Jump to content

Bruke Lithium batteri som reserve backup


Marulf

Recommended Posts

I min båt med 350hk mercury utenbordsmotor har jeg et system bestående av et 95 ah startbatteri og et 95ah forbruksbatteri. Disse er adskilt med brytere og et BEP voltsenditivg relé .

Forbruksbanken håndterer baugpropeller, ankervinsj, varmeapparat og kjøleboks. Systemet fungerer veldig bra, men det har for liten kapasitet for flere netter i uthavn.

Jeg ønsker ikke å «tukle» for mye med en gid installasjon, og mitt spørsmål er følgende;

kan jeg kjøpe et lithiumbatteti som kun lades fra land og kople det til agm forbruksbatteri ved behov slik at det vil etterfylle agm batteriet de gangene jeg skal ligge flere netter i uthavn? 

Link to post
Marulf skrev 7 minutter siden:

kople det til agm forbruksbatteri ved behov slik at det vil etterfylle agm batteriet de gangene jeg skal ligge flere netter i uthavn?

Jeg ser ikke problemet med dette, hvis du kobler på en sikring og bryter som passer. Bare huske å koble på og av når du er ferdig, og da huske å lade opp igjen med en gang du kommer hjem. De liker ikke å ligge tom over lengre tid.

 

Hvis du kobler på lifepo4 så ligger denne på 13.2 uten lading/last. Når du kobler denne på agm vil agm trekke noen w for å holde agm på 13.2v.

 

Jeg ville koblet lifepo4 til agm når du slår av motoren, og ikke dagen etter når du ser det er lite strøm igjen. 

 

Du kan også koble på et lite portabelt solcellepanel med f.eks victron mppt til lifepo4, så får du litt lading om du er mer enn en dag på tur. 

 

Si fra hvordan det går om du går den veien. Vurderer noe lett selv i min båt. 

Link to post
4 hours ago, Marulf said:

Jeg ønsker ikke å «tukle» for mye med en gid installasjon, og mitt spørsmål er følgende;

kan jeg kjøpe et lithiumbatteti som kun lades fra land og kople det til agm forbruksbatteri ved behov slik at det vil etterfylle agm batteriet de gangene jeg skal ligge flere netter i uthavn? 

 

Det skulle man jo tro. Har satt inn et 100 Ah Litium LiFePo4 batteri som vanligis bare etterfylles av et solcellepanel. Jeg har også lagt alt vanlig forbruk som kjøleboks, lys, PC, mobiltelefon, etc til lithiumbatteriet, slik at i uthavn, så kobles blybatteriene ifra, slik at de er helt ubelastet. Ladingsgraden på Lithiumbatteriet ligger stort sett rundt 90-100%. Som nødløsning, så har jeg liggende vanlige startkabler for bil, slik at det skal være muig å lade blybateriene i fra Lithium batteriet, dersom det behovet på ett eller annet tidspunkt skulle oppstå.

 

Jeg har ikke prøvd dette i praksis men jeg ser at ved nå i dag med regnvær og lite lys så har jeg 91% fyllingsgrad og 13.3 Volt på Lithiumbatteriet. Et utladet AGM batteri skulle jo ligge på ca eller rundt 12.1 Volt. Da skulle det jo være 1.2 volt forskjell i spenning som gir at det flyter strøm over fra Lithium til AGM, slik at det for eksempel skulle være mulig å "etterfylle" startbatteriet.

 

Slik som det fungerer nå hos meg så er jo det aller meste av belastningen for de ordinære forbruksbatteriene tatt vekk, slik at både lithium og bly holder seg opp mot 100%, hver for seg, og uten å være sammenkoblet. Før var problemet at kjøleboken kunne legge blybatteriene flate etter et par døgn eller så, og hadde jeg da satt batterivelger feil med 1+2, så sto jeg der.

 

Nå som blybatteriene kobles helt i fra i uthavn, så er det jo ikke lengre noen risiko.

 

Det anbefales ellers å kjøpe et Lithiumbatteri med Bluetooth app. Da kan man få opp fyllingsgrad, antall ampere og spenning opp på mobiltelefonen fortløpende. 

 

Link to post
Marulf skrev 7 minutter siden:

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor trenger jeg en DcDc lader for å lade agm fra et «frittstående» lithium batteri ?

Slik jeg forsto det var det ønskelig å holde et forholdsvis høyt ladenivå på AGM banken. Med DC-DC_ kan du øke eller redusere ladespenningen som du ønsker, slik at du om du vil kan tømme lithiumbanken helt, mens AGM banken er full. Du kan også gå ned til "float" lading når AGM banken er full, slik en landstrømlader vanligvis gjør.

Link to post

Det kan være for å gjøre det litt mer automatisk. Men om du kobler av litiumbatteriet før det er helt tomt har det ikke så mye å si. Du kan koble på en "battery protector" f.eks fra victron for å koble den av når den er under 12.8v

 

Hvis du kobler de rett sammen og glemmer og koble av vil du også få strømmen i motsatt retning. Dette går i mange ganger ok, men noen lader med for høy volt, og noen dynamoer blir veldig varm med så høye ladespenninger. Men går bra for de fleste.

 

Hvis du tenker å ha en veldig lett løsning som backup de få dagene du trenger det kan du gjøre det lett. Men anbefaler ikke krokodille-klemmer og slikt. 

Link to post
4 hours ago, J-Å said:

Hele året? Eller to solskinnsdager?

 

Jeg tror heller et slikt lite solcellepanel er greit å ha i tillegg til et lithiumbatteri. Men mye avhenger jo av når og hvordan båten brukes.

 

For meg så fungere "frittstående system" bestående av lithiumbatteri, solceller og regulator veldig bra. Jeg henter jo at "daglig forbruk" (Kjøleboks, lys, PC mobiltelefon) fra litiumbatteriet. Vanligvis så lades dette opp til 100% i løpet av dagen enten det er solskinn, overskyet eller regn. Tror det har vært en enkelt uværsdag, der ladingen av lithiumbatteriet bare kom opp på 95% før kvelden.

 

Den mest tydelige forbedringen kom egentlig etter utskifting av PWM regulator til Victron MPPT regulator. Ladingen fra solcellepanelet blir først og fremst mye bedre i tåke og regn og dårlige solforhold. Den klarer også å kombinere strøm fra batteri og strøm fra solcellepanel, slik at når det for eksempel bare er 25W lading fra solcellepanelet, så henter regulatoren for eksempel de 25 wattene fra solcellene og kombinerer med strøm til å produsere 20 W fra batteriene for drift av kjøleboksen.  I veldig dårlig være med skyer og regn, så går "systemet" vanligvis i balanse, slik at man når 100% lading av lithiumbatteriet før kvelden. Men lading i tåke og regnvær, det forutsetter jo solcellepaneler som kan stå ute i slikt vær.

 

Det går jo an å starte opp med å kjøpe inn et lithiumbatteri og ha det som et reserve. Så kan man se hvordan tingene utvikler seg videre. Hvis behovet dukker opp, så kjøper man også inn et solcellepanel og en brukbar regulator, slik at man kan hente forbruket av strøm fra lithiumbatteriet og framdeles "gå i balanse". Hvis jeg kobler i fra solcellepanelet, så holder et fulladet 100 Ah Lithium til ca 5 døgns forbruk, med mitt forbruk.

 

Det går også ann å bruke en form for midlertidig montering av værbestandige solcellepaneler, der man for eksempel knytter dem opp med tau, og så tar dem inn i salongen eller hvor det måtte passe å lagre dem, når de ikke er i bruk. Jeg har en slik "halvfast montering", der planen er å ta solcellepanelet inn i salongen i løpet av høsten og lagre det der over vinteren.

 

Når systemene ikke er sammekoblet noe sted, så er det ingen risko for "noe man ikke hadde tenkt på og tatt høyde for". Og når blybatteriene er frakoblet i uthavn, så er det ingen risiko for at de skal gå tom. 

 

Når man starter opp med å kjøpe inn et Lithium LiFePo4 batteri, så er det mange måter å utvikle dette videre på. Det er viktig å velge ett med "innebygd bluetoothpanel", slik at man kan hente ut eksakte data omkring spenning, strøm og ladingsgrad. 

 

Tidligere så hadde jeg samme løsning basert på blybatteri, men da var jo "tilgjengelig kapsitet" en del mindre, og så hadde man jo ikke en app, der man kunne lese ut eksakte data for fyllingsgrad, spenning og strøm.

Link to post
15 hours ago, J-Å said:

Hva er merkeeffekten på panelene dine

 

Da jeg satte i gang med å teste ut, så startet jeg ut med ca 400 Watt til sammen. Etter litt uttesting så fant jeg ut at 1 stk 110 Watt panel ble det som ga "riktig" mengde strøm, så det er bare 110 Watt panelet som er koblet opp . Jeg har også et 80 Watt panel ombord, men det er ikke koblet opp mot lithiumbatteriet, det er koblet opp mot et reserve blybatteri. (Egentlig unødvendig, men det finnes ledig plass.)

 

De to panelene som jeg har nå "passer inn i landskapet" uten å være så mye i veien, men når jeg testet ut med 400 Watt så ble det alt for mye på alle måter, slik at de faktisk ble i veien.

 

Men man må jo også planlegge forbruket. Jeg hadde tidligere en elektronisk kjøleboks med elektronisk kjøleelement som trakk ca 50 Watt hele tiden. Den er skiftet ut med en ny kompressordrevet kjøleboks, som bare bruker ca 25% av strømmen til den gamle kjøleboksen. Den nye kjøleboksen trekker ca 45 Watt, når den går, men den går bare ca 25% av tiden.

 

Har også et kjøleskap ombord, men det kjører jeg bare med landstrøm. Liker litt enkle, funksjonelle og litt minimalistiske løsninger, med færrest mulige feilkilder, som løser akkurat den oppgaven de skal løse og ingen ting annet. 

Link to post
Arne2 skrev for 4 timer siden:

Men man må jo også planlegge forbruket. Jeg hadde tidligere en elektronisk kjøleboks med elektronisk kjøleelement som trakk ca 50 Watt hele tiden. Den er skiftet ut med en ny kompressordrevet kjøleboks, som bare bruker ca 25% av strømmen til den gamle kjøleboksen. Den nye kjøleboksen trekker ca 45 Watt, når den går, men den går bare ca 25% av tiden.

Jeg har også fått inn en slik kompressorkjøleboks. Kanskje jeg skal prøve å få inn litt mer solceller da, hvis det skal så lite til. Det er jo litt greit hvis båten kan ligge uten landstrøm med kald kjølebioks, om en legger fra seg båten noen dager.  En annen fordel med min kompressorboks er at den kan kjøres som fryser. Da vil selvsagt strømforbruket gå opp noe. 

Link to post
J-Å skrev 28 minutter siden:

Kanskje jeg skal prøve å få inn litt mer solceller da

Jeg har også slik kjøleboks pluss kjøleskap etc, og jeg sliter litt med å holde agm batteriene over 50% på natten, spesielt de dagene det ikke er blå himmel. Men det går vel akkurat. Jeg har 150w fast panler og et 200w løst/mobilt panle. Den siste gjør største delen av arbeidet.

 

Så jeg tenker å kjøpe inn 100 eller 200 ah med lifepo4 og koble til på en måte som ikke endrer orginaloppsettet, litt slik du tenkte.  Lifepo4 lades lettere med solceller enn AGM.  

Link to post
7 hours ago, J-Å said:

En annen fordel med min kompressorboks er at den kan kjøres som fryser.

 

Da spørs det om det er samme boksen i fra Maritime?

 

6 hours ago, Thomas_h said:

Jeg har også slik kjøleboks pluss kjøleskap etc, og jeg sliter litt med å holde agm batteriene over 50% på natten, spesielt de dagene det ikke er blå himmel.

 

Det laveste jeg har vært på morgenkvisten har vært 82% tror jeg (Av 110 Ah). Da var det gjester ombord kvelden før, som hadde lite strøm, og som ladet av ditten og datten. LIthium LiFePo4 batterier skal jo ellers tåle å bli ladet ut til 10%, slik at man har 100 Ah tilgjengelig for bruk.)

 

Solcellepanelet er av billigste og enkleste sort, 110 Watt fra Jula. Brukte det på hytta før, så det har stått ute i ca 3 år, og gir fortsatt 110 Watt, (med sola rett på).

 

Har inntrykk av at det er stor forskjell på regulatorene til solcellepanelene. Når solcellepanelet ligger forholdsvis flatt på dekk, så gir Victron regulatoren minst 25% nesten uansett sol og værforhold. Har også inntrykk av at det er den største forskjellen mellom den gamle og den nye regulatoren, at i dårlige solforhold, så kuttet den gamle regulatoren strømmen helt, mens Victron MPPM regulatoren også klarer å holde balanse i systemet også under dårlige værforhold. (Men når jeg koblet opp mer solcellekapasitet enn det var behov for, så ble det en del varmgang med denne regulatormodellen, i "godt vær", slik at jeg reduserte til bare 1 stk 110 Watt panel. Da ble varmgangen helt borte.)  

 

Har så langt aldri hatt behov for å lade lithiumbatteriet med noe annet enn solcellepanelet. (Men har en lader for landstrøm liggende, som det så langt aldri har vært behov for å bruke.)

 

Det finnes vel en del båter som bruker en del strøm til motorinstallasjon og andre ting, så når blybatteriene er koblet til, så forsvinner litt batterikapasitet "ut i det blå" som følge av "skjult forbruk" og "lekkasje". Hvis man kobler blybatteriene helt i fra, og bare bruker strøm fra lithium batteriet, da unngår man det.

 

Dette ble vedl egentlig litt mye svar i forhold til trådens egentlige tema, men svaret bør vel være at "ja, det bør fungere bra med å bruke et lithium som reserve backup", og når man først har kjøpt inn det batteriet, så er det forholdsvis enkelt å bygge opp litt videre rundt dette, med solcellepanel og regulator, slik at man faktisk kan ligge i uthavn i månedsvis, uten å gå tom for strøm, hvis man eventuelt ønsker det.    

 

Har faktisk aldri ladet blybatteriene fra lithiumbatteriet, på grunn av at ladingsgraden på begge systemene ligger på rundt 100%, nå som forbruket er flyttet til lithium, men i påkommet tilfelle, så skulle det jo fungere. 

 

"Alt ferdig i en boks" bør jo også kunne fungere. (Men ikke godt å vite hvor god den innebygde laderagulatoren egentlig er, uten å ha testet den.) Her har vi jo et lithiumbatteri til litt høyere pris og med litt ekstrautstyr, inklusive også 230V inverter, med god kapasitet. (Har også en slik til uttesting, men billigere merke og mye mindre kapasitet, men jo, dette prinsippet fungerer også.) 

Link to post
11 minutes ago, abbor said:

Når LiFEePO4 batteriet kobles til eller fra AGM batteriet kan høye spenningspulser som kan ødelegge tilkoblet elektronikk oppstå. 

 

Ja, det er sannsynligvis riktig. Ville tro at hvis man kobler i fra alle forbrukere, så skulle Lithium batteriet sitt BMS tåle dette, men min filosofi har nok vært at "det fungerer nok, men jeg liker det ikke helt" så jeg har også med meg et ekstra blybatteri til det formålet som holdes "standby ladet" vha et ekstra solcellepanel. Kan nok være at jeg kommer til å teste en dag, med alle forbrukere koblet i fra, og med måling av strømmen gjennom/fra lithiumbatteriet.

 

Med en løsning som Ecoflow sin, så kan man jo lade blybatteriene med en vanlig 230V lader, hvis behovet eventuelt skulle oppstå.

Link to post
23 minutes ago, J-Å said:

Derfor var det tidligere forslaget å gjøre dette med en DC-DC lader. 

 

Det vil nok gi en litt penere regulert flyt av strøm. Tviler imidlertid på at problemet er stort nok til at det medfører at en DC-DC lader er nødvendig eller hensiktsmessig og at "graden av behov" kan rettferdiggjøre en økt grad av kompleksitet og kostnad, men det er jo en mulighet. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Du verden, så mange kompliserte måter å gjøre dette på. Jeg har et 100Ah lithiumbatteri koblet i parallell med 2 stk. 110Ah blybatterier. Lithiumbatteriet holder spenningen på blybatteriene oppe, slik at de varer lenger. Dessuten går det ingen strøm fra blybatteriene før lithiumbatteriet er tomt. Har montert 2 stk. batterimonitorer (fra AliExpress) slik at jeg har oversikten over begge batteribankene (er ikke med i Victron-menigheten). Fast solcelle på dekk samt et par ekstra når jeg er på tur. Har ikke noe DC-DC greier og ser heller ikke noe behov for slikt.

 

Startbatteri og baugpropell/ankerwinch-batteri er koblet sammen med forbruksbatteriene når motoren går slik at generatoren sørger for lading til samtlige batterier. Med totalt 5 batterier ombord kan jeg ikke se noen enklere måte å gjøre dette på. Det fungerer strålende.

 

Eivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...