Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Det er naturligvis fullt mulig med midlertidige løsninger, og løsninger som krever løpende oppfølging. Men jeg tenker at når man har båter til mange hundre tusen, og av og til over millionen, så bør el. anlegget være velfungerende og nøkkelferdig. Med det så mener jeg at du skal kunne låne bort båten til naboen i 4 uker, uten å få en masse telefoner om hvordan ting fungerer. Naboen skal da slippe å oppleve driftsproblemer når hun bruker båten normalt. Grunnen til at jeg sier naboen, er at hun er som en hvilken som helst potensiell kjøper. Det er bra for båtens verdi om ting er selvforklarende og velfungerende. I TS sitt tilfelle så ser jeg to alternative løsninger. 1. Bytt ut AGM banken med en som er stor nok til å fungere som ønsket. 2. La AGM batteriet være ett thruster&winsj batteri, monter en ny forbruksbank med lithium batterier som lades med DC-DC fra thruster batteri og landstrøm. Det finnes sikkert også mange andre løsninger, men jeg ville valgt å bruke noen tusen ekstra på å lage en løsning som ikke er midlertidig/nødløsning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 eivindch skrev for 9 timer siden: Du verden, så mange kompliserte måter å gjøre dette på. Jeg har et 100Ah lithiumbatteri koblet i parallell med 2 stk. 110Ah blybatterier. En bekjent hadde en tilsvarende løsning. I sesong 2 ble ett av blybatteriene glovarmt med røykutvikling. Har du ikke DC-DC på solcellene heller? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 19.8.2024 at 12.37: Hvis jeg kobler i fra solcellepanelet, så holder et fulladet 100 Ah Lithium til ca 5 døgns forbruk, med mitt forbruk. Hva bruker du strøm til da, og lader du mye for motor eller på andre måter enn solceller for å klare deg 5 døgn på 100Ah? Jeg regner « folkepakka» som 100Ah. Dvs. det som en turbåt trenger for å være på holmetur i 24 timer. Noen bruker mindre, andre bruker mer. Men har man feks 3x110Ah AGM, så vil «folkepakka» fungere en helg, men ikke en langhelg uten å starte motor eller ha solceller. Problemet til TS er at han har en båt med altfor liten batteri kapasitet i forhold til «folkepakka». Det minste han burde ha er 2x110Ah, men kun dersom behovet er 30% lavere enn snittet. Vi ligger litt høyere enn det. Forrige helg var vi ute i 29 timer, og da brukte vi 280Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Dette ligner mer på det vi bruker, ligger på sommeren på rundt 150Ah i døgnet, mer på vår og høst. På regnfulle dager gir ikke 500W solceller tilstrekkelig... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Lars Hansen skrev for 7 timer siden: Dette ligner mer på det vi bruker, ligger på sommeren på rundt 150Ah i døgnet, mer på vår og høst. Ja, det har nok vært ett ganske vanlig forbruk hos oss også. Men på helgeturer har vi begynt å erstatte gass med strøm, så nå steker vi pizza med halvstekte stenovnsbakte bunner i airfryer. Kaffi og litt varmtvann kommer også fra 230V. Dermed kryper døgn forbruket fort opp i 200-250Ah i døgnet på vår og høst om dieselvarmeren skal brukes. Men 150Ah i ferien er nok mer normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.