Nemo Svart 21.Juli.2006 Del på Facebook Svart 21.Juli.2006 Grunnen til at propellen får bedre tak i vannet når den er i nedre posisjon enn i øvre, ligger i strømningsforholdene rundt den. I en tenkt undervannsbåt med skrog som følger en generatrise som er rotasjonssymmetrisk om lengdeaksen gjennom undervannsbåten, og med propellaksen iDette skroget er vel tilfredstilt på en torpedo. Kjenner ikke til at det der er problem med sideveis padleeffekt. Nå er det vel ikke vanlig å bakke med en torpedo, så problemet vil vel uansett være lite. Det hadde vert interessant å vite om også der måtte ta hensyn til denne effekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Motordoktoren Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Satt og kikket på gamle tråder og da jeg kom til denne, kom jeg til å tenke på at jeg har sett torpedoer med to, kontraroterende propellere. Kanskje effekten som er diskutert i denne tråden, er merkbar på torpedoer også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 At de bruker to separate kontraroterende er vel for å hindre selve torpedoen i å rotere om sin egen akse? Ellers trodde jeg alle torpedoer i dag har duoprop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Det hadde vert interessant å vite om også der måtte ta hensyn til denne effekten. Har lest påstander på nettet om at effekten også er tilstede på ubåter....(i neddykket stilling) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Har lest påstander på nettet om at effekten også er tilstede på ubåter....(i neddykket stilling) Dette skal jeg huske på å spørre naboen min om ved en passende anledning, han jobber ombord i en sånn greie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Tar opp denne 2 år gamle tråden, kanskje nye medlemmer som kanskje vet noe om dette. Slik jeg tolker det som har kommet frem er årsaken til at en propell drar til siden fortsatt uavklart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HCO Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Jeg er så heldig å ha fått båtplass - til og med ved Hero Marin, der det er mange Båtplassen-folk fra før. Min lille bekymring er imidlertid at jeg har fått plass nesten helt innerst, med bås til venstre. I båsen ligger dessuten den gangbare utriggeren på styrbord side. Jeg er relativt fersk med båtlivet, men har allerede oppdaget (heldigvis uten å forårsake noen skader...) hvor kjipt det kan være både å legge til og å gå ut med "feil side". Jeg har en høyregående påhengsmotor, til alt overmål montert på babord side av hekken. Etter å ha lest om propellvirkning, blant annet i Jon Winges glimrende artikkel fra Seilmagasinet, skjønner jeg at dette kan bli vrient for en "grønnskolling". Dersom jeg går pent og rolig inn i båsen, med sving mot babord, og så bakker motoren for å stoppe, vil hekken dra mot babord. Jeg havner da på tverra. Riktignok er båten min så liten at jeg sikkert kan skli inn med motoren i fri, og klare å stoppe fremdriften med muskelkraft. Men er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøres mer elegant? Jeg ligger på samme brygga som Astor, og har sett at han er kjapt oppe med kameraet... Så her kan vi ikke ta noen sjanser. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 kanskje du kan "rygge" inn? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.