nok litt lengre fremover om jeg flytter daviten 20cm fremover. 

Har fylt 12 bøtter med vann i jolla. Vekten er da omtrent samme som en Seadoo Spark. Zipwake’en sier at båten heller 0,5 grader lengre ned med hekken. 
Jeg kan flytte daviteren 20cm forover.  Da blir senter på daviteren omtrent på den sorte linjen på kunst-teaken 

Kan noen si noe om stabiliteten på en Spark kontra andre scootere? Har fått høre at spark er mye mindre stabil. 

IMG_2029.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...