Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Det er naturligvis fullt mulig med midlertidige løsninger, og løsninger som krever løpende oppfølging. Men jeg tenker at når man har båter til mange hundre tusen, og av og til over millionen, så bør el. anlegget være velfungerende og nøkkelferdig. Med det så mener jeg at du skal kunne låne bort båten til naboen i 4 uker, uten å få en masse telefoner om hvordan ting fungerer. Naboen skal da slippe å oppleve driftsproblemer når hun bruker båten normalt. Grunnen til at jeg sier naboen, er at hun er som en hvilken som helst potensiell kjøper. Det er bra for båtens verdi om ting er selvforklarende og velfungerende. I TS sitt tilfelle så ser jeg to alternative løsninger. 1. Bytt ut AGM banken med en som er stor nok til å fungere som ønsket. 2. La AGM batteriet være ett thruster&winsj batteri, monter en ny forbruksbank med lithium batterier som lades med DC-DC fra thruster batteri og landstrøm. Det finnes sikkert også mange andre løsninger, men jeg ville valgt å bruke noen tusen ekstra på å lage en løsning som ikke er midlertidig/nødløsning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 eivindch skrev for 9 timer siden: Du verden, så mange kompliserte måter å gjøre dette på. Jeg har et 100Ah lithiumbatteri koblet i parallell med 2 stk. 110Ah blybatterier. En bekjent hadde en tilsvarende løsning. I sesong 2 ble ett av blybatteriene glovarmt med røykutvikling. Har du ikke DC-DC på solcellene heller? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.September.2024 Link til dette innlegget Svart 26.September.2024 Arne2 skrev On 19.8.2024 at 12.37: Hvis jeg kobler i fra solcellepanelet, så holder et fulladet 100 Ah Lithium til ca 5 døgns forbruk, med mitt forbruk. Hva bruker du strøm til da, og lader du mye for motor eller på andre måter enn solceller for å klare deg 5 døgn på 100Ah? Jeg regner « folkepakka» som 100Ah. Dvs. det som en turbåt trenger for å være på holmetur i 24 timer. Noen bruker mindre, andre bruker mer. Men har man feks 3x110Ah AGM, så vil «folkepakka» fungere en helg, men ikke en langhelg uten å starte motor eller ha solceller. Problemet til TS er at han har en båt med altfor liten batteri kapasitet i forhold til «folkepakka». Det minste han burde ha er 2x110Ah, men kun dersom behovet er 30% lavere enn snittet. Vi ligger litt høyere enn det. Forrige helg var vi ute i 29 timer, og da brukte vi 280Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Dette ligner mer på det vi bruker, ligger på sommeren på rundt 150Ah i døgnet, mer på vår og høst. På regnfulle dager gir ikke 500W solceller tilstrekkelig... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Lars Hansen skrev for 7 timer siden: Dette ligner mer på det vi bruker, ligger på sommeren på rundt 150Ah i døgnet, mer på vår og høst. Ja, det har nok vært ett ganske vanlig forbruk hos oss også. Men på helgeturer har vi begynt å erstatte gass med strøm, så nå steker vi pizza med halvstekte stenovnsbakte bunner i airfryer. Kaffi og litt varmtvann kommer også fra 230V. Dermed kryper døgn forbruket fort opp i 200-250Ah i døgnet på vår og høst om dieselvarmeren skal brukes. Men 150Ah i ferien er nok mer normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober En liten oppdatering: Jeg har installert et 100Ah lithiumbatteri, som beskrevet nedenfor. Målet var å finne en så enkel løsning som mulig, uten å endre for mye på det originale oppsettet – samtidig som jeg ønsket å unngå belastning på dynamoen til utenbordsmotoren. Løsningen har nå vært i bruk gjennom hele sesongen, og den har fungert utmerket. DC-DC-laderen lader servicebatteriet når landstrøm ikke er tilgjengelig, og den styres enkelt via Bluetooth. Dette gjør det lett å aktivere lading ved behov. Laderen gir også ekstra kraft til baugpropellen og ankervinsjen når spenningen faller under ete definert nivå. I tillegg har jeg et portabelt solcellepanel som jeg kan lade lithiumbatteriet med om det skulle være behov. Med dette oppsettet har det ikke vært noe problem å ligge flere dager uten landstrøm selv om jeg bruker både stereo,lys, varmeapparat og kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Hvilken DC-DC og hvilken landstrømslader valgte du til dette? Og hvor høy spenning har du satt ut fra DC-DC? Styrer du denne kun via blåtann eller også med bryter(e)? Tror det er mange som vurderer noe lignende, ofte pga store strømtrekkere som thruster, vinsj o.l. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Oktober Link til dette innlegget Svart 12.Oktober Dette blir litt reklame for Victron, men ut fra skjemaet til @Marulf over hadde jeg valgt en DC-DC i denne serien. Det vil gi et lithiumbatteri som er helt isolert både på pluss- og minusside. Som lader ville jeg valgt en i denne serien. Så ville jeg hatt en ekstra DC-DC fra startbatteri til lithiumbatteri . Strømstyrke ut fra behov. Sikringer ihht Victrons anbefaling. Hvis en er OK med felles minus, og har behov for mye strøm så kan denne være best (etter at problemet med VHF støy nå sies å være løst). Den gir litt flere muligheter, og viser bl.a strømstyrke inn og ut til enhver tid. DC-DC og AC-DC ladere har ladeprofiler med spenningsvalg for forskjellige batterityper, som vanligvis er OK. Eventuelt kan en ha AGM batteriet som et thruster- og vinsjbatteri, og flytte de andre forbrukerene over til lithiumbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart Søndag 06:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 06:55 Jeg bruker en smart dc-dc lader fra victron som det er link til i forrige innlegg. Som lader har jeg en 20a Nor-charger for lithium og en 20a Quick lader for de to agm batteriene. Har også en smart victron mppt regulator for solcellene. Grunnen til det er at jeg allerede hadde en nor charger liggende og det var ikke flere ledige utganger på quick laderen. Jeg har bryter og sikring i tillegg til blåtann. Husker ikke helt hva jeg satte ut-spenningen på, men har prøvd meg litt frem med å justere når den skal starte lading av agm battteriet. Nå står den på 12.5 V. Det hadde vert en enda bedre løsning å bruke agm kun til thruster og ankervinsj. Men det viste seg å bli litt mye styr i virkeligheten selv om det ser enkelt ut på skjema. Jeg åpnet innlegget med at jeg ønsket å gjøre minst mulig endringer på originaloppsettet og det har jeg oppnådd selv om løsningen ikke er så bra som den kunne være om jeg hadde bygd om litt. Tross alt så er dette mer en daycruise enn en ren turbåt og oppsettet løser mine behov slik det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 12:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:35 Marulf skrev for 5 timer siden: Grunnen til det er at jeg allerede hadde en nor charger liggende og det var ikke flere ledige utganger på quick laderen. Det er uansett smart å ha en egen lader for lithiumbatteriet. Ladere med flere utganger er vanligvis ikke mulig å tilpasse til forskjellige batterityper samtidig på hver utgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.