Ute_på_tur Startet 17.August Del på Facebook Startet 17.August Hei! Jeg har et Fritidsbatteri marine fra biltema (Art.nr. 80-4641) som har lekt ut litt syre. Det tar fremdeles lading. Noen som vet om jeg kan etterfylle batterivann på det? Ser ut som et lokk på toppen, men jeg har ikke lyst til å brekke noe på det før jeg hører andres erfaringer. https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-marine12-v-64-ah-2000045908 Har forresten investert i en batteriboks slik at jeg ikke ødelegger enda en shorts.... Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Ser ikke ut som at det kan fylles. Det er vedlikeholdsfritt. Fint å ha shortsen i en tett boks 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Slike «vedlikeholdsfrie» batterier bør man være litt forsiktige med å åpne ja, da de er designet slik at eventuell fordampning skal resirkuleres, og med det gå tilbake til batteriet igjen. Åpnes det opp, og man ikke får det tett igjen, kan det fordampe slik at celler går tørre. Da kan du risikere varmgang og direkte dårlig stemning om bord. Ville heller ha reklamert på batteriet/lekkasjen (hvis batteriet er for gammelt) eller investert i et nytt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August Du kan ikke erstatte syre med vann og forvente at batteriet skal fungere som før. Batterivann er for å erstatte vann i batterisyra som fordamper, har det lekket ut syre må det tilsettes tilsvarende mengde ny syre. Men batteriet skal jo være tett, så en reklamasjon kan være veien å gå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August Eller en litt dypere forklaring: Syrer er et salt (som bordsalt). Det løser seg i vann, i den forstand at saltkrystallene blir mindre. Når du tømmer ut batterisyren, tømmer du også ut krystallene som er dispergert i vannet. Tømmer du på vann, får du en svakere løsning. Salt kan ikke fordampe. Så når vann fordamper fra batterier, så blir saltet tilbake i en stadig mer konsentrert løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.