Jump to content

Vurderer ny (gammel) seilbåt 32-34ft

Copernicus

Recommended Posts

Hei. 

Vi er nå båtløse etter mange år med Nessy 94. Vi har nå igjen blitt litt lystne på båt. Vi ser i utgangspunktet noe i

*størrelsesorden 32-34ft ft. 

* plass til 2 voksne og 2 barn
* pris 200 000 +- ( helst -)

* enkel rigg liner ført til cockpit

* dobbeltkøye med plass til to voksne 

* ståhøyde min 185cm

* ikke skrudd teak

* rorkult

* dybde ikke over 180cm

* helst ikke gjennomgående mast

*romslig salong/ spiseplass

* toalett akter 

* lett å bevege seg fra cockpit til dekk

…og selvfølgelig godt vedlikeholdt og  så oppgradert som mulig mtp.seil og motor mm. 

Vi har planer om å ta en titt på Maxi 999 og Comfortina 32 som en start. Maxien virker lovende, men er litt skeptisk til jernkjøl. Jeg er velkjent med svakheten i rorkonstruksjonen på tidlige eksemplarer. Comfortinaen er kanskje mer solid, men  trolig trangere og har en rigg som taler imot med gjennomgående mast og lensetakler.

Vi er åpne for også andre forslag. Kom gjerne med innspill eller kommentarer til de to jeg har foreslått eller andre. 

Bilde av c32 og 999

IMG_4923.jpeg

IMG_4922.jpeg

fort tiden båtløs seiler

Bra båter begge de du har nevnt. Maxi Mixer ligger vel også nær disse. Comfortina har vanligvis en helt vanlig rigg som kan seiles uten lensetakler. Gjennomgående mast er en solid  løsning - er det lekkasje du er bekymret for? Det har jeg aldri sett på som noe stort problem. Jeg ser aldri det vannet, det går rett i kjølsvinet, og lenses av automatisk lensepumpe. 

Ellers ville jeg sett etter en båt med rett propellaksling (noe som kan være vanskelig å finne  i denne størrelsen båter). Seildrev vil gi problemer før eller seinere, så de bør ihvertfall være forholdsvis nye. Vær obs på at mange seildrev skal ha ny belg hvert 7. år.    Det ligger en Gibsea 334 med rett aksling på Finn ser jeg. Dufour 32 kan også være et alternativ.

Ratt eller rorkult - er det viktig? Jeg styrer nesten kun med autopilot (hvis det ikke er krav til håndstyring i regatta). 

Albin Nova kan være et godt valg, den har også rett aksling. Toalettet er foran ja, men med en smart løsning, som gjør at man kan passere til forpiggen. Og man kan også stenge av, slik at man får et omkledningsrom. Det en god del varianter av båten, så det kan være greit å lese denne: https://www.seilmagasinet.no/albin-nova-bruktbat-sammenlikning/stor-rask-og-sikker/851486

Både Maxi og Comfortina er jo flotte og trygge båter, som det finnes mange av og mye kunnskap om rundt om kring. Jeg hadde Maxi 108 tidligere, og hadde mye glede av folka i Maxi-klubbem på facebook. Skulle jeg hatt seilbåt igjen hadde Maxi 999 stått øverst på lista. Maxi gir mye båt for pengene! Et tips hvor du kan lese mer om Maxi 999 er https://www.maximalt.dk/521/maxi999

J-Å skrev On 19.8.2024 at 6.28:

Bra båter begge de du har nevnt. Maxi Mixer ligger vel også nær disse. Comfortina har vanligvis en helt vanlig rigg som kan seiles uten lensetakler. Gjennomgående mast er en solid  løsning - er det lekkasje du er bekymret for? Det har jeg aldri sett på som noe stort problem. Jeg ser aldri det vannet, det går rett i kjølsvinet, og lenses av automatisk lensepumpe. 

Ellers ville jeg sett etter en båt med rett propellaksling (noe som kan være vanskelig å finne  i denne størrelsen båter). Seildrev vil gi problemer før eller seinere, så de bør ihvertfall være forholdsvis nye. Vær obs på at mange seildrev skal ha ny belg hvert 7. år.    Det ligger en Gibsea 334 med rett aksling på Finn ser jeg. Dufour 32 kan også være et alternativ.

Ratt eller rorkult - er det viktig? Jeg styrer nesten kun med autopilot (hvis det ikke er krav til håndstyring i regatta). 

Har vurdert Mixer også og holdt på å kjøpe en som ble lagt ut til spotpris på finn. Vil som nevnt helst unngå gjennomgående mast av lekkasjehensyn og det faktum at riggen skal av hvert år. Vil ha så tørr båt som mulig. Vi slet veldig med å få vår Nessy 94 tett. Det lakk inne i masten langs ledniger selv om den var tettet.  Lensetakler vil jeg også helst slippe :)  Jeg vil ha rorkult, liker rorfølelsen, plasseringsmuligheter i cockpit, samt at jeg slipper en pidestall/rattt som tar plass. Er forholdsvis små båter vi ser på, så ratt er ikke ønskelig. 

fort tiden båtløs seiler

EiSvIn skrev On 19.8.2024 at 10.34:

Både Maxi og Comfortina er jo flotte og trygge båter, som det finnes mange av og mye kunnskap om rundt om kring. Jeg hadde Maxi 108 tidligere, og hadde mye glede av folka i Maxi-klubbem på facebook. Skulle jeg hatt seilbåt igjen hadde Maxi 999 stått øverst på lista. Maxi gir mye båt for pengene! Et tips hvor du kan lese mer om Maxi 999 er https://www.maximalt.dk/521/maxi999

Det jeg lurer mest på er om Cofortinaen faktisk har gode nok køyer akter og i piggen. Heller i reting av 999 foreløpig.

Maika skrev On 19.8.2024 at 9.26:

Har noen venner med en Albin Nova, og den treffer vel på det meste, med unntak av toalett akter. (Husker ikke helt ståhøyden, men mener den er ok.)

Den ligger på Padda i Oslo, send meg en PM hvis du vil ta en kikk for å få inntrykk av hvordan den er.

Noterer meg nova, men er litt kritisk til toalettplasseringen. 

J-Å skrev On 19.8.2024 at 9.46:

Albin Nova kan være et godt valg, den har også rett aksling. Toalettet er foran ja, men med en smart løsning, som gjør at man kan passere til forpiggen. Og man kan også stenge av, slik at man får et omkledningsrom. Det en god del varianter av båten, så det kan være greit å lese denne: https://www.seilmagasinet.no/albin-nova-bruktbat-sammenlikning/stor-rask-og-sikker/851486

Rett aksling er å foretrekke, men et nylig servet s-drev skremmer meg ikke. Skal lese meg opp på Nova også. Har en som vi seilte regatta mot som seilte overraskende godt. Scanmar 33 er også på listen. 

fort tiden båtløs seiler

Jeg vet ikke hvilke kjøler de andre alternativene her har, men jeg satte stor pris på blykjøl på Comfortinaen. Har Scanmar 35 med stålkjøl nå. Stor forskjell i skadepotensiale i berøring med hard bunn. Bly absorberer energi. Enklere vedlikehold uten rust. Kjølen kan lages smalere med høyere egenvekt. 

Comfortina er helstøpt, uisolert glassfiber - mer kondens og kaldere båt enn Scanmar, som er sandwich over vannlinja. Den er ikke varm den heller, men bedre.

Køyene i Comfortina er ganske korte. Jeg tror ståhøyden er ca. 185. Jeg er selv 194, jeg byttet fordi Scanmar 35 har full ståhøyde til meg, og køyene lange nok. Hadde jeg vært 10-15 cm kortere hadde jeg nok hatt Comfortina enda. Den seilte veldig bra, og manøvrerte fantastisk i havn. Svingte bokstavelig talt rundt masta. Dette var med rorkult, som ga stort utslag - kanskje 80°..?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...