Jump to content

Oljeskift på MS4 gir ?

Bunnefjord

Recommended Posts

Kjenner ikke MS4, men på MS3 er det tappebolt nederst på babord side. 14mm sekskantbolt.

Øverst på MS3 er det en 9mm (egentlig en tomme størrelse jeg ikke husker) unbraco for å åpne påfyllingsstedet, og et stort flatt skrujern for å løsne peilepinnen.

Jeg byttet girolje på mitt MS3 gir i går faktisk.

bildet jeg ser av MS4 ser det ut til at peilepinnen er på samme sted, og med rett-spor for skrujern. Jeg liker best å bruke liten skralle med overgang og rett-spor bit.

Så ser det ut som at påfyllingen på MS4 er en umbraco-sak på ca 9 mm som er helt akterover på giret. (Korriger meg om jeg tar feil @Okkaby.)

Jeg fant ut i går at en halvliters Imsdal-flaske med tut, det jeg skjærte av tuten, passer akkurat under giret. Så jeg fjernet først peilestangen, deretter åpnet 14mm bolt, og lot oljen renne ut. Skrudde på plass bolt når det var ca 5 cm igjen opp til toppen på Imsdal-flasken, og helte den over i egnet kanne. Deretter under igjen, og åpnet opp en gang til.

Hvis det ikke er tapping så må man vel til med å suge opp. Ser på en kort manual at det må suges opp gjennom hullet til peilepinnen.

Håper dette kan hjelpe.

PS: Glemte dette: Jeg pleier å starte motoren og sette båten i gir (KUN når den er på sjøen), og la den rusle i ca 1000 o/ min i forover ved bryggeplassen, bare for å varme opp oljen litt, før jeg stopper motor og får ut oljen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

I følge oversikten skal du ha API GL-5 SAE90 olje, og 1,7 liter. (Fyll på mindre i starten og bruk peilepinnen til å helle på rett mengde.)

Skjermbilde2024-08-19kl_19_24_13.png.a7349a837d61e3d4ac3d72567e7bc43a.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei og takk for svar, det er som du skriver en peilepinne med rett spor ( flat trekker) og umbrako for påfylling, tappe plugg tror jeg ikke det er, i såfall vanskelig å komme til da girkasse ligger langt nede i kjølen. For eventuelt prøve å pumpe ut fra peilepinne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...