RJB Startet 18.August.2024 Link til dette innlegget Startet 18.August.2024 Drivreimen på min KAD32P røk for en liten uke siden. Jeg tenkte jeg skulle prøvbe å bytte denne selv. Den største utfordringen jeg har p.t. er å få av boltene på drivhjulet til sirkulasjonspumpen da denne roterer når jeg prøver å løsne dem. Er det noen måte å låse drivhjulet mens jeg løsner boltene? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Sist jeg demonterte så prøvde jeg i 45min, så fikk jeg besøk av en sønn, så brukte jeg 1 time på å argumentere mot hans forslag, så brukte han 2 min på å løsne skruene med en 36V batteridreven muttertrekker, mens han holdt hjulet i et fast grep med en hånd og tykk skinnhanske. Menteparten av tiden brukte han på å få meg vekk slik at han kunne få arbeidsrom... Tror vi får konkludere med at verden går videre... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Muttertrekker var mitt forslag også og noen hadde sikkert tilbud han å låne en hvis man viste i signatur hvor han holdt til. Men du kan låne av meg hvis det passer geografisk. Ett annet tips kan være å bruke en jekke stropp for å låse hjulet Sitér dette innlegget Link to post
RJB Svart 18.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Så det er ikke noe låsehull el.l.? Har det på diverse andre gadgets, men jeg har ikke funnet noe på denne. Jekkestropp er jo en god ide :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 pipe skrev 15 minutter siden: noen hadde sikkert tilbud han å låne en hvis man viste i signatur hvor han holdt til. Dette er TS sin første tråd.... jeg synes han starter bra. Trådtittel er kort, men mulig å forstå. Stå på Sitér dette innlegget Link to post
RJB Svart 18.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 dieselfan skrev 1 time siden: Dette er TS sin første tråd.... jeg synes han starter bra. Trådtittel er kort, men mulig å forstå. Stå på Takk :) Jeg bor i Asker. Jeg har muttertrekker, men utfordringen blir allikevel å få drivhjulet til å slutte å rotere. Jekkestropp er sikkert en god ide, prøver det når jeg får tid til å dra ned i båten. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 RJB skrev for 2 timer siden: Jeg bor i Asker. Jeg har muttertrekker, men utfordringen blir allikevel å få drivhjulet til å slutte å rotere. Jekkestropp er sikkert en god ide, prøver det når jeg får tid til å dra ned i båten. Muttertrekkeren starter så brått/slår att ikke hjulet klarer å følge samme tempo så derfor løsner skruene isteden. Har gjort liknende en rekke ganger men ikke på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 RJB skrev for 9 timer siden: Jeg har muttertrekker, men utfordringen blir allikevel å få drivhjulet til å slutte å rotere. Jekkestropp er sikkert en god ide, Som jeg skriver over så er det nok å ta en hanske og klemme med en hånd rundt hjulet. Det skaper mer enn nok treghet i hjulet til at muttertrekkeren gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Er det ikke lettere å løsne dynamoen, tre på ny reim og så er det lykke og glede? 13mm pipe for å løsne dynamo, 13 mm pipe for å justere :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bellil Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Hvis det er reim til generator så trenger du vel ikke løsne de boltene? Ta av de utenforliggende reimene ved å løsne de tilhørende strammerne. Ikke store jobben Du tenger vel ikke løsne de boltene uansett hvilken reim du skal bytte mener jeg ut fra husken Velkommen til Båtplassen @RJBog lytt gjerne til @Windy37GM. Har lært mye av han som jeg har brukt på mine KAD32 Tipser også om ar det er et dokumentarkiv her inne hvor du kanskje kan finne verkstedsbøker til motoren. Selv kjøpte jeg alle bøkene og det har spart meg for mange kroner Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
-morten- Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 17 hours ago, pipe said: Muttertrekkeren starter så brått/slår att ikke hjulet klarer å følge samme tempo så derfor løsner skruene isteden. Har gjort liknende en rekke ganger men ikke på denne motoren. Det er min erfaring også! f.eks om du skal skru av et bilhjul, må du altid ha hjulet i bakken når du skal skru opp med manuel vektarm. med muttertrekker er det sånn moment at hjulet ikke rekker å gå rundt. Så det skal ikke så stor kraft til eller friksjon til å holde igjen et reimhjul Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 RJB skrev On 18.8.2024 at 12.08: Er det noen måte å låse drivhjulet mens jeg løsner boltene? Når du starter en tråd er det god etikette har å fortelle litt om hvordan det gikk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.