Frode_B. Startet 12.Januar.2006 Del på Facebook Startet 12.Januar.2006 Hvilken vei svinger båten best med standard Yamaha motor? Jeg regner med det er en viss forksjell p.g.a. propellbladenes vridning. Spørsmålet er hvordan dette er på en Yamaha. Mvh., Frode Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Dette har vel svært lite med motormerke å gjøre. Det er vel viktigere med størrelse på propell og hvor dypt i vannet den er. I tilleg betyr jo skroget mye sammen med propellen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Og har også mye å si om styrekabelen er montert sentrert på motoren, ikke alltid den er det. Mine båter har stort sett svingt best til styrbord. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Motorconsult Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene. Blir det ikke motsatt? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Blir det ikke motsatt?Det blir nok det ja. Jeg tenker alltid slik: Løft propellen halvveis ut av vannet, da er det tydelig hvilken vei sidedraget virker..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
tuffff Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Under en hver omstendighet må det her være snakk om marginale forskjeller på en påhengsmotor hvor det er propellvannet som styrer båten og ikke et ror. Jeg har hatt båt med hekkaggregat i ti år og kan ikke si det var noen merkbar forskjell på styreegenskapene mot babord eller styrbord. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Løft propellen halvveis ut av vannet Og hvis du løfter en høyreroterende (medurs) propell halvveis ut av vannet så vil bladene padle hekken mot ......... Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gnisten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Og hvis du løfter en høyreroterende (medurs) propell halvveis ut av vannet så vil bladene padle hekken mot ......... Stybord..Motorconsult har vel rett her... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Ole-Jacob Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Under en hver omstendighet må det her være snakk om marginale forskjeller på en påhengsmotor hvor det er propellvannet som styrer båten og ikke et ror.Ikke mindre enn at hvis du slipper rattet i en båt hvor du kun har wirestyring, så vil båten dreie samme side hver gang.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Stybord..Motorconsult har vel rett her...Ooopss.. Når en leser hva som står så er det nok riktig det ja. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 På en båt med fast propell endrer man imidlertid dreieretning på propellen ved bakking. Den høyredrevne propellen vil derfor ved bakking dreie mot venstre, og dermed føre akterenden mot babord. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 marginale forskjeller på en påhengsmotor Mjnei. Hvis du kjører en hurtiggående båt i litt sjø, så får du raskt greie på hvilken vei propellen roterer. Likeens hvis du ligger med fullt pådrag og slipper pedalen, så får du kjapp tilbakemelding på bortfall av propellrotasjon. Er du riktig uheldig, kan du slå rundt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
avsluttet Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene. SveinHa, hadde du ikke rett første gangen. Er dette fordi det er forsjell på fast propell og utenbordsmotor? Når du bakker, pisker propellen mot-urs ; hekken mot babord eller er jeg helt på jordet? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Mjnei. Hvis du kjører en hurtiggående båt i litt sjø, så får du raskt greie på hvilken vei propellen roterer. Likeens hvis du ligger med fullt pådrag og slipper pedalen, så får du kjapp tilbakemelding på bortfall av propellrotasjon. Er du riktig uheldig, kan du slå rundt. Tja, det er mulig min båt var for tung og daff til å oppleve noe sånt. 3,5 tonn og 30 knop med hydraulisk styring. Reagerte aldri på forskjeller styrbord/babord med hensyn til propellrotasjon.Kanskje jeg får en ny erfaring med nyinnkjøpt gummibåt med firehester til sommeren?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 SveinHa, hadde du ikke rett første gangen.Nei, det gjelder å tenke seg litt om av og til Er dette fordi det er forsjell på fast propell og utenbordsmotor?Nja, det har med at påhengere ALLTID endrer propelldreieretningen ved reversering. Mange båter har vribare vinger og da går propellen samme vei både i forover og akterover. Propelldiameteren har mye å si for hvor mye sidedraget merkes. Jeg hadde en gang en båt med propelldiameter på 140 cm. Kan love dere at der var sidedraget betydelig....... Skulle jeg legge til kai uten å ta det SVÆRT forsiktig var det kun styrbord side som gjaldt, babord gikk ikke.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Deet er selvfølgelig forskjellig i tråd med motorisering. De fleste planende båter planer jo aldri helt opp. Med båter som denne her vrir båten seg kraftig mot babord hvis man tråkker fullt med motoren helt nede. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Frode_B. Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Ja her ble det jammen flere svar og mer debatt enn jeg hadde ventet. Konklusjonen slik jeg leser den er at båten vil svinge best mot babord (og motsatt ved reversering). Forutsatt høyrevridd propell (dreieretning med klokken sett bakfra). Utslagene ved reversering vil vel kanskje ikke bli helt lik da man ved reversering tross alt har propellen i front (i forholod til båtens kjøreretning ved reversering) og hekken er veldig forskjellig fra båt til båt. Mv., Frode Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene. Ooopss.. Når en leser hva som står så er det nok riktig det ja. Har han det? Han sier at hekken svinger mot styrbord ved bakking når propellen går venstre (CCW). Går propellen venstre så tvinges vann på undersiden mot høyre, alt sett bakfra. Når vannet akterut tvinges mot høyre/styrbord så vil vel båten tvinges mot babaord akterut. Baugen vil vel derimot relativt gå motsatt vei, nemlig mot styrbord. Am I wrong or Am I right? Hmmm - nå ble jeg i tvil Teorien min krasjer litt når jeg tenkre på NB`n. Yanmaren er jo høyregående, og drar hekken mot styrbord ved bakking ?? Redigert 12.Januar.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Har han det? Han sier at hekken svinger mot styrbord ved bakking når propellen går venstre (CCW).Det hele er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Motorconsult skriver ingenting om venstregange (selv om det høyst sannsynlig er snakk om en påhenger der propellen endrer dreieretning i revers). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mix Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 En RH propell dvs. med rotasjon med klokken sett aktenfra vil ifart fremover dreie hekken svakt styrbord, dvs. båten styrer litt mot babord. Ved bakking vil dreieretningen selvfølgelig snu på propellen, da vil hekken bli dratt mot babord, baugen vil bli dratt mot styrbord. Så vil definisjons spørsmålet bli om båten da styrer styrbord eller babord ved bakking. Er det retningen på hekken eller baugen som avgjør kursen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Det hele er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Motorconsult skriver ingenting om venstregange (selv om det høyst sannsynlig er snakk om en påhenger der propellen endrer dreieretning i revers). Enig, og en høyregående propell går venstre (CCV) i revers. Ut fra det - hva mener du da? Vi er enige JOLO. Redigert 12.Januar.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 hva mener du da? Jeg tenker alltid slik: Løft propellen halvveis ut av vannet, da er det tydelig hvilken vei sidedraget virker..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Noen som har en vanntett forklaring på dette fenomenet? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 En RH propell dvs. med rotasjon med klokken sett aktenfra vil ifart fremover dreie hekken svakt styrbord, dvs. båten styrer litt mot babord. Ved bakking vil dreieretningen selvfølgelig snu på propellen, da vil hekken bli dratt mot babord, baugen vil bli dratt mot styrbord. Så vil definisjons spørsmålet bli om båten da styrer styrbord eller babord ved bakking. Er det retningen på hekken eller baugen som avgjør kursen. Er enig med hvordan propellen påvirker båtens retning. Når båten går akterover ender vel ikke båten side fra styrbord til babord. Man vil ikke kalle styrbord lanterne for babord lanterne når båten går akterover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.