Jump to content

56 m seilyacht (S/Y Bayesian) sank i uvær utenfor Palermo

Code0

Recommended Posts

Code0 skrev 3 minutter siden:

Man drukner da også, om man blir under dekk. I denne tråden tror jeg ikke det spekuleres i strømstøt som dødsårsak. Men ting slutter å virke.

Det tror ikke jeg heller, spørsmålet var mer generelt. Er heller ikke så bekymret for de elektriske innretningene, selv om det vel er opplagt at de vil slite. Skal vi si det sånn?

For at strømmen skal utgjøre et problem for en person må den gå gjennom vedkommende. Og når man dypper generatorer, stikk og tavler i ledende væske - som sjøvann jo er - vil kortslutningene opptre veldig lokalt. Problemet her er å oppholde seg i et lukket rom som synker, ikke elektrisiteten.

subwoofer skrev 8 minutter siden:

For at strømmen skal utgjøre et problem for en person må den gå gjennom vedkommende. Og når man dypper generatorer, stikk og tavler i ledende væske - som sjøvann jo er - vil kortslutningene opptre veldig lokalt. Problemet her er å oppholde seg i et lukket rom som synker, ikke elektrisiteten.

Akkurat, I see. Høres logisk ut selv om jeg vil prøve å holde meg unna slike bad også for fremtiden :o) Takker :-)

On 8/24/2024 at 11:49 AM, Thomas_h said:

Tyngdepunktet er muligens høyere, men kraft ganger arm fører vel til mer krenging og større behov for vekt i kjøl med høyere mast?

Det ble nevnt at det er ganske feil å sammenligne eldre båter med nyere båter, men redningsskøytene fra Colins Archer ble jo meget bevisst bygget med to lavere master i stedet for én høy, fordi det gav tryggere håndtering under slike forhold hvor det virkelig var behov for redningsskøyta - på bekostning av fart på godværsdager med relativt lite vind.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har vært på tur med RS1, da blåste det alt for lite til at vi satte seil. Som @tobixen sier ble de konstruert for å være ute i dårlig vær, når det var pent lå RS1 til kai i Langesund. Det øyeblikket det begynte å bli guffent gikk de ut og seilte frem og tilbake over Langesundsbukta på utkikk etter båter i problemer.

subwoofer skrev for 3 timer siden:

Har vært på tur med RS1, da blåste det alt for lite til at vi satte seil. Som @tobixen sier ble de konstruert for å være ute i dårlig vær, når det var pent lå RS1 til kai i Langesund. Det øyeblikket det begynte å bli guffent gikk de ut og seilte frem og tilbake over Langesundsbukta på utkikk etter båter i problemer.

RS1 var vel hovedsakelig stasjonert i Finnmark, vet ikke om den noengang var i Langesund.

Har det kommet frem noe av substans om hva som har skjedd nå? Jeg har tittet litt på Youtube, men det later til å være flest innlegg fra "youtubere", dvs privatpersoner med egen "nyhetskanal" som ønsker seg penger fra Youtube i antall visninger, men som bruker masse tid på å forklare det åpenbare/ting som allerede er kjent, samt spekulere litt. Litt i samme gata som de som skal forklare deg hvordan man bytter ringeklokka på en sykkel og bruker 15 minutter på å komme til poenget.

Jeg er klar over at det ikke har gått lang tid etter ulykken.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 14 minutter siden:

Har det kommet frem noe av substans om hva som har skjedd nå?

Nei. Ikke noe undervannsvideo fra vraket, ikke noe om / når det blir en hevings-aksjon, ingen av de overlende har uttalt seg, ingen god forklaring om hvilket værfenomen som inntraff. Italiensk politi undersøker / vurderer om det skal reises stafferetslig tiltale, men hele mannskapet har sine pass og kan reise som de vil. Det blir muligens frigitt mer detaljer når / om straffesaken blir lagt bort, og ‘bare’ forsikringsoppgjøret gjenstår. Båten blir nok hevet, men man må vel bli enige om hvem som skal betale. Etterforskning og miljøvern tilsier heving. Og den er jo fortsatt restverdi i skrog og rigg. Større ‘driter’ som har ‘dauua’ er ikke lett å få tak i…

Hvordan 15 personer kom seg opp i samme redningsflåte og fikk fyrt av nødbluss, den historien vil jeg gjerne høre. Høres ut som et mirakel, noen må ha hatt ekstraordinære egenskaper og mannskapet må ha vært godt drillet.  Hun som falt i sjøen med sin ett-årring, ‘og ble reddet opp i flåten’, hvordan foregikk det..! 

1 hour ago, Code0 said:

Hvordan 15 personer kom seg opp i samme redningsflåte og fikk fyrt av nødbluss, den historien vil jeg gjerne høre. Høres ut som et mirakel, noen må ha hatt ekstraordinære egenskaper og mannskapet må ha vært godt drillet.  Hun som falt i sjøen med sin ett-årring, ‘og ble reddet opp i flåten’, hvordan foregikk det..! 

Merkelig sak generelt. Det er alt for få faktaopplysninger her til at det går an å trekke noe konklusjoner. Er noen hypoteser, men jeg tror de har hatt max uflaks med den ekstrem vinden. at senkekjølen var hevet og at en del store luker er nok et bidrag til synkingen. Ser media prøver å finne syndebukk, og spekulerer i drap osv.  Dette har jeg liten tro på. Blir interessant å følge saken og vi får nok forklaringer på hva som kan ha skjedd.  Var det ikke andre båter i nærheten som hjalp til med redninga? tviler på at de rakk å låre noen livbåt selv om de lå 90 grader. I marinen øvde vi med tønnelivbåter, og hvis du ikke har erfaring med det i såppas dårlig vær med sjørokk og vind, så tror jeg dette ville vært vanskelig! men for all del kan hende manskapet hadde sikkelig bra kunskap og trening. Det som var litt spessielt var jo at det var så seint på natta

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

31 minutes ago, Code0 said:

Her en artikkel med teknisk oppsummering fra en tidligere kaptein på skipet: https://www.sailingscuttlebutt.com/2024/08/27/former-bayesian-captain-offers-insight/

Jeg skrev muligens i en annen tråd på et veldig tidlig tidspunkt at jeg hadde en hypotese om at mastestørrelsen var som den var fordi han som bestilte båten ville skryte av å ha verdens høyeste (aluminiums)mast - samt at en båt av den størrelsen burde hatt to master.  Denne hypotesen blir bare sterkere jo mer jeg leser.  Det står ikke rett ut i artikkelen over (tvert om), men jeg leser mellom linjene at to kortere master hadde vært mer fornuftig.

Artikkelen skriver at båten vil synke dersom den holder en vinkel på 45 grader over tid - fordi det da renner vann inn gjennom diverse ventilasjonskanaler.  Med kjølen i oppreist stilling (og det var helt i henhold til boka å ha den oppe - for det er først og fremst under seiling a man trenger å senke den) så tåler båten en svært kortvarig krenging på 70 grader, med kjølen i senket stilling tåler båten en svært kortvarig krenging på 90 grader.  Kommer man over disse parametrene, så er alt håp ute, da vil ikke båten rette seg opp lengre.

Alt av åpninger på båten er nært senterlinjen, man må langt over 45 grader med krenging før det kommer vann inn gjennom disse - men det er klart, dersom båten først nærmer seg "point of no return", så kan det nok renne ganske kraftig med vann inn gjennom slike åpninger.

Kort sagt, det er tre måter båten kan ha sunket på:

• Krenging på over 45 grader over et litt lengre tidsrom.
  • Oppreist kjøl og krengng på mer enn 70 grader.
  • Nedsenket kjøl og krenigng på mer enn 90 grader.

Ettersom jeg forstår hendelsesforløpet, så sank båten såpass raskt at det første er usannsynlig.

Selv med så høy mast så virker det ekstremt rart at et uvær kan bikke båten 70 grader til siden mens den ligger for anker, men ... det som har skjedd, har skjedd.  "black swan" var det vel noen som nevnte.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

11 hours ago, tobixen said:

.

Selv med så høy mast så virker det ekstremt rart at et uvær kan bikke båten 70 grader til siden mens den ligger for anker, men ... det som har skjedd, har skjedd.  "black swan" var det vel noen som nevnte.

Tror de har hatt max uflax med det værfenomenet.  Det kan jo hende at masta har knekt også og fått et enormt overheng og vektarm, i tillegg til vinden. Her har det ihvertfal vært store krefter i sving.. Man blir jo imponert over slike enmastere, ingen tvil om det, men virker jo ikke logisk. Håper de finner ut hva som har skjedd.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...