Jump to content

Om en VP D6 gir ladealarm ved lading av 300Ah lithium, er det bare å sette inn DC/DC lader ..eller?


JRK

Recommended Posts

Chiefengineer skrev On 24.12.2024 at 16.30:

Det er da helt meningsløst på et 12V eller 24V elektrisk anlegg å legge opp til at i normalforbruket skal det inngå elektrisk varmtvannsbereder, oppvarming av båten, vaskemaskin, kaffetraktere osv. via omformer fra lavvoltanlegget. Det er en grunn til at det er montert generator som originalt fra fabrikken i en slik installasjon, øvrig anlegg høres ut til å være egenprosjektert.

 

Ville i det minste lagt over VV-bereder og oppvarming på dieselvarmer asap.

 

Tror ikke jeg har skrevet at oppvarming av båten skjer med energi fra batteribanken. Selv om vi faktisk har benyttet oss av det under en natt i en gjestehavn hvor landstrømmen forsvant. 

 

Er ellers ikke enig med deg i at det er meningsløst. Ja det er generator montert orginalt, men for meg blir det helt meningsløst å skulle starte denne for ethvert behov av 230V, og i noen tilfeller bare la den gå noen få minutter. Med dagens løsning kan vi være i uthavn en ordinær helg fra fredag ettermiddag til søndag formiddag og bruke 230V som om vi lå med landstrøm, uten å starte generatoren. Det gir masse mening for oss. Jeg fikk dette installert i 2020 og det har vært fem kjempebehagelige sesonger i motsetning til de to før det igjen uten dette systemet.

 

I sommerferien når vi er kontinuerlig ute vil det ofte være naturlig å kjøre generator litt hver dag for å produsere varmtvann og lade forbruksbank. Generatoren brukes altså hyppig utenom vanlige helger, og da får den gå seg god og varm og med jevn last på nominelt nivå. Og ikke minst kan vi da passe på å kjøre den midt på dagen mens det uansett er lyd fra vind, bølger, båter osv. 

Link to post
Seilars skrev On 25.12.2024 at 9.49:


Du bør heller gå for en diesel vannvarmer som varmer opp varmtvann. 1200Ah med Lifepo4 batterier tilsvarer ca. 15kwh med energi. En 1000L dieseltank kan inneholde ca. 10100kwh med energi. Endel oppvask og vaskemaskiner kan tilkobles varmtvann.  Det er ikke ofte jeg anbefaler å velge diesel fremfor Lifepo4, men dersom du vurderer 1600Ah med Lifepo4 koblet som 12V, og i tillegg har ett døgnforbruk på opp mot 500Ah, så er saken ganske enkel. Det ville krevd sikkert 4-500 000 kroner å bygge båten din om til ett 48V system med god nok lading til å fungere. Diesel er en bedre løsning med mindre dere kan gjøre noe med forbruket. 

 

Jeg føler ikke behov for å gjøre noe egentlig. Det fungerer ekstremt bra i dag. Ytterligere 400Ah vurderer jeg å montere inn fordi kostnaden er forsvinnende liten og jeg begynner å gå tom for prosjekter. 🙂

 

Får ikke gjort så mye med forbruket, men å la generatoren ta støyten under hovedmåltidene f.eks sparer svært mange Ah. 

 

Nå kan vi ligge i uthavn en ordinær helg fra fredag ettermiddag til søndag formiddag og bruke strøm fra 230V som om vi lå med landstrøm. Med 400Ah til ville jeg fått litt mer margin. 

Link to post
Komodo skrev On 25.12.2024 at 13.12:

 

Aggregat er fine greier, men med det behovet Sequoia har for strøm blir det mye aggregatkjøring. Det er en uting dersom man ligger ute i holmene sammen med andre folk. Støtter heller @Seilars sitt forslag om å installere dieseldrevet vannvarmer. 

 

Det finnes noen løsninger på dette med aggregatkjøring som uting.

 

1) Ligge på svai, som vi foretrekker. Fem meter unna båten hører man ikke noe på dagtid.

2) Sørge for at man ligger sammen med andre større båter som også har aggregat. 🙂

3) Tilby lading til de man ligger ved siden av. Utrolig hvor positive folk blir til litt aggregatkjøring når de etter tre dager i uthavn både får mulighet til å lade og få seg varmtvann.

4) Ha et fastmontert aggregat med vann-/eksosseparator og gjerne automatisk turtallsregulering. Det er stille.

 

Link to post
Sequoia skrev 1 time siden:

Nå kan vi ligge i uthavn en ordinær helg fra fredag ettermiddag til søndag formiddag og bruke strøm fra 230V som om vi lå med landstrøm. Med 400Ah til ville jeg fått litt mer margin. 

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du 1200Ah koblet på to originale volvo penta dynamoer.  Det synest jeg er veldig interessant, for det skal jo omtrent ikke være mulig i følge enkelte tråder her inne på BP.   Har du oversikt over hvor mye du lader med på tomgang når du starter opp søndags ettermiddag med lav SOC? Jeg har kun en stykk volvo penta, og tok ikke sjansen på å lade mine 800Ah med den originale dynamoen. Byttet derfor til en balmar 250A dynamo med ekstern regulator.  Men det viser seg jo at denne 115A volvo dynamoen er ganske hardfør.   Det er nok mange som er bekymret uten grunn, og derfor artig med noen som kan bevise at det lar seg gjøre å hente ut såpass. Sliter du med reimstøv? Er vel bare K5 reim regner jeg med. 

Link to post
Sequoia skrev for 4 timer siden:

 

Hei igjen!

Ja strømforbruket er heftig 😅🙈

Siden jeg har LFP i forbruksbanken og bly i startbanken faller ikke førstnevnte til et spenningsnivå som er 0,7 V lavere enn sistnevnte, så jeg har rett og slett bare fjernet en potensiell feilkilde ved å parallellkoble dynamoer og startbank. Blander du en diodes typiske 0,6-0,7V spenningsfall med nødvendig påtrykt spenningsnivå på transistorens base for å åpne mellom kollektor og emitter? For det gir ikke helt mening og det er ikke noe relevant spenningsfall i en transistorbasert ladeseparator.

 

BMS kutter ikke når LFP er fulladet. BMS vil kutte om du _overlader_, dvs fortsetter å påtrykke økende spenning etter at strømmen har falt til null. 

 

Slik det fungerer i praksis hos meg er at dynamoene i begynnelsen lader startbanken, noe som er naturlig siden de er i direkte parallell. Når de har tatt imot den energien de har mulighet for, øker spenningen og også da spenningen på transistorens base på utgang 1 på ladeseparatoren hvor jeg har forbruksbanken tilkoblet. Det kan da flyte strøm fra dynamoer/startbatterier til LFB. Om jeg skulle kjøre såpass lenge at både start- og forbruksbatterier er fulladet ligger spenningen på ca 14,4V om jeg ikke husker helt feil. BMS er ikke noe som åpner og lukker på vanlig basis under normalt bruk. Den styrer et relé som gjør batteriterminalene spenningsløse i feilsituasjoner, det være seg overlading, kortslutning o.l.

 

 


Generelt så skal aldri batterier stå oppstrøms ladeseparator fordi du da ikke har kontroll på hvor mye strøm som kan gå gjennom ladseparator dersom banken på andre sida er tom. Kan dog sikkert forhindres ved å sette nedre grense for LFP BMS til spenning 12.7/12.8V eller deromkring. Du vil da miste de siste 10-15% av LFP sin kapasitet. I motsatt fall vil startbatteriene da begynne å lade LFP som jeg antar ikke er ønskelig. 

Link to post
Sequoia skrev for 14 timer siden:

Ja det er generator montert orginalt, men for meg blir det helt meningsløst å skulle starte denne for ethvert behov av 230V, og i noen tilfeller bare la den gå noen få minutter. Med dagens løsning kan vi være i uthavn en ordinær helg fra fredag ettermiddag til søndag formiddag og bruke 230V som om vi lå med landstrøm, uten å starte generatoren

Herlig. Hater generatorer som står og går når man ønsker å slappe av i helgen!! 
Skulle vært flere som deg.

Link to post
Sequoia skrev On 3.1.2025 at 11.25:

 

Tror ikke jeg har skrevet at oppvarming av båten skjer med energi fra batteribanken. Selv om vi faktisk har benyttet oss av det under en natt i en gjestehavn hvor landstrømmen forsvant. 

 

Åh, både varmtvannsbereder og ovn brukes til daglig drift fra inverter leser jeg da?

 

image.png.043c40b11de39c2d5f1a07734a8f645b.png

Link to post
Sequoia skrev On 3.1.2025 at 11.25:

Er ellers ikke enig med deg i at det er meningsløst. Ja det er generator montert orginalt, men for meg blir det helt meningsløst å skulle starte denne for ethvert behov av 230V, og i noen tilfeller bare la den gå noen få minutter. Med dagens løsning kan vi være i uthavn en ordinær helg fra fredag ettermiddag til søndag formiddag og bruke 230V som om vi lå med landstrøm, uten å starte generatoren. Det gir masse mening for oss. Jeg fikk dette installert i 2020 og det har vært fem kjempebehagelige sesonger i motsetning til de to før det igjen uten dette systemet.

 

Flere burde gjort som dere.

 

Når jeg tidligere har anbefalt å gå for utnytting av spillvarme eller montere dieseldrevet vannvarmer, så er det ett teknisk råd.  Man skal aldri spare på komforten, så om ikke det er aktuelt, så vil større batterikapasitet være ett godt alternativ.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...