tuffff Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Jeg synes også den virker litt søkt, men den er jo framsatt med pondus og flotte tegninger!! I Tuffff med 18 hk Sabb og vridbar propell og relativt horisontal aksling kunne jeg bare glemme å bakke "feil" vei. Så det er vel antagelig flere forklaringer på fenomenet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Det er mange komponenter som bidrar til dette. De fleste er belyst her. Men serru, med S-drev under båten hengende fritt mellom ror og kjøl forsvinner denne effekten så godt som fullstendig. Aldri noe problem å bakke seg ut. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 I Tuffff med 18 hk Sabb og vridbar propell og relativt horisontal aksling kunne jeg bare glemme å bakke "feil" vei. Så det er vel antagelig flere forklaringer på fenomenet.En ting jeg har merket meg på sørlandssnekker og lignende spissgattere er at ved reversering piskes sjøen betydelig mer opp på ene siden av båten og det er nok på den siden propellvingene er på vei opp. En forklaring på denslags båter kan være at propellstrømmen treffer skroget mer/hardere på den siden propellvingene er på vei opp enn andre siden og det kan nok gi store sidekrefter. I så fall er dette en tilleggsfaktor for sidedrag i tillegg til den som propellen selv produserer (av en eller annen grunn ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
tuffff Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Det er mange komponenter som bidrar til dette. De fleste er belyst her. Men serru, med S-drev under båten hengende fritt mellom ror og kjøl forsvinner denne effekten så godt som fullstendig. Aldri noe problem å bakke seg ut. Ja, jeg har ikke så lang erfaring med det, men på seilbåten merker jeg ikke stort. Den svinger nesten rundt sin egen akse begge veier både att og fram. Den har framdrift og ror som du beskriver. Det eneste jeg har merket meg er at jeg må ha fart i båten med nøytralt ror og så legge over - ellers virker roret bare som en bremsende spade. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 (redigert) så fort man får lite fart på båten, så hjelper ju roderkrafterna till att kompensera paddlereffekten (vare sig båten går framåt eller bakåt) störst paddlereffekt har man ju ner båten ligger stilla i vattnet o proppellern jobber för fullt ! det her med ikke-horisontal proppeller axel.... om vi leker med tanken om 45gr vinkel på axeln nedåt og 2-bladig propp då kommer ju det övre bladet att ligga längre ut i vattnet o det undre så att säga närmare båten det borde ge lite mer momentkrafter i tvärskeppsriktningen för det övre bladet vilket har mindre paddlerkraft...kansje det har något med detta att göra !!?? det enklaste er o segla Redigert 13.Januar.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 om vi leker med tanken om 45gr vinkel på axeln nedåt og 2-bladig propp då kommer ju det övre bladet att ligga längre ut i vattnet o det undre så att säga närmare båten det borde ge lite mer momentkrafter i tvärskeppsriktningen för det övre bladet vilket har mindre paddlerkraft...kansje det har något med detta att göra !!?? det enklaste er o segla Propellerbladene blir vel liggende like langt fra innfestingen (hylselageret) så momentet er vel likt skulle jeg mene!? Ellers er jeg enig i at du unngår dette når du seiler, men sidedrag finnes i massevis her også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Propellerbladene blir vel liggende like langt fra innfestingen (hylselageret) så momentet er vel likt skulle jeg mene!? mvh tuffff joda avståndet till proppaxeln er lika men avtåndet akterut er olikamen avståndet mätt horisontalt ut från hylselagret er olika jämför med att ro en kort åra på ena sidan o en lång åra på andra sidan......... eller er jag ute o seglar ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Ved vinklet aksling er det jo så enkelt at bladet på vei nedover har mer pitch enn bladet på vei oppover. Det vil gi sidekraft. Det er jo det helikopterkusken gjør med syklisk kontroll. Han bestemmer hvor på rotorflaten det skal løftes mest. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
tuffff Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 He, he...... Jeg elsker sånne endeløse diskusjoner. Nå er vi snart der vi begynte igjen. Hva var det egentlig? Svinger en Yamaha best mot høyre eller venstre? Det spørs hvor svigermor sitter! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Kverulering er en mye utøvet idrett her. Av mange. Dessuten har Evensen og kjerringa og jeg fløtta oss. Hvor lang er en taustump? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Herman Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Hvor lang er en taustump?For kort til å fortøye med, men for lang til å kaste i søpla. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 For kort til å fortøye med, men for lang til å kaste i søpla. Jeg har noen sånne ja!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 det beste för o undgå paddlereffekt Duoprop eller torped..... 2 motroterande propellrar...... Gunga önsker dokk inget av ovanstående framdrifts-alternativ....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Hvor lang er en taustump? Kortere ( eller lengre ) enn en strikk i alle fall.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 det beste för o undgå paddlereffekt Duoprop eller torped..... 2 motroterande propellrar...... Gunga önsker dokk inget av ovanstående framdrifts-alternativ....... Mens vi er i ferd med å spore helt av med strikkhopp og visesang. Hvorfor er det ingen som kommer med noe kreativt for motorisert fremdrift i seilbåt? Hadde jeg hatt nok båtkroner hadde jeg garantert montert en diger drop-down thruster. Ingen drev eller propell ved seilas. Eller vannjet integrert i skroget. Luke som åpner seg for vanninntak. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 det beste för o undgå paddlereffekt Duoprop eller torped..... 2 motroterande propellrar...... Så på Hurtigruten 365 på TV i går. De hadde jo også 2 hekkaggregat med Duo-Prop akkurat som jeg Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 akkurat som jeg Ja. Rent bortsett fra at de veide 27 tonn hver. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Ja. Rent bortsett fra at de veide 27 tonn hver.Bagateller, bagateller, det er hekkaggregat likevel Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ivar Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Ja. Rent bortsett fra at de veide 27 tonn hver.Er det de nye Mercruiser-drevene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mix Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 (redigert) Så på Hurtigruten 365 på TV i går. De hadde jo også 2 hekkaggregat med Duo-Prop akkurat som jegJavel, så det var derfor de hadde fått problemer ja, og måtte slippsette pga. oljelekkasjer. Fikk de skifta belgen ? Redigert 13.Januar.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Mens vi er i ferd med å spore helt av med strikkhopp og visesang. Hvorfor er det ingen som kommer med noe kreativt for motorisert fremdrift i seilbåt? 2 tvillingkjölar fram (som en engelsk segelbåt) o ett roder bak allt monterat på en stor skiva så har du en Voith-Schneider...............var det kreativt ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Motordoktoren Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Sjekk denne utgreiingen: http://www.cruisingschool.co.uk/home/icc/prop%20walk.pdfSkulle sjekke, men får beskjed om at filen er skadet og kan ikke repareres. Noen som har sikret kopi? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Ved vinklet aksling er det jo så enkelt at bladet på vei nedover har mer pitch enn bladet på vei oppover. Det vil gi sidekraft. Det er jo det helikopterkusken gjør med syklisk kontroll. Han bestemmer hvor på rotorflaten det skal løftes mest. Den skjønte jeg ikke Krapyl..?? Skulle sjekke, men får beskjed om at filen er skadet og kan ikke repareres. Noen som har sikret kopi?Prøv igjen, filen er ok, noe må ha skjedd når du lastet den ned. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 Er det noen som kan si meg hva denne vridningen av heter på Engelsk. Har en bok "Ship & Naval Arcitecture" Skrevet av R. Munro-Smith. Her er det en god del om propellberegning. Større båter kan jo ha noen ganske så store propeller og dette vil jo innvirke på sakte fart og bakking. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2006 Del på Facebook Svart 13.Januar.2006 "Propeller walk" eller "paddle effect". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.