JRK Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Flott att så mange har engasjert seg her. Her er en liten oppsummering. Har montert en Victron Orion XS, og med dataene fra denne var det my lettere og se sammenhengene. På tomgang kommer alarmen etter ett par minutter. Ser på XS at dynamo bare leverer 42 A. Måler spenningen på start og thrusterbatter den endrer seg ikke (12,52V), I og med at det bare er snakk om maks 2 minutter før alarm er dette ikke snakk om varmgang. Lithiumen tar alt. Ikke så rart, indre motstand er jo bare en brøkdel av AGM. Kjører opp til 850 omdreininger. Alarmlampe lading slukker og nå er spenningen 13,3 Volt på både start og thrusterbatteri. Forklaringen er at nå klarer dynamo å leverere mer en de 50A som XS styrer til lithiumen. Er ganske sikker på at dynamoen tåler dette, så mulig Kr.4300 til XS er litt bortkastet. Men jeg trøster meg med at nå har jeg full oversikt over ladingen og jeg har fått justert spenningen til 14, 5 volt , som er 0,1 Volt under den spenningen lithiumen skal ha. Kanskje de holder noen år lengre en uten XS. Og min Dynamo er jo også sikret ett litt behageligere liv. Ellers så er jo den Victron Orion XS, noe av det beste jeg har sett når det gjelder størrlse og virkningsgrad. Den ligger på hele 98% ved 50A. Det vil si den avgir 14 W. Den her verken kjøleribber eller vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Du skal ha langt mer strømlevering på tomgang med D6 enn bare 42A. Jeg ser 68 A inn på Lithiumpakken umiddelbart etter oppstart, i tomgang på en delvis drenert lithiumpakke. Hvor mye dynamoen leverer totalt til alle batteriene på samme tid har jeg ikke målt men det er nå bare å sette et tangamperemeter på under en oppstart. Det høres ikke ut som at dynamoen din leverer den den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Litt av poenget med lithium er vel og ladet det rask opp oppigjenn med båtens dynamoer. Har man 2 slike dynamoer så går det kjapt. Og satte inn egne ladere til lithum er vel og kaste penger bortover havet… Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Chiefengineer skrev 43 minutter siden: Du skal ha langt mer strømlevering på tomgang med D6 enn bare 42A. Jeg ser 68 A inn på Lithiumpakken umiddelbart etter oppstart, i tomgang på en delvis drenert lithiumpakke. Hvor mye dynamoen leverer totalt til alle batteriene på samme tid har jeg ikke målt men det er nå bare å sette et tangamperemeter på under en oppstart. Det høres ikke ut som at dynamoen din leverer den den skal. Det kan godt være at denne uoriginale dynamoen lader mindre. Men kan det være at du har høyere tomgangs turtall. Hos meg ligger den på 600, vet at noen har 650. Nå har jeg ikke noen justering mellom 600 og 850 omdreininger så det kan jo hende at lampen hadde slukket ved 650 hos meg også.. Her registrert tidligere at jeg med original dynamo hadde full lading allerede ved 100 omdreininger. Ser jo også at det er flere andre med original dynamo som opplever at ladalampen lyser ved oppstart etter mange dager i uthavn Captain A skrev 28 minutter siden: Litt av poenget med lithium er vel og ladet det rask opp oppigjenn med båtens dynamoer. Har man 2 slike dynamoer så går det kjapt. Og satte inn egne ladere til lithum er vel og kaste penger bortover havet… Det kan hende du har rett, men om det er å at denne uorginale generatoren til Kr.3600,- er litt dårligere så er det jo en billig forsikrin med Kr.4300, i forhold til en ny original VP dybnamo til Kr15000,- Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Må nesten spørre korleis du tok livet av den dynamo ? Har 2 orginale og liker ikkje slike utgifter du snakker om (15000) Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Hadde ikkje råd til generator i båt når den vart bestilt, men ka skal eg med den nå med nye batterier .. bare og starte opp begge Volvoer for 15 min gange så har man varmtvann og strøm for minst eit døgn til og spart ca 100000 i generator utgifter … Bråk er det nok av midt på dag så det anser som null problem til naboer. ( kom ikkje her og fortelle meg min generator er lydløs…) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Captain A skrev 50 minutter siden: Må nesten spørre korleis du tok livet av den dynamo ? Har 2 orginale og liker ikkje slike utgifter du snakker om (15000) Det er jeg ikke sikker på, Men diodebru var rimelig igjengrodd, så kanskjke manglende kjøling eller kortslutning. Uttak for senseledning var så rustet at det kan være at den bare manglet kontakt. Hendelsesforløpet var greit. ved oppstart steg spenninegen gradvis opp mot 16 Volt og da turte jeg ikke å la motoren gå lenger. Senere var den død. I og med at motoren er fra 2007, så tenkte jeg det var bedre å køpe ny en å fikse på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 JRK skrev for 1 time siden: Det kan godt være at denne uoriginale dynamoen lader mindre. Men kan det være at du har høyere tomgangs turtall. Hos meg ligger den på 600, vet at noen har 650. Nå har jeg ikke noen justering mellom 600 og 850 omdreininger så det kan jo hende at lampen hadde slukket ved 650 hos meg også.. Her registrert tidligere at jeg med original dynamo hadde full lading allerede ved 100 omdreininger. Ser jo også at det er flere andre med original dynamo som opplever at ladalampen lyser ved oppstart etter mange dager i uthavn Det kan hende du har rett, men om det er å at denne uorginale generatoren til Kr.3600,- er litt dårligere så er det jo en billig forsikrin med Kr.4300, i forhold til en ny original VP dybnamo til Kr15000,- Det er ingen D6 som skal ha idle speed på 650 rpm, dette er satt til 600 rpm i EVC for alle motorene. Ville reklamert på dynamoen om du har kjøpt den relativt nylig. Har aldri på noen av mine D6'er, heller ikke da jeg hadde blybatteripakke på drøye 1000 Ah på forrige båt erfart at ladelampa ikke har slukket etter oppstart, da tenker jeg det er noe feil en plass. Har utfordret Lithiumpakken ved flere anledninger for å sjekke for bl.a. reimstøv, oppladingstid osv. men den knekker ikke spenningen til dynamoen uansett hvor lite strøm det er på den, dette skjer ikke alle den tid spenningen ligger over 13V nesten uansett fyllingsgrad. Har ikke sett noen grunn til å dra den ned til 10-20% men BMS vil nå kutte på et tidspunkt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Jeg ville overhodet ikke konkludert med at det er noe galt med dynamo. 2 min er plenty for å varme den opp på tomgang med full pupp mot Lithiumpakke. Dette har jeg selv sett ved temp og strøm-overvåking jeg satte på dynamoer ved installasjon av Lithiumpakke. Den regulerer da ned for å kjøle seg og følgelig dropper spenningen. Har aldri fått tilsvarende alarm på den installasjonen (2 x D6 som lader 816 Ah Lithium + 550 Ah bly/syre over ArgoFET), men SOC på Lithiumpakken har nok heller aldri vært dradd så langt ned. Satte for sikkerhets skyld på ekstra vifter av online-type for å gi dynamoene et ‘lett’ liv da det av en eller annen grunn hang klar et ubrukt 3’’ flexrør fra luftinntakene på hver side i den båten (Princess V39). De starter på temp målt på utsiden av dynamoer og gav merkbart økt lading på tomgang. Så dynamoen klarer seg fint selv den siden den kontrollerer temp selv, men får nok aldri for _mye_ kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 8 hours ago, Chiefengineer said: Det er ingen D6 som skal ha idle speed på 650 rpm, dette er satt til 600 rpm i EVC for alle motorene. Tomgang er mulig å justere opp til 650 som er maks (tror jeg). Vær obs på utfordringer for giret ved lav tomgang på disse motorene. Jeg hadde clutchhavari i girkassa på D6-370 med ZF80 girkasse for noen år siden. Eksperten jeg diskuterte dette med hos importøren av ZF-kassene mente at årsaken var at demperplata ikke klarer å dempe rykkene i rotasjonen i veiva på lavt turtall, og at dette forplanter seg inn i girkassa og cluthene slik at clutchplatene sprakk. Etter dette har jeg justert opp tomgangen til maks EVC tillater. I tillegg unngår jeg så mye som mulig å la motoren gå på tomgang. Umiddelbart etter oppstart kobler jeg ut giret og øker turtallet til rundt 900-1000 rpm, og det høres at motorene går jevnere da. Og etter det som fremkommer i denne tråden vil en slik turtallsøkning også være gunstig for dynamoen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Brigg skrev for 1 time siden: Tomgang er mulig å justere opp til 650 som er maks (tror jeg). Vær obs på utfordringer for giret ved lav tomgang på disse motorene. Jeg hadde clutchhavari i girkassa på D6-370 med ZF80 girkasse for noen år siden. Eksperten jeg diskuterte dette med hos importøren av ZF-kassene mente at årsaken var at demperplata ikke klarer å dempe rykkene i rotasjonen i veiva på lavt turtall, og at dette forplanter seg inn i girkassa og cluthene slik at clutchplatene sprakk. Etter dette har jeg justert opp tomgangen til maks EVC tillater. I tillegg unngår jeg så mye som mulig å la motoren gå på tomgang. Umiddelbart etter oppstart kobler jeg ut giret og øker turtallet til rundt 900-1000 rpm, og det høres at motorene går jevnere da. Og etter det som fremkommer i denne tråden vil en slik turtallsøkning også være gunstig for dynamoen. Dette er noe du skal tenke deg mer enn en gang rundt om du har drevinstallasjon med DPH. Inngrepet i en ikke-slitt kon på et slikt drev er temmelig hardt som det er på 600 rpm og økning ut over dette er ikke å anbefale mht. varigheten og levetida på systemet. Rated idle speed på D6 er 600 rpm og det har flere årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 JRK skrev for 13 timer siden: Er ganske sikker på at dynamoen tåler dette, så mulig Kr.4300 til XS er litt bortkastet. Men jeg trøster meg med at nå har jeg full oversikt over ladingen og jeg har fått justert spenningen til 14, 5 volt , som er 0,1 Volt under den spenningen lithiumen skal ha. Kanskje de holder noen år lengre en uten XS. Og min Dynamo er jo også sikret ett litt behageligere liv. Ellers så er jo den Victron Orion XS, noe av det beste jeg har sett når det gjelder størrlse og virkningsgrad. Den ligger på hele 98% ved 50A. Det vil si den avgir 14 W. Den her verken kjøleribber eller vifte. Det ser ut til at du har en diodesplitter der også, men jeg antar at XS er koblet til inngangen, slik at den er koblet direkte til dynamo. Det er ihvertfall min anbefaling. Jeg har satt absorbtion og float spenningene ut fra XS endel lavere, slik at jeg lader batteriene til 80%, når jeg ikke trenger mer. Det fine med XS er også at en kan justere V shutdown, og da vil XS begrense strømmen dynamisk når dynamoen kommer ned på denne spenningen. Om du skulle ønske å lade med mer enn 50A, så tror jeg en ekstra Victron XS vil være en betydelig bedre løsning enn brytere/releer, som du har nevnt. Tapene er jo som du sier nå veldig lave. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 J-Å skrev 1 time siden: Det ser ut til at du har en diodesplitter der også, men jeg antar at XS er koblet til inngangen, slik at den er koblet direkte til dynamo. Det er ihvertfall min anbefaling. Jeg har satt absorbtion og float spenningene ut fra XS endel lavere, slik at jeg lader batteriene til 80%, når jeg ikke trenger mer. Det fine med XS er også at en kan justere V shutdown, og da vil XS begrense strømmen dynamisk når dynamoen kommer ned på denne spenningen. Om du skulle ønske å lade med mer enn 50A, så tror jeg en ekstra Victron XS vil være en betydelig bedre løsning enn brytere/releer, som du har nevnt. Tapene er jo som du sier nå veldig lave. Ja XS er koblet til midtuttaket (inngangen) Har ikke fått med meg alle muligheter til innstillinger, men liker det jeg ser og det du skriver. Ser også at mine lithium har anbefalt lading på 20A per batteri, men de suger 100 A hver om de får det. 50A / 3 batterier gir kanskje også lengre levetid på batteriene enn 115A? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 1 hour ago, Chiefengineer said: Dette er noe du skal tenke deg mer enn en gang rundt om du har drevinstallasjon med DPH. Inngrepet i en ikke-slitt kon på et slikt drev er temmelig hardt som det er på 600 rpm og økning ut over dette er ikke å anbefale mht. varigheten og levetida på systemet. Rated idle speed på D6 er 600 rpm og det har flere årsaker. Som jeg skrev, utfordringene er knyttet til cluthene i girkassene, altså for installasjoner med fast aksling. Det er ikke alle D6 som har drev. Lagt til: Og en D6 med drev tar neppe skade av å gå på forhøyet tomgang etter oppstart så lenge turtallet reduseres til normal tomgang før drevet settes i gir. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Chiefengineer skrev for 11 timer siden: Ville reklamert på dynamoen om du har kjøpt den relativt nylig. Har aldri på noen av mine D6'er, heller ikke da jeg hadde blybatteripakke på drøye 1000 Ah på forrige båt erfart at ladelampa ikke har slukket etter oppstart, da tenker jeg det er noe feil en plass. Har utfordret Lithiumpakken ved flere anledninger for å sjekke for bl.a. reimstøv, oppladingstid osv. men den knekker ikke spenningen til dynamoen uansett hvor lite strøm det er på den, dette skjer ikke alle den tid spenningen ligger over 13V nesten uansett fyllingsgrad. Har ikke sett noen grunn til å dra den ned til 10-20% men BMS vil nå kutte på et tidspunkt uansett. Neste gang jeg skal gjøre endringer, så er det jo ingen problem å bypass XS og måle strømmen. Om det skulle være at den bare leverer 100A så lever jeg også fint med det. Ellers så synes ikke jeg at det er logisk at ladelampen aldri vil lyse, med den måten jeg har koblet dette. Her går dynamoledningen direkte til XS som, som har høyere spenning ut en den fra dynam og videre videre til 3 tomme lithium med en tiendedel av impedansen til AGM. Til sammenligning går lading til AGM med mye høyere impedans (Start og forbruk) via et dodeskille med 0,5 V spenningsfall. Her ligger også sende ledningen. Utføra ett impedansregnskap så vil all strøm gå til lithium. Inntil dynamoen leverer mer en 55 A Nå har jeg jo bare gjort tester ved brygga og kan ikke la motoren g så lenge, så jeg får jo mer erfaring etterhvert. Vil tro at solcellene løfter spenningen løfter spenningen slik at ladelampen ikke vil lyse ved oppstart ved helgen, men at den vil lyse ved nedtappet lithiumbank. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 For å fikse den "falske" alarmen kan du bruke en liten dc/dc lader fra forbruk til start. Den behøver ikke være mye større enn motorens egenforbruk, så vil den holde spenninga på startbatteriet oppe og alarmen unna (den må dog gi lavere spenning enn dynamoen hvis sense er koblet der). Kan f.eks. styres fra tenninga eller dynamoens D+, så ordner den seg selv. Bare å koble i parallell med eksisterende skillediode, så det bør være en enkel installasjon. Vet ikke hvordan det er med D6, men på min D2 er egenforbruket rundt 2A, så der er det ikke rare greiene som trengs. JRK skrev for 15 timer siden: ... jeg har fått justert spenningen til 14, 5 volt , som er 0,1 Volt under den spenningen lithiumen skal ha. Kanskje de holder noen år lengre en uten XS. Og min Dynamo er jo også sikret ett litt behageligere liv. Du gir batteriene dine bedre levekår om du senker ladespenninga, så lenge du får tilfredsstillende ladestrøm. Ofte er en ladespenning rundt 14V nok. Dette er bra for cellene i batteriet og gir bedre marginer for BMS'ene til å gjøre jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 StorStas skrev 19 minutter siden: For å fikse den "falske" alarmen kan du bruke en liten dc/dc lader fra forbruk til start. Den behøver ikke være mye større enn motorens egenforbruk, så vil den holde spenninga på startbatteriet oppe og alarmen unna (den må dog gi lavere spenning enn dynamoen hvis sense er koblet der). Hvis en setter Vshutdown på Victron XS riktig, så vil den aldri trekke spenningen på startbatteriet for lavt. Når det gjelder ladespenningen 14.5V på lithiumbatteriene, så er det jo bare den korte perioden med absorptionlading som foregår på den spenningen. Så går den videre til float og storage spenninger. Men absorbtion kan gjerne settes lavere, ja. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 J-Å skrev 1 time siden: Hvis en setter Vshutdown på Victron XS riktig, så vil den aldri trekke spenningen på startbatteriet for lavt. Ah, selvsagt, godt innspill. Det høres ut som løsningen på hele alarm-problemet . Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 StorStas skrev 9 minutter siden: Det høres ut som løsningen på hele alarm-problemet . Ja, det er en ganske god løsning Den er også kommet på 18A og 30A DC-DC, som en softwareoppgradering. Litt misvisende at de kaller den Vshutdown, for den gir ikke shutdown så lenge den får litt strøm. Det er en ekstra, lavere grense Vlockout, ved den slutter lading straks. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 StorStas skrev for 2 timer siden: Du gir batteriene dine bedre levekår om du senker ladespenninga, så lenge du får tilfredsstillende ladestrøm. Ofte er en ladespenning rundt 14V nok. Dette er bra for cellene i batteriet og gir bedre marginer for BMS'ene til å gjøre jobben sin. Ser at den medleverte batterimanualen sier 14,4 +/- 0,2V på både bulk og absorption, så da kan jeg jo sette den litt ned . Float står det ingenting om, men det er vel pga at Den interne BMS'en bestemmer når batteriet vil ta lading. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Når det gjelder alarmen ser det ut til at noen får alarm og noen ikke. Kan det være skilledioden som gjør det? Kunne det vært et forsøk og flytte startbatteriets ladekabel fra skillediodens utgang og til inngangen og sett om det ble stille. Bare som en test selvsagt. Og om det blir stille da så heller finne en erstatning for dioden. Kan det være at de som har alarm har den originale skilledioden ,mens de som ikke har, har noe annet? Sikkert noen som kan avklare det . Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 hegra skrev for 2 timer siden: Når det gjelder alarmen ser det ut til at noen får alarm og noen ikke. Kan det være skilledioden som gjør det? Kunne det vært et forsøk og flytte startbatteriets ladekabel fra skillediodens utgang og til inngangen og sett om det ble stille. Bare som en test selvsagt. Og om det blir stille da så heller finne en erstatning for dioden. Kan det være at de som har alarm har den originale skilledioden ,mens de som ikke har, har noe annet? Sikkert noen som kan avklare det . Det høres ut som et veldig godt forslag, jeg tenkte ikke på alternativet med skillediode. Om testen din løser problemer bør det bare være å droppe inn en ArgoFET som erstatning for skilledioden. Men nå er vel DC-DC på plass allerede? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Det beste er vel å droppe skillediode helt, og sette en DC-DC for AGM banken også. Men jeg tenker det holder å øke Vshutdown litt. Tilsvarende spenningsfallet over skilledioden Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 StorStas skrev for 5 timer siden: J-Å skrev for 6 timer siden: Hvis en setter Vshutdown på Victron XS riktig, så vil den aldri trekke spenningen på startbatteriet for lavt. Når det gjelder ladespenningen 14.5V på lithiumbatteriene, så er det jo bare den korte perioden med absorptionlading som foregår på den spenningen. Så går den videre til float og storage spenninger. Men absorbtion kan gjerne settes lavere, ja. Dette funket, nå er det ingen ladelampe som tennes og strømmen til lithium er redusert md ca 3 A.. øker jeg turtallet til 750 omdr. lader den Lithium med 50A. Ser også at spenningen på VP voltmeteret nå er helt stabilt, noe det ikke var før, det sank sakte nedover som viste utlading. Jeg mener å se forklaringen på problemet. Normalt går senseledning fra dynamo til motor og ladekabel til startmotor og så til batteriet. Her har verftet gjort en endring på motor. Lading går i egen kabel til laderele, senseledning går til startbatteri. Det betyr at eneste spenning motoren ser er hvs som finnes på startbatteriet. Dette lades ikke på tomgang da Lithiumbatteriet har mye mindre impedans og tar all strømmen. Med andre ord dette har ikke med varmgang eller dårlig dynamo å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 LIte spørsmål om spenningsdropp og VP motrer i D seien. Volvo anbefaler jo å ha vinsj og trustere på forbruk for å unngå store spenningsfall på startbatteriet. I de tilfellene spenningsfallet blir så stort at ladelampa lyser, kan det være skadelig for noe? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.