Jump to content

Skrekkeksempel - bensin stående i forgasser - Yamaha 5hk

Bertramsen

Recommended Posts

dieselfan skrev On 24.3.2025 at 18.57:
dieselfan skrev On 24.3.2025 at 18.57:

Fant en Mercury user maual for 9.9 4T på nettet som sier litt om bensin og ethanol/methanol. Men ser ikke klart hvilke produksjonsår den dekker. Får litt følelsen av at de mener "nei, men om du da velger et annet merke så sier vi ja"

E10hvasierMercury.JPG.92cbe6b088344992bd280d7c5483303c.JPG

MAINTENANCE

56 Before servicing any part of the fuel system, stop engine and disconnect the battery. Drain the fuel system completely. Use an approved container to collect and store fuel. Wipe up any spillage immediately. Material used to contain spillage must be disposed of in an approved receptacle. Any fuel system service must be performed in a well ventilated area. Inspect any completed service work for sign of fuel leakage.

Denne ”Warning” er den samme for min 2021 4 takt 15 EFI, men finner ikke teksten du har under ”Maintenance”. Derimot står det at bensinfilteret skal renses , eventuelt bytte innsats.  Uansett så drenerte  jeg forgasseren for sikkerhetskyld og det kom bare helt klar bensin ut (Kjörte alkylat igjennom i höst). Allikevel på denne motoren er det ikke vanskelig å komme til på for å tömme forgasseren, så det fortsetter jeg med

JRK skrev for 1 time siden:

Derimot står det at bensinfilteret skal renses , eventuelt bytte innsats.

På de motorene som har filter/utskiller under dekselet så er det helt klart lurt å tømme/rense/bytte disse alt etter hvilken type de er. Noen er lukkede "engangsfilterpatroner på bensinslangen, mens andre motorer har litt mer forseggjorte filter med større volum og montert vertikalt slik at de virker som moderat vannutskillende. 

Uansett type, så anbefaler jeg at en etterser filteret først o drenerer forgasser etterpå, det gir best effekt når en pumper litt bensin gjennom forgasseren og ut gjennom dreneringen.

JRK skrev for 2 timer siden:

Uansett så drenerte  jeg forgasseren for sikkerhetskyld og det kom bare helt klar bensin ut (Kjörte alkylat igjennom i höst).

Glad du fikk til dreneringen og at du fikk gjort det før ny sesong. Nå vet du at forgasseren din er ren og ikke står med en skvett vann/mjød i bunnen av forgasseren etter forrige eier, og du vet at dreneringen ikke er tett, så fra av, kan du ha en plan for hvordan du skal ordne høst og vår-stell på din motor :tommel_opp:

Dersom du skulle få vann på tanken, som ender opp i forgasseren og motoren stopper på sjøen, så vil du også være i stand til å redde deg ut av en slik situasjon, ved å drenere tank, filter og forgasser.

Håper det er en god følelse å vite at du mestrer det også :tommel_opp:

dieselfan skrev 14 minutter siden:

mens andre motorer har litt mer forseggjorte filter med større volum og montert vertikalt slik at de virker som moderat vannutskillende. 

Og noen av disse har en liten flottør innvendig som er tenkt å flyte opp om det kommer vann i koppen.  Så greit å ta en visuell inspeksjon her innimellom.   Jeg bruker å skru opp og sjekke innvendig for å verifisere at det ikke er vannperler og rusk.  (Lite av det etter jeg monterte eksternt filter/vannutskiller) 
Men på småmotorer er det nok vanligst med "inline" filter på slangen  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...