Code0 Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai Bitteliten skrev for 6 timer siden: Båten var opprinnelig bygd med ketchrigg, dvs 2 master og lavere hovedmast. Så ble det endret til 1 mast som flytta tyngdepunktet opp. Dette er nytt for meg. Alt jeg har lest er at båten var orginalt bestilt med en mast, for å kunne skryte av den høyeste masten. Normalt leveres den modellen som ketch. Ble tyngere med en mast, så båten kom dypere i vannet, og lavere fribord til en dør i skutesiden som ble brukt for gjester som kom sjøveien med ‘lettbåten’. Spekuleres i at den døra var åpen, men det har ikke blitt dokumentert så vi venter spent på hevingen av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai @Code0 ihht Wikipedia har du rett 😊 https://en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_(yacht) Søsterskipene er ketcher. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai 7 hours ago, Bitteliten said: senkekjøl gir stabilitet på seil, men heves ved ankring. Derfor begrenset stabilitet. Er det slik at slik kjøl skal heves ved ankring? Det var jo dypt der den sank, så den kunne vel egentlig ha vært nedsenket? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai dennrick skrev 2 minutter siden: Er det slik at slik kjøl skal heves ved ankring? Nei, men standard prosedyre. Det gir ‘kling-klang’ ombord når båten ruller med vippekjølen nede. Kun lest dette på nettet, ikke egen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai 3 hours ago, Code0 said: ette er nytt for meg. Alt jeg har lest er at båten var orginalt bestilt med en mast, for å kunne skryte av den høyeste masten. Normalt leveres den modellen som ketch. Det var det som ble skrevet tidligere i tråden ja. Men uansett om båten ble bestilt slik eller om den ble ombygd, poenget er vel at det skulle ikke vært en enmastersbåt med enormt høy mast, det skulle vært en ketch. Med to kortere master hadde ulykken aldri skjedd. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.