Mastiff Startet 19.August.2024 Link til dette innlegget Startet 19.August.2024 Jeg bruker båten hele året, og det meste av tiden går den på tomgang (mens vi trekker teiner) eller 1500-2000 omdreininger (på vei ut og inn når vi har god tid). noen ganger det opp i 5000, hvis vi skal fortere inn. Termostaten har låst seg i åpen stilling, for nå kommer den bare opp i 60 grader på 5000 omdreininger og 40 på sakte fart. Så da bytter jeg selvsagt den, rens og sånt er bare tull når den har stått der i minst fire år (da jeg kjøpte båten). Men bør jeg med mitt bruk ha en 60-graders eller 71-graders termostat? Jeg vil jo ha det som er best for motoren. Jeg er ute på vinteren i ned mot 10 kuldegrader, blir det kaldere prøver jeg å unngå det... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Dette er jo en påhengsmotor og den er direkte/saltvannskjølt, hvis temperaturen blir for høy begynner det en prosess som gir saltavleiring som tetter kjølekanalene. Jeg tror ikke du kan ha høyere temperatur enn 60 grader for å unngå dette men andre har sikkert mer detaljer om emnet Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Det er nok noe i det ja, mener på at termostaten i saltvannskjølte motorer fra Sabb Diesel er på 60 grader, mens den for ferskvannskjøling er på noen og 80. Kanskje termostaten på 71 grader er beregnet for bruk i ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Derfor er det så greit å legge ut ting på Båtplassen før jeg kjøper! Takk, da bestiller jeg en 60-graders! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Mye kjøring i dorgefart i kaldt vann med kald termostat kan gi kondens i motoroljen. Kjent fenomen for trollingbåter. Suzuki som leveres standard med 71 graders termostat har ikke dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 @abbor Oi, jeg har nettopp bestilt termostat, og den er sendt. Det satt en 60 der før, og den holdt alltid nøyaktig 60, uansett hvor kaldt det var ute og i vannet. Tror du jeg unngår kondens da? Jeg har ikke hatt noen som helst gråfarge i den, selv ikke etter vinteren for to år siden, da vi var ute flere ganger i 10-12 kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Yamaha 2-taktere brukte 72 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 Mastiff skrev On 20.8.2024 at 20.14: Det satt en 60 der før, og den holdt alltid nøyaktig 60, uansett hvor kaldt det var ute og i vannet. Vis hele sitatet Hvis det var 60 som sto i fra før burde ikke motoren bli så mye dårligere om du setter 60 i igjen tenker jeg? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 20.August.2024 Link til dette innlegget Svart 20.August.2024 60. Saltavleiringer i motorer, spesielt de som brukes i saltvannsmiljøer, påvirkes av temperaturen. Salt kan begynne å krystallisere og feste seg til motorkomponenter ved temperaturer over ca. 60 °C til 70 °C. Denne krystalliseringen kan gradvis bygge seg opp og blokkere kjølevannskanalene, spesielt når motoren slås av mens den fortsatt er varm. Flere mekanikere hevder det er viktigere å kjøre litt rolig før motoren slås av og at det er viktigere enn om man velger 70 eller 60. Men har ikke sett noe forskning på dette :-) Min tidligere 60-graders termostat holdt 58-59 grader, men nye som har gått to sesonger holder 60-61 grader. DF140A. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Takk for alle innspill! Da blir det nok å montere den jeg fikk i dag, jeg holder jo øye med motortemperaturen både i SignalK og på plotteren underveis. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Min DF140B ny i 2023 holder typisk 58 grader. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Er i båten nå, det var tydeligvis gamlemotoren min (DF115) som hadde 71 graders termostat, DF140BG har 60 grader. Rapporter 59 grader temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Så flott, da er jo alle enige! Det blir termostatbytte når bare regnet gir seg her i Mandal. Jeg ser at det lønner seg å kjøre motoren varm først, fordi boltene lett sitter fast. Så da gjør jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Da er den byttet, og på tomgang i fem minutter holdt den seg på 59-61 grader. Det høres ganske greit ut for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Nå er jeg forvirret... Jeg har vært igjennom to termostater. Jeg klagde på den første og fikk en ny av samme typen, men begge to gikk opp til 73 grader etter 5 minutter på rundt 2000 omdreininger! Det sier meg at termostatene ikke åpner nok. Jeg kjøpte disse, fordi de var rimelige, og fordi Telmo er et firma jeg anser som seriøst: https://www.telmo.no/termostat-til-suzuki-yamaha-f80-f250-erst-67f-12411-01-00 MIn DF140 er 2011-modell, og dermed burde det funke med den, siden det står at den er til DF140 2002-2012. Men altså, den går bare for varmt. Når jeg går ned på tomgang, kommer temperaturen kjapt ned på rundt 60 grader. Det eneste jeg har endret, er termostaten. Tissestrålen er akkurat som den var da motoren gikk for kaldt fordi termostaten var åpen hele tiden. Er det rett og slett sånn at RecMar-termostater er dårlige greier, eller er det noe jeg ikke har forstått her? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 På min DF140BG så går temperaturen opp en grad eller 2 ved tomgang sammenlignet med når jeg har litt turtall. Varier kanskje mellom 59 og 61 C. Antar dette skyldes at termostaten åpnes og lukkes. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 @abbor Jeg tror nok jeg bør bestille en termostat av en annen fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Min motor er 2021 modell og har orginaltermostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Hvis vanntrykks ventil samt impeller og impeller hus er bra ville jeg ha gått for en 50°? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Min motor blir varmere på tomgang og slik skal det være i følge manualen. Gjelder evinrude e-etc: Typical temperature sensor readings at IDLE speed should be 167°F ± 5°F (73°C ± 3°C). Typical temperature sensor readings at WOT speed should be 122°F ± 10°F (50°C ± 5°C). Operating temperature must not exceed 212°F (100°C).4. sep. 2020 Service Manual 25-30 HP E-TEC Cooling System [Engine ... Crowley Marine Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mastiff Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 @autohelm Det blir nok for kaldt for en Suzuki, det var en stor diskusjon da de gikk ned fra 71 til 60 grader. @Jon-Kåre Det skal ikke Suzukien, den skal holde seg jevnt rundt 60, som den gjorde med den forrige termostaten, før den sviktet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Sjekka min Suzuki 300 APX, lå på ca 58 på tomgang. Har ny impeller og undervannshus.. usikker på om termostaten er ny eller gjenbrukt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mastiff Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 @-morten- Det stemmer bra med sånn det skal være, et par graders avvik fra 60 er nok helt godtatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Jeg byttet forresten ikke impeller i år, "tissestrålen" var akkurat like god som da jeg satte den som er der på. Er det noen mulighet for at impelleren kan være for svak til å presse nok vann gjennom termostaten, mens den samtidig er sterk nok til å lage god stråle og holde motoren på maks 40 grader med en helt åpen termostat? Det høres ikke logisk ut for meg, men jeg vet jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Har du sjekket vanntrykks ventil? 70° termostater er beregnet for ferskvann. 50° og 60° for sjø. Hvis du bruker 50° vil motoren ligge på ca 56° ved tomgang og 59°/61° på wot Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.