Jump to content

56 m seilyacht (S/Y Bayesian) sank i uvær utenfor Palermo


Code0

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Båten var opprinnelig bygd med ketchrigg, dvs 2 master og lavere hovedmast. Så ble det endret til 1 mast som flytta tyngdepunktet opp. 

Dette er nytt for meg. Alt jeg har lest er at båten var orginalt bestilt med en mast, for å kunne skryte av den høyeste masten. Normalt leveres den modellen som ketch. Ble tyngere med en mast, så båten kom dypere i vannet, og lavere fribord til en dør i skutesiden som ble brukt for gjester som kom sjøveien med ‘lettbåten’. Spekuleres i at den døra var åpen, men det har ikke blitt dokumentert så vi venter spent på hevingen av skroget.

Link to post
7 hours ago, Bitteliten said:

senkekjøl gir stabilitet på seil, men heves ved ankring. Derfor begrenset stabilitet. 

Er det slik at slik kjøl skal heves ved ankring? Det var jo dypt der den sank, så den kunne vel egentlig ha vært nedsenket?  

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
3 hours ago, Code0 said:

ette er nytt for meg. Alt jeg har lest er at båten var orginalt bestilt med en mast, for å kunne skryte av den høyeste masten. Normalt leveres den modellen som ketch.

 

Det var det som ble skrevet tidligere i tråden ja.  Men uansett om båten ble bestilt slik eller om den ble ombygd, poenget er vel at det skulle ikke vært en enmastersbåt med enormt høy mast, det skulle vært en ketch.  Med to kortere master hadde ulykken aldri skjedd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...