Jump to content

Suzuki DF 140 - bør jeg ha 60 eller 71 graders termostat?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg bruker båten hele året, og det meste av tiden går den på tomgang (mens vi trekker teiner) eller 1500-2000 omdreininger (på vei ut og inn når vi har god tid). noen ganger det opp i 5000, hvis vi skal fortere inn. Termostaten har låst seg i åpen stilling, for nå kommer den bare opp i 60 grader på 5000 omdreininger og 40 på sakte fart. Så da bytter jeg selvsagt den, rens og sånt er bare tull når den har stått der i minst fire år (da jeg kjøpte båten). Men bør jeg med mitt bruk ha en 60-graders eller 71-graders termostat? Jeg vil jo ha det som er best for motoren. Jeg er ute på vinteren i ned mot 10 kuldegrader, blir det kaldere prøver jeg å unngå det...

Dette er jo en påhengsmotor og den er direkte/saltvannskjølt, hvis temperaturen blir for høy begynner det en prosess som gir saltavleiring som tetter kjølekanalene. Jeg tror ikke du kan ha høyere temperatur enn 60 grader for å unngå dette men andre har sikkert mer detaljer om emnet 

@abbor Oi, jeg har nettopp bestilt termostat, og den er sendt. Det satt en 60 der før, og den holdt alltid nøyaktig 60, uansett hvor kaldt det var ute og i vannet. Tror du jeg unngår kondens da? Jeg har ikke hatt noen som helst gråfarge i den, selv ikke etter vinteren for to år siden, da vi var ute flere ganger i 10-12 kuldegrader.

60. 

Saltavleiringer i motorer, spesielt de som brukes i saltvannsmiljøer, påvirkes av temperaturen. Salt kan begynne å krystallisere og feste seg til motorkomponenter ved temperaturer over ca. 60 °C til 70 °C. Denne krystalliseringen kan gradvis bygge seg opp og blokkere kjølevannskanalene, spesielt når motoren slås av mens den fortsatt er varm. Flere mekanikere hevder det er viktigere å kjøre litt rolig før motoren slås av og at det er viktigere enn om man velger 70 eller 60. Men har ikke sett noe forskning på dette :-)

Min tidligere 60-graders termostat holdt 58-59 grader, men nye som har gått to sesonger holder 60-61 grader. DF140A.

• 2 uker senere...

Nå er jeg forvirret... Jeg har vært igjennom to termostater. Jeg klagde på den første og fikk en ny av samme typen, men begge to gikk opp til 73 grader etter 5 minutter på rundt 2000 omdreininger! Det sier meg at termostatene ikke åpner nok. Jeg kjøpte disse, fordi de var rimelige, og fordi Telmo er et firma jeg anser som seriøst: https://www.telmo.no/termostat-til-suzuki-yamaha-f80-f250-erst-67f-12411-01-00

MIn DF140 er 2011-modell, og dermed burde det funke med den, siden det står at den er til DF140 2002-2012. Men altså, den går bare for varmt. Når jeg går ned på tomgang, kommer temperaturen kjapt ned på rundt 60 grader. Det eneste jeg har endret, er termostaten. Tissestrålen er akkurat som den var da motoren gikk for kaldt fordi termostaten var åpen hele tiden. Er det rett og slett sånn at RecMar-termostater er dårlige greier, eller er det noe jeg ikke har forstått her?

Min motor blir varmere på tomgang og slik skal det være i følge manualen. Gjelder evinrude e-etc: 

Typical temperature sensor readings at IDLE speed should be 167°F ± 5°F (73°C ± 3°C). Typical temperature sensor readings at WOT speed should be 122°F ± 10°F (50°C ± 5°C). Operating temperature must not exceed 212°F (100°C).4. sep. 2020

image.png

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg byttet forresten ikke impeller i år, "tissestrålen" var akkurat like god som da jeg satte den som er der på. Er det noen mulighet for at impelleren kan være for svak til å presse nok vann gjennom termostaten, mens den samtidig er sterk nok til å lage god stråle og holde motoren på maks 40 grader med en helt åpen termostat? Det høres ikke logisk ut for meg, men jeg vet jo ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...