Jump to content

Kryssfiner utendørs

Evenreven

Recommended Posts

Båten jeg holder på å pusse opp har utendørs trevirke for benk/sitte plass.

Jeg må bytte ut alt av det å sette på nytt (råttent)

Har lest mye om epoxy og poly men tenker kanskje olje er godt nok?

Så planen min er kryssfiner (vannfast lim) - Owatrol d1 - Edelolje. Yay or nay?
?

Det kommer vel litt an på hvilken båt det er snakk om og hva som passer denne. Men sånn generelt så er det i alle fall lurt å beskytte kantene på fineren mot å trekke vann. Enten med epoxy eller lakk. Utover det så burde det vel holde en del år. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg lagde noen sittebenker med oljeherdet finer(forskalingsmaterialer), som ble kledd med furulister, og fuget med epoxy og sort pulver fra West System. Benkene har stått ute i all slags vær i over 20 år, og holder enda. 

Bruk så tynne lister som mulig å kle med. Da jobber de mindre, og blir gjennomtrekk av epoxy.

BØstrøm skrev 16 minutter siden:

Jeg lagde noen sittebenker med oljeherdet finer(forskalingsmaterialer), som ble kledd med furulister, og fuget med epoxy og sort pulver fra West System. Benkene har stått ute i all slags vær i over 20 år, og holder enda. 

Bruk så tynne lister som mulig å kle med. Da jobber de mindre, og blir gjennomtrekk av epoxy.

Evenreven skrev 56 minutter siden:

Hvor mye kroner ble det sånn ca?

1 hour ago, index said:

Det kommer vel litt an på hvilken båt det er snakk om og hva som passer denne. Men sånn generelt så er det i alle fall lurt å beskytte kantene på fineren mot å trekke vann. Enten med epoxy eller lakk. Utover det så burde det vel holde en del år. 

Har dårlig erfraring med epoxy uten UV filter som blir eksponert for sol. Tror heller jeg ville mettet med olje. Lakk er jeg heller ikke noen tilhenger av på bruksflater da det fort blir riper og går skall som fort blir stygt og kan danne gjennomføring for fukt.

Denne epoksyen er forholdsvis grei i pris, et par lag med denne, og overmaling med alkydoljebasert maling, eller enda bedre tokomponent polyuretanmaling, gir et varig og greit resultat. Maling over (eller lakk med godt UV-filter) er nødvendig for å unngå at epoksyen gulner, mister styrke og brytes ned.

D1 og edelolje vil selvsagt også beskytte mot vanninntrengning, men vil samtidig kreve hyppigere vedlikehold i forhold til epoksy og maling. 

Ved epoksy kan du med fordel vaske over med lunkent såpevann før maling, da epoksyen kan skille ut et lag med voks i overflaten under herding. Biltemas lamineringsepoksy (linken øverst) står ikke tilbake for mange dyrere epoksyer etter min erfaring, og har i tillegg en behagelig åpentid på 40-45 minutter ved 20 grader.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...