Jump to content

Hvilken vei svinger båten best?


Frode_B.

Recommended Posts

Jeg synes også den virker litt søkt, men den er jo framsatt med pondus og flotte tegninger!! :rolleyes:

 

I Tuffff med 18 hk Sabb og vridbar propell og relativt horisontal aksling kunne jeg bare glemme å bakke "feil" vei. Så det er vel antagelig flere forklaringer på fenomenet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I Tuffff med 18 hk Sabb og vridbar propell og relativt horisontal aksling kunne jeg bare glemme å bakke "feil" vei. Så det er vel antagelig flere forklaringer på fenomenet.

En ting jeg har merket meg på sørlandssnekker og lignende spissgattere er at ved reversering piskes sjøen betydelig mer opp på ene siden av båten og det er nok på den siden propellvingene er på vei opp. En forklaring på denslags båter kan være at propellstrømmen treffer skroget mer/hardere på den siden propellvingene er på vei opp enn andre siden og det kan nok gi store sidekrefter. I så fall er dette en tilleggsfaktor for sidedrag i tillegg til den som propellen selv produserer (av en eller annen grunn :lol: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er mange komponenter som bidrar til dette. De fleste er belyst her.

 

Men serru, med S-drev under båten hengende fritt mellom ror og kjøl forsvinner denne effekten så godt som fullstendig. Aldri noe problem å bakke seg ut.

Ja, jeg har ikke så lang erfaring med det, men på seilbåten merker jeg ikke stort. Den svinger nesten rundt sin egen akse begge veier både att og fram. Den har framdrift og ror som du beskriver. Det eneste jeg har merket meg er at jeg må ha fart i båten med nøytralt ror og så legge over - ellers virker roret bare som en bremsende spade.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

så fort man får lite fart på båten, så hjelper ju roderkrafterna till att kompensera paddlereffekten

(vare sig båten går framåt eller bakåt)

störst paddlereffekt har man ju ner båten ligger stilla i vattnet o proppellern jobber för fullt !

 

det her med ikke-horisontal proppeller axel....

 

om vi leker med tanken om 45gr vinkel på axeln nedåt og 2-bladig propp

då kommer ju det övre bladet att ligga längre ut i vattnet o det undre så att säga närmare båten

det borde ge lite mer momentkrafter i tvärskeppsriktningen för det övre bladet vilket har

mindre paddlerkraft...kansje det har något med detta att göra !!??

 

det enklaste er o segla :yesnod:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

om vi leker med tanken om 45gr vinkel på axeln nedåt og 2-bladig propp

då kommer ju det övre bladet att ligga längre ut i vattnet o det undre så att säga närmare båten

det borde ge lite mer momentkrafter i tvärskeppsriktningen för det övre bladet vilket har

mindre paddlerkraft...kansje det har något med detta att göra !!??

 

det enklaste er o segla :yesnod:

Propellerbladene blir vel liggende like langt fra innfestingen (hylselageret) så momentet er vel likt skulle jeg mene!?

 

Ellers er jeg enig i at du unngår dette når du seiler, men sidedrag finnes i massevis her også. :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Propellerbladene blir vel liggende like langt fra innfestingen (hylselageret) så momentet er vel likt skulle jeg mene!?

mvh tuffff

joda avståndet till proppaxeln er lika men avtåndet akterut er olika

men avståndet mätt horisontalt ut från hylselagret er olika

 

jämför med att ro en kort åra på ena sidan o en lång åra på andra sidan.........

 

eller er jag ute o seglar ??? :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ved vinklet aksling er det jo så enkelt at bladet på vei nedover har mer pitch enn bladet på vei oppover. Det vil gi sidekraft.

Det er jo det helikopterkusken gjør med syklisk kontroll. Han bestemmer hvor på rotorflaten det skal løftes mest.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

det beste för o undgå paddlereffekt

 

Duoprop eller torped..... 2 motroterande propellrar......

 

Gunga önsker dokk inget av ovanstående framdrifts-alternativ....... :wink:

 

Mens vi er i ferd med å spore helt av med strikkhopp og visesang.

Hvorfor er det ingen som kommer med noe kreativt for motorisert fremdrift i seilbåt?

Hadde jeg hatt nok båtkroner hadde jeg garantert montert en diger drop-down thruster. Ingen drev eller propell ved seilas.

Eller vannjet integrert i skroget. Luke som åpner seg for vanninntak.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

det beste för o undgå paddlereffekt

 

Duoprop eller torped..... 2 motroterande propellrar......

Så på Hurtigruten 365 på TV i går. De hadde jo også 2 hekkaggregat med Duo-Prop akkurat som jeg :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja. Rent bortsett fra at de veide 27 tonn hver.

Bagateller, bagateller, det er hekkaggregat likevel :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mens vi er i ferd med å spore helt av med strikkhopp og visesang.

Hvorfor er det ingen som kommer med noe kreativt for motorisert fremdrift i seilbåt?

2 tvillingkjölar fram (som en engelsk segelbåt) o ett roder bak allt monterat på en stor skiva

så har du en Voith-Schneider...............var det kreativt ??? :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ved vinklet aksling er det jo så enkelt at bladet på vei nedover har mer pitch enn bladet på vei oppover. Det vil gi sidekraft.

Det er jo det helikopterkusken gjør med syklisk kontroll. Han bestemmer hvor på rotorflaten det skal løftes mest.

Den skjønte jeg ikke Krapyl..?? :confused:

 

 

Skulle sjekke, men får beskjed om at filen er skadet og kan ikke repareres. Noen som har sikret kopi?

Prøv igjen, filen er ok, noe må ha skjedd når du lastet den ned.
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si meg hva denne vridningen av heter på Engelsk. Har en bok "Ship & Naval Arcitecture" Skrevet av R. Munro-Smith.

Her er det en god del om propellberegning.

Større båter kan jo ha noen ganske så store propeller og dette vil jo innvirke på sakte fart og bakking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...