Jump to content

Enkel og billig løsning for produksjon av drikkevann?

Arne2

Recommended Posts

21 hours ago, Arne2 said:

Dette var en interessant ide, for en slik "maskin" er jo ikke så vanskelig å lage. Har allerede en slik luftavfukter som i følge spesifikasjonene kan produsere 0.5-1 liter vann pr time i fra luft, med et energiforbruk på 185 Watt, men har aldritenkt på å bruke den til produksjon av ferskvann.

Jeg har tenkt tanken.  Dagene varierer, men svært ofte er det svært høy luftfuktighet kveld, natt og tidlig morgen på sydligere breddegrader (det har jeg faktisk opplevd ikke så veldig langt sydenfor Oslo, minnes en veldig fin dag i Langesund som ble veldig fuktig utover kvelden - uten at det var så veldig mye alkohol involvert), så det blir en viss produksjon av ferskvann uten noe som helst form for innretnnger for formålet.  Jeg utnytter dette ofte for å vask/avsalting av solcellepaneler og vindu.

Når det kommer til luftavfukteren, så er det litt som med regnvannet - det "destillerte vannet" er alt annet enn rent, og luftavfukteren kommer til og med med advarsel om at vannet ikke skal drikkes!  Masse forurenset luft pumpes gjennom kjøleribbene, riktignok gjennom et støvfilter først, men det er ikke tilstrekkelig til å forhindre at vannet som kommer ut ikke er forurenset.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

13 hours ago, Arne2 said:

Er det noen her på forum som faktisk har bygd opp en slik teknisk løsning, eller som sitter på konkrete opplysninger, i forhold til egnede tekniske komponenter, for eksempel en høytrykkspumpe for vann?

Det ble visst referert til en facebookgruppe i "min" tråd, men Facebook er ikke helt min greie :-)

16 hours ago, tobixen said:

Det ble visst referert til en facebookgruppe i "min" tråd, men Facebook er ikke helt min greie :-)

Der fant jeg tråden din, tror jeg:

Og her er linken til den Facebookgruppen som det refereres til.

https://www.facebook.com/groups/203626974514769

Leste gjennom din tråd og fant spesielt ett nytting tips: At man kan bruke en pumpe fra en høytrykksspyler for RO (60-70 bar), det tenkte jeg ikke på. At man kan drive høytrykkspumpen via drivreim i fra hovedmotor var noe jeg tenkte en hel del på, men jeg ser i din tråd en bekreftelse på at dette også er prøvd ut i praksis.

Har jobbet med forskjellige sorter teknologi i ca 40 år og er nå pensjonist og båteier. Har tidligere vært litt borte i revers osmose anlegg og har også hatt litt å gjøre med varmepumper. (Via automatikerfaget og ved siden av alt mulig annet).

Har i utgangspunktet litt vanskelig for å se for meg at ikke fordamper og kondensatorteorien i fra varmepumper ikke også skulle kunne brukes til å få til et avsaltingsanlegg som er drevet av solenergi, men det kan jo være at jeg forstår litt bedre hvorfor dette ikke lar seg gjøre, etter at jeg eventuelt har fått prøvd ut tingene i praksis.

Jeg har googlet litt på denne varianten, uten å finne noe som ser ut som særlig gode løsninger, og da er det jo en indikasjon på at dette kanskje ikke allikevell ikke er så enkelt å få til, så vi får se.

Det kreves nok mye mer energi til å destillere enn til å filtrere. men begge deler kan jo fungere, og så spørs det jo hvor man får tak i den energien. 

Vi får holde tråden(e) oppdatert, og så får vi håpe at det drypper noen dråper en gang i tiden.

Her er noen tanker på hvorfor det ikke er lett å finne seilere som har installert soldrevne destillasjonsapparater på båten sin:

• På grunn av stort energikonsum, så er destillasjonsidéen først og fremst forbeholdt drikkevann - skal man ha vann til oppvask og dusj, så trenger man noe som gir større mengder vann.  Tilsynelatende får man mer vann fra samme areal dersom man kombinerer solcellepanel med en høytrykkspumpe/RO, enn dersom man bruker solenergi direke til fordamping av vann.
  • Få har behov for et system som kun kan levere drikkevann - såfremt man ikke skal oppholde seg månedsvis utenfor sivilisasjonen, så er dette problemer adekvat løst ved at man har med seg vann på flasker.
  • Skal man oppholde seg månedsvis på sjøen, så trenger man noe som er robust, som tåler både bølger, brottsjøer og vind - og sol (en del materialer forvitrer simpelten i sola).  En destillator som baserer seg på gladpack tror jeg ikke vil vare i mange minuttene ute i ruskevær.
  • Det er begrenset med uteplass ombord i en seilbåt, dekket ønsker man helst at skal være relativt "rent" slik at det er minst mulig skrot som riggtau kan sette seg fast i, etc, og det man har av ledig areal ønsker man kanskje å dekke med solcellepaneler.
  • Skal man lage noe hvor det er avstand mellom fordamper og kondensator, så øker kompleksitetsnivået fort - man trenger ventilasjonsrør og kanskje vifte.
  • Vannkvalitet - som nevnt, på min luftavfukter står det klart og tydelig at det produserte destillerte vannet ikke skal drikkes.  Pumper man store mengder luft gjennom en kondensator, så får man med seg mye støv og forurensing.  Vel, vanligvis pumper man ikke store mengder luft gjennom et destillasjonsapparat ... fordampingsprossessen fører til lokalt overtrykk, og kondenseringen fører til lokalt undertrykk slik at gassen beveger seg uten noe behov for vifte.  Forurensing av mikroplast/plastsmak fra komponenter kan allikevel være et problem, ahvengig av hva slags materialer man anvender.
  • Arealinnvendingen forsvinner dersom man allikevel sleper med seg en jolle, og kan installere noe i jollen ... men ... de færreste som skal seile over lengre strekk i åpent hav baserer seg på å slepe en jolle.  Jolla må jo også kunne tømmes raskt, slik at den kan brukes for sitt tiltenkte formål.  Og dersom man allikevel skal installere noe i jolla, hvorfor ikke lage en ordning hvor man kan dekke den med sammenleggbare solcellepaneler?  Uansett hva man gjør, så må det også være robust nok til å tåle bråttsjøer, voldsomme bølger, det må tåle at jolla slenges rundt ved et kraftig vindkast, etc.  Alt i alt, jeg har lite tro på dette.  Og alt man sleper etter seg i sjøen stjeler bevegelsesenergi fra moderskipet.

Alt i alt har jeg ikke helt tro på konseptet "soldrevet destillator for drikkevannsproduksjon til sjøs", men for all del ... svært mange folk er rett og slett konservative, og går for velprøvde løsninger (RO) uten å vurdere alternativene.  Dersom du setter i gang med noe DIY-prosjekt så er det selvfølgelig svært interessant.  Jeg bidrar gjerne med å gjøre research på hvor raskt man kan kondensere et middels stort*) yoghurtbeger med saltvann i Middelhavssol og -vind, så snart jeg finner ut av hvordan jeg kan få det svart.

*) Etter tyrkisk standard er et litersbeger med yoghurt et lite beger :-)

Er det "bare" en idé, eller er det noen som faktisk har gjort dette allerede?

Hvor mye vann man trenger til "sekundærformål" (tannpuss, oppvask, håndvask, dusj, etc), avhenger VELDIG på hvor flink man er på å spare på vannet, men jeg lever godt på 20l/dag.  For lengre krysninger, så er altså 4.5 l/h nok produksjon til drikkevann, oppvask, handvask og dusjing for 1-6 personer avhengig av hvor flinke man er med å spare på vannet, dersom man har tankkapasitet på ~100l .  Energien er tilnærmet gratis, såfremt det er vind i lufta.  Seiler man i snitt 5 timer for dagen så er det fortsatt nok produksjon til å holde det gående for én peron som er flink til å spare på vannet - eller godt nok til drikkevannsproduksjon for en hel familie.

6 hours ago, Gunga Din said:

En Reodor Felgen løsning…….

en Katadyn Survivor som drives av pendel-åren til ett vindroder……..

la åren svinge fram å tilbake å pushe håndtaket….

bakdel, -du produser bare vann da du seiler

-bremser litt

Det tror jeg aldri kan fungere. Det vil være for lite krefter i vindroret, og pumpen vil forstyrre så mye at vindroret slutter å fungere som vindror, dvs båten mister kursen. Det er jo ikke noen grunn til å fokusere på problemer som har det til felles at de kan løses etterhvert. Enkleste metode, i betydningen "lettest og finne ferdige prosjekter og tegninger å jobbe ut i fra", er jo selvfølgelig omvendt osmose. Den metoden som har vært brukt innenfor skipsfarten for produksjon av ferskvann i 120 år, den kan jo også brukes, dvs destillasjon. Destillerer man med gass eller dieselbrenner, så er man vel oppe i en pris ca tilsvarende hjemmebrent, og hvis man føler seg døden nær på grunn av tørst, så er det vel de som betaler det.

Først så er det jo liksom å idemyldre litt og hente ned forskjellige løsninger og muligheter, og så er det å se på hva det koster å teste ut noen av dem. Her er det en som påstår at han henter ut 5.000 liter eller 5 tonn med vann fra luften pr døgn ved hjelp av solenergi. 

(Men jeg er jo ikke helt siker på at alt det som sies er helt korrekt. Det bør vel sjekkes. Videoen kan vel også minne litt om insamlingsaksjon for penger.)

Arne2 skrev 3 minutter siden:

Det tror jeg aldri kan fungere. Det vil være for lite krefter i vindroret

pendel-åren/«servo» delen som ligger i vannet……….glem «vindroret»

det er bare den undre delen som skulle brukes……

kjør ned en åre i vannet  med bladet vinklet 45gr mot fartrettning og se om du kan holde emot :smiley:

det er krafter nok til en sånn håndholdt WM

S/Y Gunga Din

Ser at på aller mest enkle nivå, så kan man få en "destillator" som skal kunne produsere ca 1 liter pr time for ca 2.500,- eller noe slikt. Et sted over så regnet jeg ut at 1 kw skulle gi ca 1.5 liter vann pr time. Med litt tap her og der så skulle vel 750 Watt og 1 liter pr time sånn rimelig bra. Men de samme 750 Wattene skulle jo også kunne fanges inn ved bruk av en solfanger, eller man kan kombinere med elektrisk energi og solenerg, eller solenergi og gass for den saks skyld.i. (Men da må jo den praktiske utføresen endres og tilpasses i samsvar med det.)

Det finnes mange forskjellige utførelser av disse "destilatorene", men det aller meste av det tekniske utstyret man finner på e-bay, har jo så lite tekniske opplysninger at man egentlig ikke vet hva man kjøper. Vet ikke om det kunne fungere med å kommunisere direkte opp mot fabrikken, for å få ut mer informasjon, hvis man for eksempel skulle kjøpe inn deler til et RO anlegg. Disse destillatorene er vel egenlig bare noen litt kompakte hjemmebrentapparater.

26 minutes ago, Arne2 said:

Ser at på aller mest enkle nivå, så kan man få en "destillator" som skal kunne produsere ca 1 liter pr time for ca 2.500,- eller noe slikt. Et sted over så regnet jeg ut at 1 kw skulle gi ca 1.5 liter vann pr time. Med litt tap her og der så skulle vel 750 Watt og 1 liter pr time sånn rimelig bra.

Men en RO watermaker, selv av den enkleste sorten, vil greie å produsere 75 liter fra samme energimengde.

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Ser at på aller mest enkle nivå, så kan man få en "destillator" som skal kunne produsere ca 1 liter pr time for ca 2.500,- ...

Dette er vel i prinsippet en vannkoker påmontert en vifte. Jeg vil tro at kaffekjelen min, påmontert en liten lengde kobber-rør og en pc-vifte vil være et godt utgangspunkt for å klare mye av det samme, gitt det (store) effektforbruket det her er snakk om. 

En utfordring med solfangere er at de blir varme... for når lufta er kaldere enn solfangeren så avgir solfangeren varme til omgivelsene. Det bidrar negativt til energi-regnskapet. Tallene varierer, men de som selger sånt, estimerer fra 50-80% effektivitet. Altså 500-800W pr m2, og så ligger det vel i kortene at effektiviteten synker med økende temperatur i systemet. M.a.o. så er det reelt sett kanskje ikke mer enn 2-3 ganger så mye energi å hente her enn f.eks. fra solceller.

Ungdommen i huset ville lage seg salt av sjøvann i sommer. Det er jo mye av det samme, bare at man tar vare på det som her er avfallet. De kokte tørr en hemetikkboks med sjøvann på et par timers tid, på bål. Det ble en del igjen, både salt og andre forurensninger, og det er nok ganske korrosivt. Tror ikke den vannkokeren på ebay hadde holdt lenge til dette bruket.

8 hours ago, Vestkystseiler said:

Men en RO watermaker, selv av den enkleste sorten, vil greie å produsere 75 liter fra samme energimengde.

Det er jo også derfor at RO tok over som produksjonsmetode for avsaltet vann ombord i båt, etter at destillasjon hadde vært i bruk i overkant av 100 år. Men destillasjon krever mye mer energi men mye mindre invistering, og det er foreløpig uklart i hvilken grad det er praktisk gjennomførbart å bruke solenergi.

5 hours ago, StorStas said:

Dette er vel i prinsippet en vannkoker påmontert en vifte. Jeg vil tro at kaffekjelen min, påmontert en liten lengde kobber-rør og en pc-vifte vil være et godt utgangspunkt for å klare mye av det samme, gitt det (store) effektforbruket det her er snakk om. 

Ja, det ser ut til å stemme. Det ser ut som at det er brukt en rørkveil og en vifte som kondensator.

Men alle de tre løsningprinsippene som har vært diskutert representerer jo en forholdvis enkel teknologi som forholdvis lett kan la seg realisere. Reverse osmose skiller seg ut på den måte at den krever en forholdsvis større investering, slik at for å velge en slik løsning så bør man i alle fall ha en forholdvis god bruk for en "watermaker". Det vil jo også være snakk om forskjellige nivåer av vannproduksjon, primærkilde, sekundærkilde, nødløsning, osv.

I stedet for å diskutere fram og tilbake om hva som kan fungere i teorien, så er det da mye "enklere" å utvikle prototyper av de forskjellige variantene og se hva man får ut av det i praksis. Så kan man da sammenligne pris, nytteverdi osv, etter at man har fått de forskjellige i drift, slik at man kan måle og sammenligne. 

Hvis man for eksempel mener at destilatoren i fra e-bay ikke tåler saltvann, så er det jo bare å lage en som tåler saltvann, og som kanskje bruker de samme prinsippene eller tekniske løsninger.

Revers Osmose skiller seg ut på den måten at denne løsningen krever mer penger, mens alternativene kan kreve forholdvis lite penger.

Når man har fått laget løsninger som kan produsere mer eller mindre vann, så er det jo bare å legge ut beskrivelser, og så kan man jo sammenligne, etter at man har prøvd ut de ulike variantene. 

En destillator, for å utrede litt videre i det sporet, består jo bare av en fordamper og en kondensator. Fordamperen kan jo bestå av en "kjele" som er varmet opp ved hjelp av solenergi, elektrisitet, ved, gass, eller diesel. Videoen under viser hvordan man kan fordampe det som ser ut til å være 3-4 liter i timen uten at kjelen blir ødelagt av den grunn. Kondensaktoren kan jo bare være for eksempel en slange lagt ned i sjøvann.

Nå er det ikke saltet men vannet vi skal ha tak i, men prinsippet blir jo det samme. Ulike løsninger utelukker jo ikke hverandre. Det er jo bare å utarbeide forskjellige alternative løsninger, ut i fra forskjellige økonomiske rammer og forskjellig behov.

Her har vi ellers en ferdigbygd liten variant av e-bay typen som skal være beregnet for saltvann.

Og litt mer om destillering med fordamping og kondensering.

Link til produkt. Et problemstilling ved fordamning ved hjelp av solenergi, større areal og lavere energi, det er at man kanskje ikke oppnår sterilisering av "råvannet".

On 8/27/2024 at 7:15 PM, Vestkystseiler said:

RO er dyrt (med unntak av "seaquench", som jeg altså mest av alt betrakter som et leketøy), og det kreves mekanisk energi for å drive pumpen, mens destillasjon krever varmeenergi.  Varme er "billigere" og enklere å produsere.  Gassbluss på kjøkkenet, eksempelvis.  Dersom behovet kun er drikkevann og ikke noe mer, så kan det godt tenkes at totalregnskapet for en destillasjonsinnretning og tilstrekkelige mengder gass (eller destillasjonsinnretning som direkte utnytter sola) blir lavere enn totalregnskapet for watermaker og solcellepaneler.

Jeg ønsker vann til å vaske hender, oppvask, tannpuss og en og annen dusj (jeg har vært fri for vann i noen dager nå ... føles som skikkelig luksus å ha både kaldt og varmt vann tilgjengelig lett tilgjengelig fra kran igjen), så for min del er det en no-brainer ... watermaker er definitivt på lista over ting jeg skal anskaffe meg etterhvert.

16 hours ago, Gunga Din said:

Vet ikke hur effektivt ett uv-filter er….finnes ju 12V

UV filteret kan vel brukes til å rense vannet hvis man har bilogisk, dvs levende forurensning. Oppvarmin eller koking fungerer vel sånn omtrnet likt, eller resultatet blir vel noenlunde det samme. Levende organismer dør, men alt annet blir tilbake.

Jeg har sett litt inn på "revers osmose sporet". Enten så må man kjøpe et ferdig anlegg, og da blir det vel en inevistering på 60-70.000? Det blir jo litt mye, hvis formålet er å "teste litt ut".  Er det noen som kjenner til noen norske leverandører av slike ferdige RO avsaltingsanlegg?

Så kan man kjøpe inn er billig DIY anlegg via e-bay. Da kan vel prisen være den halve, pluss transport, moms, toll osv. Og så risikerer man å kjøpe inn et lass med "junk" som i praksis ikke kan brukes til noe, og garanti vil vel i praksis være ikke eksiterende.

Alternativt så kan man kjøpe inn en og en komponent og så prøve seg litt fram, slik at man får et rimelig godt innblikk i hvordan tingene fungerer. 

Først så tenkte jeg at man må begynne med å få tak i de meste sentrale komponentene som er en høytrykkspumpe som kan klare minst 70-80 bar og et revers osmose filter pluss et filterhus. Fant en høytrykkspumpe på e-bay til ca 2.000,- pluss moms, toll og frakt, men så ser jeg at det er en norsk leverandør som kryper denne prisen:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/hoytrykkspylere/elektrisk-hoytrykkspylere/hoytrykksspyler-026573/

Er det noen av dere som har forslag til norske leverandører som enten leverer ferdige anlegg, komponenter, eller eventuelt hvor man kan få tak i billige deler og komponenter til å bygge opp en prototype og teste ut litt?

Skulle det for eksempel være mulig å bygge om en av disse hånddrevene modellene til å drives av en høytrykkspyler i stedet for håndkraft? (Filteret og filterhuset er der allerede, og så erstattes trykkvann fra håndpumpen med trykkvann i fra høytrykksspyleren.)

Tenker jeg skal ha meg en slik høytrykkspyler, for den kan jo brukes til andre ting også.

4 hours ago, Gunga Din said:

Norske vet jeg ikke, men det finnes en svensk leverandør

https://www.watermaker.se

Ganske interessant. Siterer i fra websiden deres:

It started when I wanted to buy a watermaker for my sailboat in the Mediterranean.
However, a watermaker with sufficient capacity was very expensive and I looked into the possibility of building my own.
What is needed is basically a good high-pressure pump, high-pressure housing, RO membrane, needle valve and couplings.
It was not as easy as I had hoped because parts could not be bought individually at reasonable prices.
I had to buy in lots of parts to make it reasonably financially viable.
But I still chose the long way to search and buy good products and start a small production.

Much more time and money was spent, more than I had originally anticipated.
But in the end, at least I got a good product with good suppliers.

https://www.watermaker.se/om-oss/

Når det gjelder pris så er det vel tvilsom om man klarer det noe stort billigere hvis man skal bruke deler av litt holdbar kvalitet. Hvis man selv skal kjøpe inn i fra e-bay en og en komponent, så er det vel ganske sannsynlig at man kjøper inn en del komponenter og deler som viser seg å ikke passe sammen, slik at det blir "omkjøp" og ekstra kostnader, pluss at delene oså blir veldig dyre, hvis de skal leveres enkeltvis.

Her er link til prislisten og når prisene er inklusive moms, så er det jo ikke helt så galt.

https://www.watermaker.se/pris-watermaker/

Edit:

Fikk ikke med meg en gang at "Brackish water" betyr "brakkvann", eller vann med lavt saltinnhold og at man må opp på "All seawater around the world", for å få en som virker godt nok.

2 hours ago, Arne2 said:

a watermaker with sufficient capacity

Jeg stusser over den - hva trenger man egentlig så stor kapasitet til?  Så lenge apparatet kan kjøre 24/7, så er selv de aller minste modellene store nok for to famlier, slik jeg ser det.  Eneste er dersom støyen er så stor at man bare kan kjøre den noen få timer om dagen, eller dersom energibehovet er så stort at man må kjøre aggregat eller motor ...

11 hours ago, tobixen said:

Jeg stusser over den - hva trenger man egentlig så stor kapasitet til?  Så lenge apparatet kan kjøre 24/7, så er selv de aller minste modellene store nok for to famlier, slik jeg ser det.

Mange tekniske løsninger designes ikke for å kjøre 24/7. Et kjøleskap, kan for eksempel kjøre 25% av tiden. Det ligger i sakens natur at for et transportabelt kit, så vil anlegget bare kjører når man har hentet det fram. For et manuelt styrt fastmontert anlegg, så vil det jo være ganske upraktisk å sitte og styre anlegget 24/7. For et helautomatisk anlegg, så vil man vel sannsynligvis velge en løsning styrt av nivåbrytere i tank, for eksempel nå nivå er på 60% så starter produksjonen og ved nivå 90% så stanser den. For den som er forbruker av vann så vil dette kunne fungere tilnærmet som "innlagt vann i fra kommunen".

Et slikt opplegg med start og stopp via prosessbrytere og et "prosess pådrag" som har overkapasitetn er jo en ganske vanlig teknologiløsning som brukes i veldig mange sammenhenger. Men et helautomatisk anlegg bør jo ha behov for noe mindre kapasitet, ettersom det ikke er noe større "plunder og heft" i forbindelse med kjøringen.

Ettersom man ønsker å redusere energiforbruket og brukstiden for komponentene, for en helautomatisk løsning, så benytter man vel sannsynligvis "av-på regulering" ved hjelp av nivåbrytere. Hvis ikke kjøleskapet og fryseren hadde fått "hvile" 3/4 av tiden, så ville levetiden kanskje vært en annen. Et RO anlegg vil nok bare kjøre ved behov og i deler av tiden.

En autopilot har karakter av å fungere som en "kontinuerlig regulering". Her vil det nok fungere heller dårlig å koble ut en halvtime eller to for å spare på batteri og styremotor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...