Jump to content

Bruke Lithium batteri som reserve backup


Marulf

Recommended Posts

Det er naturligvis fullt mulig med midlertidige løsninger, og løsninger som krever løpende oppfølging. Men jeg tenker at når man har båter til mange hundre tusen, og av og til over millionen, så bør el. anlegget være velfungerende og nøkkelferdig.  Med det så mener jeg at du skal kunne låne bort båten til naboen i 4 uker, uten å få en masse telefoner om hvordan ting fungerer.  Naboen skal da slippe å oppleve driftsproblemer når hun bruker båten normalt.  Grunnen til at jeg sier naboen, er at hun er som en hvilken som helst potensiell kjøper. Det er bra for båtens verdi om ting er selvforklarende og velfungerende. 

 

I TS sitt tilfelle så ser jeg to alternative løsninger.

 

1. Bytt ut AGM banken med en som er stor nok til å fungere som ønsket.  


2. La AGM batteriet være ett thruster&winsj batteri, monter en ny forbruksbank med lithium batterier som lades med DC-DC fra thruster batteri og landstrøm. 

 

Det finnes sikkert også mange andre løsninger, men jeg ville valgt å bruke noen tusen ekstra på å lage en løsning som ikke er midlertidig/nødløsning.  

Link to post
Arne2 skrev On 19.8.2024 at 12.37:

Hvis jeg kobler i fra solcellepanelet, så holder et fulladet 100 Ah Lithium til ca 5 døgns forbruk, med mitt forbruk.

 

Hva bruker du strøm til da, og lader du mye for motor eller på andre måter enn solceller for å klare deg 5 døgn på 100Ah?

 

Jeg regner « folkepakka» som 100Ah.  Dvs. det som en turbåt trenger for å være på holmetur i 24 timer.  Noen bruker mindre, andre bruker mer. Men har man feks 3x110Ah AGM, så vil «folkepakka» fungere en helg, men ikke en langhelg uten å starte motor eller ha solceller.  Problemet til TS er at han har en båt med altfor liten batteri kapasitet i forhold til «folkepakka».  Det minste han burde ha er 2x110Ah, men kun dersom behovet er 30% lavere enn snittet. 

 

Vi ligger litt høyere enn det. Forrige helg var vi ute i 29 timer, og da brukte vi 280Ah. 

 

 

Link to post
Lars Hansen skrev for 7 timer siden:

Dette ligner mer på det vi bruker, ligger på sommeren på rundt 150Ah i døgnet, mer på vår og høst.

 

Ja, det har nok vært ett ganske vanlig forbruk hos oss også. Men på helgeturer har vi begynt å erstatte gass med strøm, så nå steker vi pizza med halvstekte stenovnsbakte bunner i airfryer. Kaffi og litt varmtvann kommer også fra 230V. Dermed kryper døgn forbruket fort opp i 200-250Ah i døgnet på vår og høst om dieselvarmeren skal brukes.  Men 150Ah i ferien er nok mer normalt. 

Link to post
  • 1 år senere...

 

En liten oppdatering:

Jeg har installert et 100Ah lithiumbatteri, som beskrevet nedenfor. Målet var å finne en så enkel løsning som mulig, uten å endre for mye på det originale oppsettet – samtidig som jeg ønsket å unngå belastning på dynamoen til utenbordsmotoren.

Løsningen har nå vært i bruk gjennom hele sesongen, og den har fungert utmerket. DC-DC-laderen lader servicebatteriet når landstrøm ikke er tilgjengelig, og den styres enkelt via Bluetooth. Dette gjør det lett å aktivere lading ved behov. Laderen gir også ekstra kraft til baugpropellen og ankervinsjen når spenningen faller under ete definert nivå.

I tillegg har jeg et portabelt solcellepanel som jeg kan lade lithiumbatteriet med om det skulle være behov. Med dette oppsettet har det ikke vært noe problem å ligge flere dager uten landstrøm selv om jeg bruker både stereo,lys, varmeapparat og kjøleskap.

image.jpeg.d602c81cd5677552da60dc901e6ba8d0.jpeg

Link to post

Dette blir litt reklame for Victron, men ut fra skjemaet til @Marulf over hadde jeg valgt en DC-DC i denne serien. Det vil gi et lithiumbatteri som er helt isolert både på pluss- og minusside. Som lader ville jeg valgt en  i denne serien. Så ville jeg hatt en ekstra DC-DC fra startbatteri til lithiumbatteri . Strømstyrke ut fra behov. Sikringer ihht Victrons anbefaling.

 

Hvis en er OK med felles minus, og har behov for mye strøm så kan denne være best (etter at problemet med VHF støy nå sies å være løst). Den gir litt flere muligheter, og viser bl.a strømstyrke inn og ut til enhver tid.

 

DC-DC og AC-DC ladere har ladeprofiler med spenningsvalg for forskjellige batterityper, som vanligvis er OK.

 

Eventuelt kan en ha AGM batteriet som et thruster- og vinsjbatteri, og flytte de andre forbrukerene over til lithiumbatteriet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg bruker en smart dc-dc lader fra victron som det er link til i forrige innlegg. Som lader har jeg en 20a Nor-charger for lithium og en 20a Quick lader for de to agm batteriene. Har også en smart victron mppt regulator for solcellene. Grunnen til det er at jeg allerede hadde en nor charger liggende og det var ikke flere ledige utganger på quick laderen. Jeg har bryter og sikring i tillegg til blåtann. Husker ikke helt hva jeg satte ut-spenningen på, men har prøvd meg litt frem med å justere når den skal starte lading av agm battteriet. Nå står den på 12.5 V.

Det hadde vert en enda bedre løsning å bruke agm kun til thruster og ankervinsj. Men det viste seg å bli litt mye styr i virkeligheten selv om det ser enkelt ut på skjema. Jeg åpnet innlegget med at jeg ønsket å gjøre minst mulig endringer på originaloppsettet og det har jeg oppnådd selv om løsningen ikke er så bra som den kunne være om jeg hadde bygd om litt. Tross alt så er dette mer en daycruise enn en ren turbåt og oppsettet løser mine behov slik det er nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...