dennrick Startet 17.August Del på Facebook Startet 17.August Hei Jeg har merket en rar lyd (ulyd) i båten siden sommerferien, men på turen igår til idag, så var den blitt mye mer markant. Det er litt vanskelig å forklare hva slags lyd det er, men det minner litt om en "mørk" / lavfrekvent during eller dirring. Kan nesten minne om noe som er løst som vibrerer, men jeg er temmelig sikkert på at det er ikke det. Jeg tror det har med fremdriftssystemet å gjøre. En annen beskrivelse av lyden - veldig satt på spissen - er at den minner om når en avansert CNC maskin borrer eller freser i syrefast stål med litt for høy mating/feedrate... Det er en litt sånn "hard", mekanisk lyd, og den har ikke vært der tidligere, og som sagt blitt mer markant nå. Lyden kommer ved sånn ca 1300 rpm (blir hørbar), og forverrer seg jo høyere jeg går opp. Ved 2.300 rpm syntes jeg det var litt ubehagelig å høre på, så jeg gikk bare på maks 14-1700 rpm denne helgen. Fikk ikke høyere turtall enn ca 25-2600 rpm, vanligvis klarer vi 2900 rpm. Jeg syntes motoren går som den pleier lydmessig og tror ikke lyden kommer derfra. Jeg tittet inn i motorrommet under gange, og det er ingen synlige vibrasjoner hverken i den eller i girkasse/drevet ned mot belgen. Med motor i fri dro jeg den opp i 2.300 rpm uten noen form for mistenkelige lyder. Kjølevann later til å strømme gjennom som normalt. Kan det være noe som kan ha skjedd i eller med drevet? Gangtid på dette systemet er ca 1100 timer. Kan det være noe med overdrive propellen? På denne tiden ifjor, så hadde propellen min en tendens til å ikke ville komme seg ut av overdrive. Det var gummistopperne som var skadet og som forårsaket dette. Propellen ble overhalt hos Gori i Danmark i vinter. Kan noe ha skjedd med propellen ila sesongen som lager denne lyden? Jeg merket idag at temperaturen på motoren lå på 86-87C på 16-1700 rpm, mens den vanligvis har ligget på 85-96C på 2.200 rpm når jeg har vært sikkert på at propellen har vært ute av overdrive. Kan det være at propellen igjen har begynte å henge seg opp igjen, og at dette lager lyden? Kan jeg ha mistet et blad ? Jeg tror kanskje ikke det, for for to uker siden marsjet vi greit opp mot 7 knop med samme lyd (dog ikke så markant) i 2200 rpm. Flott om noen kan ha noen tips. Spekuler gjerne så mye dere vil også Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sørine Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Har du samme lyd når du går i revers ved samme turtall...? Det kunne måske tyde på et leje eller tandhjuls havari der er på vej i sejldrevet. Er oliestanden iorden på drevet...? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.August Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August Nei, det har jeg ikke forsøkt @Sørine. Tenkte ikke på det.... Takk for input Oljenivået peilet jeg for to uker siden, og da var det bra. Men et spørsmål om det. Jeg fikk beskjed av den lokale VP forhandleren om å peile oljen når peilepinnen er skrudd inn. Da var oljen der den skulle. Så har jeg lest at noen mener oljen skal peiles uten å skru inn peilepinnen. Når jeg gjorde det, så var det selvsagt lite olje. Hva mener du forresten med et "leje" havari? Dersom du har rett i at det er havari på gang, så antar jeg at båten må på land for å få en fix ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sørine Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Leje = lager... thust lageret sidder i bunden af drevet ret bag propellen og er ikke svært at skifte hvis det viser sig at være der problemet er men prøv i revers og hvis der ingen lyd er kan det tyde på frem thrust lageret. Ja båten må på land hvis det kommer dertil. Jeg har altid pejlet olien uten at skrue proppen i. Så mener jeg at være sikker på at der er olie nok på. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Slitt demperplate? Jeg måtte bytte demperplate allerede etter 800 timer med min forrige VP D2-40 med S130-drev. Etter beskrivelsen din kan det være et sted å begynne feilsøkingen. Kostet ikke allverden å skifte, men Volvo Penta kommer aldri mer inn i mine motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.August Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August Da har jeg lite olje i drevet dersom det er riktig, @Sørine. @TideRace Takk, du har vært en god rådgiver når det gjelder propellen. Jeg endevendte båten isommer, og fant faktisk propellverktøy :-) Bare å si ifra dersom du vil låne. Kan du forklare nærmere hva demperplate er? Gjerne også hvorfor du har byttet ut VP, og til hva? Jeg tenker at jeg ringer til Jarlsø på mandag. Jeg har også en oljesvetting i motoren, og jeg er litt lei av å bruke bleier i en alder av 53 for å tørke opp. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars Hansen Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Har på min Volvo-propell opplevd løse anoder på grunn av tæring rundt skruen, og det har laget en lignende lyd. Mye groer gir lavere turtall og ofte vibrasjoner. På med badebuksa og sjekk😅 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Austlendingen Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Jeg har annen type foldepropell - Flexofold - og strak aksel,men fikk en gang harde vibrasjoner under gange. Jeg dykket under og fant masse ålegress som hindret bladene å folde seg helt ut. Da ålegresset ble fjernet forsvant også vibrasjonene. Kanskje er det noe så enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August dennrick skrev for 21 timer siden: ... @TideRace Kan du forklare nærmere hva demperplate er? ... Stort sett alle marinemotorer som har girkasse/seildrev har en demperplate montert mellom motorens svinghjul og girkasse. Demperplaten har ofte fjærer eller gummidempere, som fanger opp vibrasjoner, rykk og støt, og beskytter både motor og girkasse ved å dempe støt og rykk som kan oppstå når kraften fra motoren overføres til girkassa. Dette forlenger levetiden til både motoren og girkassa. Demperplaten reduserer også støy. Videre bidrar den til en jevnere overføring til girkasse og propell. Altså en slags elastisk overgang mellom motor og girkasse. Dersom demperplaten er slitt, merker du det på økt støy, vibrasjoner i drivlinjen og rykkete gange, spesielt ut/inn av gir. Jeg har VP enda, men har/hatt de samme VP-syndromene som deg: Oljelekkasje i simmering på utgående aksel, svetter olje i pakninger, demperplate måtte byttes etter ca 800 motortimer, grønn lakk som flasser og begynnende rust på bolthoder og blokk. Alt i alt antagelig ganske normalt til å være en VP, men neppe på en grå Yanmar 🙂. En dyktig mekaniker vil raskt avklare om det er demperplata som må skiftes. Dette er en slitedel, men bør etter min mening holde betydelig lengre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August En lydfil hadde gjort seg. Vi får håpe det er en løs anode. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August Del på Facebook Svart 18.August Demperplaten er en torsjonskopling. Vanlig levetid ved korrekt sentrering rundt 5000 timer. Demperplaten kan bli ødelagt om propellen henger fast, treffer noe etc. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.August Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August Hei igjen, og takk for alle innspill Jeg har en teori som jeg gjerne vil lufte. Kan dette være et eksempel på "Confirmation Bias" som har begrenset evnen til å tenke på? Jeg skal forklare: Vinteren 22/23 ble det byttet belg og eksosbend. Da var motor dratt frem og drev med gir var ute av båten. Eksosbend ble også byttet da det var rustet. Første tur gikk over 4-5 timer for motor til Tjøme (hjemmehavn). Tittet i motorom, og observerte olje på dørken under motor. Etter noen uker kom mekanikeren som hadde utført jobben over på inspeksjon. Han undersøkte i et par minutter og mente jeg hadde en liten oljelekkasje mellom bunnpannen og motoren. Vi ble enige om at jeg skulle bruke båt og motor, men peile oljen i motoren. Det har jeg gjort i sesongen 2023 og 2024 - uten behov for å etterfylle. Oljelekkasjen ble ikke tatt tak i under opplag 23/24 da mekaniker var sykemeldt. Stadig vekk har det kommet mer olje på dørken under motor. Ikke mye, ikke så mye at det skvulper rundt, men en liten hinne etter hver tur. Så har plutselig ulyden fra det jeg tror er drivverket kommet gradvis helt til det nå som nevnt i trådstart har blitt så markant at jeg forstår at noe ikke er som det skal. Etter å ha fundert på dette siden lørdag, så har jeg lest alt av manualer og sett på skisser om drev, og følgende slo meg: Hva om oljelekkasjen kommer fra drevet/girhus ? Og ikke fra motoren ? Jeg har forsøkt å indikere litt på bilde nr 1: Som sagt har jeg flittig peilet oljen på motor, og tørket opp oljen med bleier med jevne mellomrom, men jeg har faktisk bare fulgt opp oljenivået på drevet en eneste gang, og da peilet jeg som nevnt over feil. Da var oljenivået et godt stykke under minimum i drevet (Jeg hadde fått høre fra en annen mekaniker at jeg skulle skru inn gjengene på peilepinnen - da lå nivået mellom strekene). Som resultat har jeg vært overbevist om at oljelekkasjen har kommet fra motoren, mens jeg dersom dette stemmer i virkeligheten for hver tur har lekket mer og mer olje fra drevet. Inntil det nå har kommet så lavt at det horisontale drevet nå ikke lengre får smøring. Isåfall utelukker vel det lekkasje i aksling/kopling mot motor? Og underveis har jeg overhodet ikke tenkt på at kilen til oljen kan ha kommet fra et annet sted. Så derfor har jeg heller ikke fulgt opp oljenivået i drevet. Desverre. Høres dette ut som en plausibel teori? Men hvor kan det isåfall lekke fra dersom det er drevet/girhuset? Videre har vi bilde 2 som viser en mystisk ansamling av oljevann: Jeg har sett bare rent vann der en gang som jeg tørket opp. Jeg er usikker på hvor det kan ha kommet fra. Men oljevannet kom etter en tur med mye krenging i 2,5 timer mot styrbord i 2-3m sjø - vi motorseilte. Drevet er jo rett til babord for denne oljevannansamlingen. Kan oljen ha rent fra en lekkasje i drevet/girhuset over hit? Jeg kan ikke forstå at olje fra en evt lekkasje mellom bunnpanne og motor har noen mulighet til å kommet hit, selv under tøffe forhold. Hvor dette vannet kommer er fortsatt et mysterium, så det er derfor jeg introduserer byttet av eksosbelgen. Kan det være en lekkasje herfra som introduserer vann? Jeg har ikke luktet eksos inne båten som jeg kanskje ville ha gjort? Jeg tror det er saltvann. Gjennomføringen har holdt helt tett over 24 timer i havn har jeg observert. Så det må jo komme fra. Lengre bak i skuta er det egentlig ingen gode kilder jeg kommer på /vet om som kan forklare vannet. Det er en nedsenkbar thruster bak der, men det kommer vel ikke olje fra den ? Bilde 3 indikerer layout sett ovenfra: Uansett, veldig fint om noen som leser dette kan komme med noen tanker. Hvilken skade kan evt ha skjedd dersom jeg har tøffet rundt med for lite olje? Jeg vil tro at jeg har kjørt med motor i minst 30 timer siden sommerferien begynte, og det var da jeg merket ulyden det første gang (men svakere enn slik det høres ut nå). Båten er en time unna, men jeg klør etter å dra dit og peile oljenivået og etterfylle. Bør jeg suge ut alt og fylle på nye 3 liter (blir sikkert litt mindre da jeg sikkert ikke får ut alt)? Jeg har deretter lyst til å prøvekjøre den for å se om noe blir annerledes i lydbildet. Jeg tror det kan bli søndag. Propell er jo ikke utelukket, men det er som sagt ingen unormale vibrasjoner i båten. Jeg har også snakket med Ragnar Ringstad AS, og har fått plass på sykestua deres i uke 36. Dersom vinden gir seg snart, så må jeg over fjorden senest neste helg. Jeg vil jo gjerne få fikset lekkasjen uansett hva som er kilden Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August Hei Jeg har hatt oljelekkasje fra drevet mitt,samme drev som deg. Jeg merket at det stadig vekk lå litt olje i gummi belgen. Jeg fant til slutt ut at det lakk fra pluggen øverst i oljeskift røret på drevet. Byttet pluggen og alt ok. Vet ikke om det er samme hos deg, men sjekk om det ligger noe i belgen, vil tro at lekkasje fra drevet vil samle seg der. Oljenivå skal måles med utskrudd peilepinne. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.August Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August Takk for det @leopard. Det skal jeg sjekke! Hadde du noe oljesøl som samlet seg under på dørken under motoren slik jeg har? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
5nacks Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August På mitt yanmar-drev hadde jeg lekkasje ved simmering på akslingen ut fra drev og inn på motor. Ble en speedisleeve-fix som to sesonger etterpå er potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.August Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August @5nacks Kan jeg spørre hvordan du merket denne lekkasjen? Fikk du oljesøl under motoren? Når jeg tenker etter, så har jeg aldri kjent etter om det ligger olje i belgen i retning mot baug. Men det er på lista å sjekke nøye imellom motor og drev. Det er synd det er så vanskelig tilkomst.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 20.August Del på Facebook Svart 20.August dennrick skrev for 4 timer siden: Takk for det @leopard. Det skal jeg sjekke! Hadde du noe oljesøl som samlet seg under på dørken under motoren slik jeg har? Hei Nei vi hadde kun oljesøl i belgen. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August dennrick skrev On 17.8.2024 at 21.13: Jeg fikk beskjed av den lokale VP forhandleren om å peile oljen når peilepinnen er skrudd inn. Da var oljen der den skulle. Så har jeg lest at noen mener oljen skal peiles uten å skru inn peilepinnen. Når jeg gjorde det, så var det selvsagt lite olje. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August 11 hours ago, dennrick said: Kan jeg spørre hvordan du merket denne lekkasjen? Fikk du oljesøl under motoren Oljesølet la seg rett foran ramma til belgen. Men nå er jo VP og Yanmar sikkert utformet litt annerledes, så hvor oljen eventuelt drypper kan nok variere. For min del var det lett å se at det var drevolje, da drevoljen er blågrønn. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.August Del på Facebook Svart 21.August Klarer du å lokalisere hvilken side oljesølet kommer ned fra motoren (foran, bak, på en av sidene)? Dersom det er i bakkant, altså mot drevet, er det stor sannsynlighet for at det er lekkasje i simmeringen som tetter rundt utgående aksel fra motor til drevet. Slitt simmering her er en ganske vanlig kilde til oljelekkasje på VP D2-motorene. Prøv å kjenne med hånden bak på motoren om det er olje som synes å komme ned ved svinghjulet. Men du skriver tidligere at det også kan være pakningen til bunnpanna. Normalt er jo boltene som holder bunnpanna lette å komme til og enkle å stramme opp selv? Merk at drevoljen i S130-drevet skal være vanlig motorolje (ikke atf, etc). Du kan derfor ikke uten videre se på fargen om oljesølet kommer fra drevet eller motoren. Vannsølet: VP-installasjoner i nyere Bavaria har som regel en overtrykksventil på sugesiden av sjøvannskjølevannet. Følg sjøvannsslangen fra sjøvannsfilteret mot impellerhuset. Ventilen sitter normalt høyt montert på vegg i motorrommet. Denne kan "spytte" litt vann som havner under motoren og som kan lure deg litt. Kle ventilen inn med et gammelt håndkle og se om "lekkasjen" opphører. Mitt stalltips er altså at du har oljelekkasje i simmeringen på utgående aksel, og muligens ødelagt demperplate. Trøsten er at disse er lett å bytte samtidig når mekaniker først er i gang på baksiden av motoren. Men ingenting hadde vært hyggeligere enn om jeg tar fullstendig feil 🙂. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.August Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August Takk for tips @TideRace. Jeg drar nok ut i helgen for å peile olje i drevet og evt etterfylle, samt forsøke en lite prøvetur for å se om noe skjer med ulyden - antatt da at det er lite olje i drevet. Skal også sjekke belgen for olje fra lekkasje, samt undersøke områdene du beskriver nøye. Utfordringen jeg har hatt med å få strammet bolter under er vanskelig tilkomst siden det er så trangt. Om overtrykksventil: Det har jeg ikke. Slangen går rett fra sjøvannsfilteret til impellerhuset. Sjøvannsfilteret sitter på babord side av motor og slangen går rett ned til impellerhuset som sitter i forkant og på styrbord side av motoren. Det er et stykke fra der jeg observerte vann. Vakuumventilen sitter nærmere, nesten rett over der det ligger vann, så jeg skal sjekke den også med motor igang. Men uansett: Måler nå er å fikse ulyden og å få stanset denne lille oljelekkasjen. Det blir oppdraget til Ringstad i uke 36 Litt synd Jarlsø ikke har mulighet til å sette fra seg en seilbåt på land. Det hadde vært praktisk siden båten ligger på Tjøme Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
5nacks Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August 11 hours ago, dennrick said: Litt synd Jarlsø ikke har mulighet til å sette fra seg en seilbåt på land. Det kan vi takke fiffen i de nye leilighetene for, som ikke tåler at en marina har båter med mast på land. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August 5nacks skrev for 3 timer siden: Det kan vi takke fiffen i de nye leilighetene for, som ikke tåler at en marina har båter med mast på land. Det kalles vel i hovedsak "å åpne kystlinjen for almenheten", hvertfall når utbyggerne presenterer prosjektene sine..... Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.August Del på Facebook Svart 22.August 1 hour ago, Gullfisk said: Det kalles vel i hovedsak "å åpne kystlinjen for almenheten", hvertfall når utbyggerne presenterer prosjektene sine..... Helt utrolig at de har fått igjennom å pepre hele Jarlsø med så mange blokker. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.August Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August Enig, men de lå vel også dårlig an der ute på Jarlsø en stund @5nacks og @Gullfisk ? Jeg spurte om de ikke hadde planer om å ihvertfall få en seilbåtkrybbe på land der, slik at de kan ta noen jobber uten å være avhengig av at seilbåten henger i krana, men svaret var nope. Så dette er vel et kompromiss for at de skulle få lov til å bli der. Jeg antar at de tar motorbåter inn ? Slik jeg har forstått det, så er dette altså den eneste sertifiserte VP sjappa på Tjøme? Nå blir det jo Ragnar Ringstad på meg siden jeg har veldig god erfaring der fra tidligere. De har jo tidligere byttet to motorer i motorbåten min for de som husker det. Det andre alternativet er vel Framnes i Sandefjord. Det er jo et stykke dit også fra Tjøme. Jeg spurte også hos Vallø Marina, og de var villig til å sjekke dette ut med en prøvetur og også ta båten på land. Risikoen der var at de ikke kunne love at de hadde kapasitet til å sette båten ut igjen siden de nesten er fullbooket ut September for opptak med trucken sin. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.