Jump to content

Enkel og billig løsning for produksjon av drikkevann?


Arne2

Recommended Posts

Jeg lurer også…….de fleste Middelhavsseilere jeg snakket med, sier att de klarer seg uten WM, det finnes vann på nesten alle øyer……

Vi er ikke direkte sparsomme med vann.

vi har tanker for 570 L (om jeg husker rett)……vi klarer oss med to pers ombord ca 5-6 dgr…..

er jeg alene ombord ca 10-14dgr……….dvs ca 55 liter / pers o døgn….da dusjer vi da vi vill, oppvask etc etc,

men vi kjøper drikkevann…….


hadde vi kjøpt en Katadyn 40E….til 3160 EUR = 39000 NOK

så kunde vi produsert 5,6 l/h til ett forbruk på 4 A (12V)

Det blir 134,4 l /døgn………hvilket skulle vare OK

image.jpeg.4bb42b131825f9754f31b05a002eacd7.jpeg

men når man snakker med folk som har erfaring av WM, så vill de heller produsere

mer på kortere tid !……..

det er flere havner der man ikke ønsker å kjøre WM når man ser ned i vannet :cryin:

 

S/Y Gunga Din

Link to post
tobixen skrev for 15 timer siden:

Jeg stusser over den - hva trenger man egentlig så stor kapasitet til?  Så lenge apparatet kan kjøre 24/7, så er selv de aller minste modellene store nok for to famlier, slik jeg ser det.  Eneste er dersom støyen er så stor at man bare kan kjøre den noen få timer om dagen, eller dersom energibehovet er så stort at man må kjøre aggregat eller motor ...

Det er vel bare katamaran som har plass til nok solceller til å kjøre WM uten å tenke på strømforbruk, og det er absolutt ikke gitt at man ønsker å kjøre WM nærme land eller mens man ligger til kai. Det går også litt på dimensjonering av filtre, membraner og pumper - det er fort mer kostnadseffektivt å lage en litt større sak som kan produsere en del liter i timen, og så heller kjøre den et par timer ved behov, gjerne sammen med motor/generator.

 

Har selv erfaring med igangkjøring av RO plant om bord på en oljetanker som ble bygget om til FPSO i 2017 (skulle vel ut på Martin Linge-feltet om jeg ikke husker feil), her skulle vi produsere 21m³ i timen med helt rent og oksygenfritt vann, for å "vaske ut" salt og annen drit fra råolje. Anlegget ble test-kjørt manuelt i Polen, og så ikke lagret riktig etterpå, så da vi fyra dette i Haugesund en stund etterpå ble det etter hvert dårlig butikk. Det endte med bytte av membran...

Link to post

Når man er i havn, har man ofte tilgang på "landvann". Som jeg nevnte i "min" tråd, så vurderer jeg et hybridoppsett hvor jeg kan fylle på med 200l "vaskevann" når jeg er i havn, som igjen kjøres gjennom RO for å få trygt drikkevann (det er betydelig billigere å kjøre ferskvann enn sjøvann gjennom et RO-filter). Når det er vanskelig eller dyrt å fylle opp ferskvann, så kjøres prosessen andre veien, produsere drikkevann fra sjøvann, og etterfylle vaskevannstankene med drikkevann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg lurte litt på om det ikke var mulig å bygge om en av disse enkle manuelle løsningene for RO til elektrisk drift, slik at man får et nedskallert og billigere prosjekt, som kanskje også tar litt mindre plass ombord. Mens jeg kikket litt på denne muligheten, så oppdaget jeg at denne "ombyggingen" allerede levers "ferdig produsert", slik at det bare er å kjøpe inn. Ser ut til å trekke lite strøm og ha liten kapasitet, slik at det eventuelt blir til en "reserveløsning".

 

Det står ikke opplyst noen pris.

 

https://www.watermaker.no/product-page/katadyn-powersurvivor-40e

 

https://www.katadyngroup.com/int/en/8013438-Katadyn-PowerSurvivor-40E~p6702

 

Edit:

 

Ser ut til å være fortsatt en for dyr løsning, hvis man ikke har et "stort behov":

 

https://www.svb24.com/en/katadyn-power-survivor-40e-electric-desalinator.html

Link to post

Vi hadde 100 liter i Forsvarets grønne kanner på rekka + interne vanntanker totalt 430 liter som holdt omtrent like lenge som skafferiet. Da må man i land å handle basisvarer uansett og kan fylle vann samtidig. Det er veldig normalt at vann finnes overalt der det er mennesker, selv nå hvor det har vært vamt lenge og med lite med regn. 
 

Selv om man må betale litt for vannet (alt kan ordnes med noen euro) noen steder så er det en minimal del av det totale budsjettet av å seile i Middelhavet. En dråpe i havet rett og slett.


Bruk et lite kullfilter på slangen når du fyller på tanken for å unngå skitt når du fyller. Vi hadde noe slikt med Gardena kobling som kan monteres på enden av slangen: https://www.svb24.com/en/inline-activated-carbon-filter.html bruk svakt trykk når du fyller.

 

Monter grov, fin og karbonfilter før kjøkkenkrana internt i båten så kan alt drikkes helt fint. Koster ingenting i forhold til en WM, filter og deler finnes overalt i jernvare butikker.
 

Mål evt. for nitrat i vannet når tankene fylles. Målestrips for dette finnes på Amazon. Billig og enkelt.

Link to post

Monterte opp en liten aircon her nede på Filippinene av den typen som man kan montere i et firkantet hull i veggen eller i et vindu. Det var jo ikke det tråden skulle handle om, men ser at denne mini aircon saken hadde passet godt inn i en seilbåt. Man kunne bare satt den i luka ned til salongen. (Men da har man jo blokkert luka mens den står der.)

 

https://www.astron.com.ph/collections/aircon/products/astron-inverter-class-5hp-aircon-improved-r32-energy-efficient-refrigerant-10-4-eer

 

Ellers så produserer den en god del vann, så dette med å kondensere vann i fra luften, det stemmer jo at det er en mulighet. 

 

Det ser vel ikke voldsomt appetittelig ut dette vannet som renner ut, men etter filtrering i kaffefilter og et lite oppkok så hadde det vel sikkert vært drikkbart. (Det er jo inneluften man kondenserer, med tilhørende forurensning, med mindre man plasserer den utendørs for å kondensere mest mulig vann.)

 

Eller så er planen å teste litt med destillasjon drevet av solenergi, men foreløpig så høljer regnet ned og det er ingen sol å se. (Det hadde nok sikkeret også gått an å rense regnvannet med det samme kaffefilteret og gitt det også et oppkok, og der er det akkurat nå ganske store mengder å ta av.)

Link to post

28 grader i dag, og 90 prosent fuktighet, det kan nok sikkert stemme. Det stemmer nok også at en vnlig luftavfukter vil være mer effektiv som vannsamler, ettersom den ikke kjøler ned inneluften. Men vann kommer jo uansett som et biprodukt av aircon.

 

Av en eller annen merkelig grunn så selger de ikke luftavfuktere her nede, jeg har i alle fall ikke sett noen. 30 grader er jo ikke så galt hvis det dreier seg om tørr luft. Med 90 % fuktighet, så kan det være anstrengende. Det hadde nok sannsynligvis vært en del billigere å få et noenlunde brukbart inneklima bare med bruk av luftavfukter. 

Link to post
5 hours ago, Barbaria said:

Selv om man må betale litt for vannet (alt kan ordnes med noen euro) noen steder så er det en minimal del av det totale budsjettet av å seile i Middelhavet. En dråpe i havet rett og slett.

 

Jeg tipper det meste jeg har betalt er rundt 20 EUR for å få fylt opp tankene (for tiden ca 600l kapasitet).  Det er absolutt verd pengene.  Nei, forresten.  Det dyreste vannet var faktisk gratis, i Italia, med forutsetning om at vi kjøpte diesel.  232l @ 2.09 EUR.  Et par uker senere, i Kroatia, fant jeg diesel for 1.44 EUR.  Så på sett og vis betalte jeg 150 EUR for å få fylt opp tankene, det er ikke akkurat bærekraftig.  Men uansett. det skal godt gjøres før det blir økonomisk lønnsomt med WM + ekstra solcellepaneler.

 

Jeg har imidlertid gått tom for vann flere ganger, og det er sjeldent behagelig.  Vi var rimelig desperat da jeg fylte diesel til overpris, da hadde vi vært tom i flere dager.  Første sted vi prøvde å få fylt vann, så prøvde vi oss på en "med mooring", men gav fort opp med kraftig sidevind, og jeg så at fasciliteter for vann og strøm så ut til å være avstengt for sesongen - deretter var det for store omveier involvert til at vi gadd å lete mer etter vann.  Så ringte vi rundt til forskjellige steder i Messina-stredet.  Bensinstasjonen som skulle ha vann hadde stengt av vannslangen for sesongen og kunne ikke levere.  I en annen marina nektet de å snakke andre språk enn italiensk.  Neste marina, der var vi hjertelig velkomne til å fylle mann - men de skulle ha betalt for en hel overnatting, selv om vi bare ble liggende i en halvtime for å fylle vann - det var vel snakk om 50 EUR, og det gadd vi ikke.  Men 50 EUR er nå allikevel billigere enn 150 EUR.

 

Så har jeg trolig nevnt et av mine forsøk på å fylle vann før vi dro ut til øyene - Porto Rafti har ikke havn lengre (privat havn hvor man blir jaget bort ... men vi kunne kanskje fått fylt vann der med rett kontaktinformasjon og gode diplomatiske evner), Lavrio - vi fikk ikke lov til å legge til noe sted.  Det jeg har forståelsen for at var offentlig kai, det la et av båtutleiefirmaene beslag på for dagen - det var "inn- og utsjekksfredag", det var masse plass der, men de jaget vekk alt av fremmedbåter for man vet jo aldri, plutselig kunne det komme inn femten båter på rappen kanskje (det skjedde ikke mens vi var der - fruen sirklet rundt med båten mens vi gjorde innkjøp).  De skulle ha 20 EUR for vann tror jeg det var, men etter en kort konsultasjon med damen jeg snakket med og sjefen hennes - nei, kom tilbake i morgen!  Olympic Marina Lavrio - kanskje det var en tabbe å kalle opp på VHF i stedet for å gå rett til bensinstasjonen og spørre der ... "do you have a reservation?  sorry, you will need a reservation for that".  På Kea fikk vi endelig fylt vann, men med ni personer ombord som ikke er vant til å spare på vannet varte det ikke lenge - så det ble å lete på kartet etter noe sted å fylle opp.  Vari, alt for grunt for oss.  Aegina (østsiden) - nei, ikke noe vann der - det ble et brudd på røret et halvt år tidligere, og ingen hadde reparert det.  Til slutt måtte vi stjele vann i Delta-marinaen i Athen.  Vannet var inkludert i oppholdet, men de hadde ikke noe system for å fremleie ledige plasser - så havna var ihht administrasjonen "helt full" hele sesongen, til tross for at det var massevis av ledig plass.

 

5 hours ago, Barbaria said:


Bruk et lite kullfilter på slangen når du fyller på tanken for å unngå skitt når du fyller. Vi hadde noe slikt med Gardena kobling som kan monteres på enden av slangen: https://www.svb24.com/en/inline-activated-carbon-filter.html bruk svakt trykk når du fyller.

Det burde trolig vurderes.  Det blir mye forurensing i bunnen av tankene etterhvert.

5 hours ago, Barbaria said:

Monter grov, fin og karbonfilter før kjøkkenkrana internt i båten så kan alt drikkes helt fint. Koster ingenting i forhold til en WM, filter og deler finnes overalt i jernvare butikker.

Jeg har et filter fra Brita som jeg kjøpte på Leroy Merlin, og har egen drikkevannskran til den.  Dessverre viser det seg at Leroy Merlin i Hellas ikke fører dette vannfilteret (P1000), så nå vet jeg ikke hvor jeg kan få tak i ekstra filter - og det filtrerte vannet begynner å smake udigg nå.  Dessuten, når man har kjøpt filteret og begynner å lese instruksjonene, så står det at man på inntakssiden må ha vann som allerede er av drikkevannskvalitet.  Bakterier fjernes ikke.  Det hender stadig vekk at jeg har en noe løs mage, mon tro om det har sammenheng med at vannkvaliteten ikke er god nok.

5 hours ago, Barbaria said:

Mål evt. for nitrat i vannet når tankene fylles. Målestrips for dette finnes på Amazon. Billig og enkelt.

Det skal vurderes.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
9 hours ago, Arne2 said:

Ser ut til å være fortsatt en for dyr løsning, hvis man ikke har et "stort behov":

 

Mens den hånddrevne pumpen har en litt mer fornuftig pris.  Undres på hvorfor det skal være et så stort hopp mellom en modell med håndpumpe og en modell med elektrisk motor.  Ligger det i produksjonskostnaden eller ligger det i hva markedet er villig til å betale, mon tro?  Betalingsviljen er nok veldig mye større for en elektrisk drevet modell enn en som krever betydelige mengder håndkraft, men i et velfungerende marked med god konkruranse så blir det jo allikevel oftest til at prisene reflekterer produksjonskostnad.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
4 hours ago, Arne2 said:

Det ser vel ikke voldsomt appetittelig ut dette vannet som renner ut,

 

Noe av poenget med destillasjon er jo at man skal få ut trygt drikkevann, men som nevnt tidligere i tråden, både regnvann og vann i luftavfukteren tar til seg store mengder forurensing på veien.

 

Jeg tenkte også litt på et destillasjonsapparat, samt eksperiment med fordamping fra et joghurtbeger.  Man kan ha et "åpent" system hvor vind eller vifter bidrar med å fordampe vannet raskere, men da får man igjen forurensingsproblemet.  Et "lukket" system er mindre effektivt, særlig om man ønsker en destillasjonsprossess på under 100C.  En mellomting er kanskje et lukket system med et luftfylt rør som går i en loop fra fordamper, gjennom kondensator og tilbake til fordamper, samt vifte som driver lufta rundt, slik at man får betydelig fordamping på temperaturer under 100C, samt sirkulasjon fra fordamper til kondensator, men uten å trekke inn ekstern forurensing.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

.... Så ringte vi rundt til forskjellige steder i Messina-stredet.  Bensinstasjonen som skulle ha vann hadde stengt av vannslangen for sesongen og kunne ikke levere.  I en annen marina nektet de å snakke andre språk enn italiensk. 

 

på tal om å tanke vann i Messina......

Vi seilte italienska vestkysten ned....men vi måtte ju bare få med oss vulkanutbrudden på Stromboli, så vi rundet øya midt i natta.....sen gikk vi mot Messina

kom in til en by nord i Messina på Italienske fastlandssiden som heter Scilla.

Superflott liten by med med festning.

 

De hadde ingen riktig havn, så man fikk hjelp med mooringliner fra en bøye i føren og en tamp i aktern.......

 

vann ja det hadde de, da fikk man fortøjje ved en vann-bøye, de hadde dratt ut en vannslang på bunn og opp i en bøye.....det hadde jeg aldri vart med om før....

 

2023-09-18-140924.JPG.73764ef564ff6061c41c9eafe30b33de.JPG

2023-09-18-173835.JPG.f39b33e7a603d9a8461813894b364d09.JPG2023-09-19-095124.JPG.22d864521de677e4e0ebb6edcb9cc5bc.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
10 minutes ago, Gunga Din said:

vann ja det hadde de, da fikk man fortøjje ved en vann-bøye, de hadde dratt ut en vannslang på bunn og opp i en bøye.....det hadde jeg aldri vart med om før....

 

Jeg har sett store skip fylle vann på den måten, men ... nei, det har jeg heller aldri vært borti.

 

https://www.noforeignland.com/place/6755338971776041 - "Scilla free water" står det, men den ble lagt til 2024-07, og jeg var der 2023-11-27.  Ja, vi dro også via Stromboli.

 

Fra loggen min står det ...

 

Quote

No water to be found in the Messina straight either.  First fuel station didn't accept sail boats, second fuel station didn't serve water outside season, Messina harbour wanted 45 euros for the service.  We did manage to appoint with a fuel station further south that we could come and fill up fuel and water tomorrow morning.

 

Crew exchange outside the petrol station by Paradisio.  Could hang by an anchor there.  The new crew started by doing dishwash in the seawater.

 

Observed a forest fire at one point in the evening.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har jobber litt videre med "teknologisporet" for en forholdvis billig RO løsning. Det kan se ut som at den Facebookgruppen som arbeider med dette har veldig mye bra info. Trodde først at de haddel lagt ut noe abstrakt kunst øverst på siden sin, men dette viser seg jo å være det som kan se ut som en veldig bra prosessbeskrivelse. Denne ser da ut til å være en "brukbar oppskrift" på et komplett RO anlegg, bygd opp av billigst mulige deler.

 

Her er også en video fra en som har bygd et veldig enkelt RO anlegg, men dette ser jo mer ut til å være noe iretning av en "lab-modell".

 

Fant et filterhus her og et omvendt osmosefilter for sjøvann her. Er ikke sikker på atr disse passer inn og heller ikke om de passer til hverandre, men linkene viser vel i alle fall "riktige navn" på komponentene, slik at man kan leite videre etter billige nok utgaver som kan passe inn.  

 

Hvis man har et prosessskjema som kan fungere og riktige navn på sentrale kompoenter, så er man jo et stykke av gårde. Tror tegningen under, som altså er i regi av facebookgruppen, bruker et filter av fabrikat DuPont type FilmTec SW30-2540. Tekniske data.

 

Edit: Litt vanskelig å finne en ro filter housing til en rimelig pris. Også litt info her.

 

avsaltingsanlegg.jpg

Link to post

Er det noen av dere her på forum som kunne tenke dere å bli med på å løse de ulike tekniske problemstillingene og utvikle en prototype?

 

Ser for meg først en "engineeringfase", der man først utarbeider dokumentasjon og løser de forskjellige tekniske problemstillingene "på papiret", og så finner fram til aktuelle komponenter og leverandører.

 

Etter at prosjektet har fått en prislapp, og man ser at de ulike tekniske problemstillingene kan løses innenfor akseptable økonomiske rammer, så kan man jo eventuelt kjøpe inn de komponentene man behøver.

 

Ser at Facebookgruppen, som jeg har inntrykk av bruker amerikanske leverandører, har en budsjettramme på ca 16.000,- Kr, og det synes jeg blir litt i overkant i forhold til mitt faktiske behov. I tillegg så kommer jo transport til Norge, moms, osv. Hadde det der i mot vært mulig å få et "enklest mulig prosjekt" ned i 10.000,- Kr, inklusive "alt", da kunne jo det ha vært en OK pris for et "gøyalt og faglig interessant prosjekt". 

 

Av og til så vet man jo heller ikke helt hva man har behov for, før man har prøvd. Bygde nylig opp "noe elektrisk" i båten, og det ble da faktisk mye mer nyttig enn det jeg hadde sett for meg. Legger en link til en mulig filterleverandør, for å ha den et sted. Og så en link til en tilsynelatende relevant Youtube spilleliste.

Link to post

Det høres interessant ut, men noe av formålet med å gjøre dette på båtplassen (når man allerede har komplett byggebeskrivelse andre steder) må jo være å finne ut av hvor man skaffer deler på best/billigst mulig måte for levering i Norge.  Nå er jo ikke jeg i Norge for tiden, så da blir det ikke like relevant for min del.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
1 hour ago, tobixen said:

Det høres interessant ut, men noe av formålet med å gjøre dette på båtplassen (når man allerede har komplett byggebeskrivelse andre steder) må jo være å finne ut av hvor man skaffer deler på best/billigst mulig måte for levering i Norge.  Nå er jo ikke jeg i Norge for tiden, så da blir det ikke like relevant for min del.

 

Vil nok betrakte "den komplette byggebeskrivelsen" mer som en ideskisse og noe å starte ut i fra. Kunne tenke meg å lage en litt mindre og mer kompakt modell, hvis det er mulig å skaffe deler. Her er noen eksempler på hvordan man kanskje kan realisere den samme prosessen, i en litt mer kompakt utgave. Ser ut til å være ganske bra "opplegg", men altså til en litt feil pris.

 

De delene som er listet opp i facebookprosjektet er vel for det meste amerikanske deler fra amerikansk leverandør. Hvis man skal ha noe billig, så blir det vel helst noe som er "made in China" og som stort sett handles like bra over hele verden.

 

Når det gjelder det som du har nevnt tidligere omkring en "hybrid" som kan ta "brakkvann" og "regnvann" i tillegg til sjøvann, så er det vel slik at det viser seg at "revers osmose", det er ikke et entydig begrep. Man kan gjennomføre "revers osmose" på forskjellig trykk og filtereringsnivå. Får å filtrere ut saltioner, så behøver man et trykk på 55 bar/800 PSI minimum, men hvis det dreier seg om andre typer forurensning enn salt, så kan man klare seg med revers osmose som skjer med et lavere trykk og billigere utstyr.

 

Det kan se ut som at hvis man kan bruke "ferskvann av svak kvalitet" og/eller regnvann, så kan man klare seg med en enklere og billigere variant av "revers osmose". Det skal være et problem hvis vannet inneholder klor, men det ser ut til å finnes revers osmose anlegg for "kjøkkenbruk", som kan brukes til å rense "ferskvann av litt dårlig kvalitet" slik at det blir til drikkevann.

 

Edit: 

 

Her begynner vi vel å komme over i "riktig" prisnivå: Link og Link

(Litt for stort, men bør kunne plukkes ned og bygges opp på nytt, eller delene sendes i en kasse.)

 

Link to post
37 minutes ago, Arne2 said:

Når det gjelder det som du har nevnt tidligere omkring en "hybrid" som kan ta "brakkvann" og "regnvann" i tillegg til sjøvann,

 

Da vi skulle til Dubrovnik, så ble det kommentert av naboen vår at watermakeren hadde "gått løpsk" og produsert utrolige mengder drikkevann der på kun kort tid - og årsaken er at han hadde gått opp elva der, hvor det altså er ferskvann.  Jeg baserer meg mest på dette tredjepartserfaringspunktet, men tolker det dithen at en water maker som er beregnet for sjøvann kan produsere drikkevann fra ferskvann, og at denne prossessen er langt mindre energikrevende enn å produsere samme mengde drikkevann fra sjøvann.

 

Vidre har jeg forstått det slik at alle watermakers har godt av jevnlig vedlikehold, som består i å pumpe ferksvann vann (typisk vann som allerede har vært kjørt gjennom filteret) gjennom systemet.

 

Dermed slår det meg som en god idé å ha et hybridsystem som kan filtrere både ferskvann og sjøvann, for oss som ofte, men ikke alltid har tilgang på "landvann".  Jeg tenker imidlertid at dersom ingen andre har et slikt system, så er det kanskje en grunn til dét, kanskje det ikke er en strålende idé allikevel?

 

37 minutes ago, Arne2 said:

så er det vel slik at det viser seg at "revers osmose", det er ikke et entydig begrep. Man kan gjennomføre "revers osmose" på forskjellig trykk og filtereringsnivå. Får å filtrere ut saltioner, så behøver man et trykk på 55 bar/800 PSI minimum, men hvis det dreier seg om andre typer forurensning enn salt, så kan man klare seg med revers osmose som skjer med et lavere trykk og billigere utstyr.

 

Ja, det er ikke noen god idé å prøve å spare penger på å kjøpe et system som er beregnet for filtrering av ferskvann.  I tillegg til at ferskvannssystemet kanskje kjører på lavere trykk og annet filter, så er det også sannsynlig at man får problemer med bl.a. korrosjon på uønskede steder.  (Det er kanskje noe å tenke på dersom man prøver å bygge sitt eget, og kobler inn en høytrykksspyler som er beregnet på ferskvann?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
37 minutes ago, tobixen said:

men tolker det dithen at en water maker som er beregnet for sjøvann kan produsere drikkevann fra ferskvann,

 

Ja, det vil jeg absolutt regne med.

 

37 minutes ago, tobixen said:

, og at denne prossessen er langt mindre energikrevende enn å produsere samme mengde drikkevann fra sjøvann.

 

Ikke godt å si. Hvis man bruker et annet filter som kjører med mindre trykk, og som har større "porer" så blir det vel mindre energikrevende, hvis anlegget er laget for "brakkvann".

 

Om man skulle få produsert en mye større mengde drikkevann i et anlegg laget for sjøvann, hvis "råvannet" er ferskvann enn hvis det er sjøvann, det er ikke godt og si. Arbeidstrykket blir jo det samme, dvs det som filteret krever for å fungere riktig. Om det da skulle være slik at saltionene bidrar til å tette igjen "porene" slik at flowen blir mindre enn når "råvannet" er ferskvann, det må jo eventuelt bare prøves.

 

Her jeg sitter nå, på Filippnene så høljer regnet ned, og det har det gort ganske lenge, så hvis man kunne produsere drikkevann av regnvann så ville man ha ganske mye å ta av.

 

37 minutes ago, tobixen said:

, så er det også sannsynlig at man får problemer med bl.a. korrosjon på uønskede steder. 

 

Hvis man bygger opp et anlegg ut i fra en pumpe fra en høytrykksspyler til kroner 600,- så kan det jo tenkes at det blir problemer med korrosjon, men på den annen side så er tapet begrenset, og man kan kanskje også forebygge skade ved å spyle gjennom med ferskvann etter bruk.

 

Var akkurat nå og kjøpte 14 liter destillert vann i butikken, på flaske, samtidig som det høljer ned destillert vann i fra himmelen. Egentlig litt rart å komme bærende på disse flaskene med vann, i regnværet.

Link to post
1 hour ago, Arne2 said:

Om man skulle få produsert en mye større mengde drikkevann i et anlegg laget for sjøvann, hvis "råvannet" er ferskvann enn hvis det er sjøvann, det er ikke godt og si.

 

Det er det kanskje andre som har erfaringer med watermaker og som har vært oppover elver med båten sin.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Fikk inspill om en filterhousing som muliggens kan brukes via facebookgruppen. Som man kan se så leveres Reverse Osmose housingen i varianter som kan tåle 300 PSI (20 atmosfærer) og 1000 PSI (70 atmosfærer). For å få vekk saltet i sjøvann, så behøver man 800 PSI eller 55 atmosfærer, med den filtertypen som beskrives i facebookgruppens modell.

 

De fysiske dimensjonene som oppgis er 2514, 2521 og 2540, som betyr diameter 2.5 tommer og lengde henholdsvis 14, 21 og 40 tommer. 14 tommeren skulle gi mulighet til å framstille en forholdvis kompakt modell, med tilsvarende liten produksjon av drikkevann. (Hvis det er det som man ønsker.)

 

 

winder-filter-housing.PNG

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har funnet en litt stor svart bøtte som kan brukes for formålet "teste hvor fort middelhavssola kan fordampe vann". Jeg har imidlertid tenkt litt mer på denne problematikken.

 

Lar jeg bøtta stå åpen, så er det like mye vinden som sola som sørger for fordamping. Man kan selvfølgelig tenke seg en destillasjonsgreie som utnytter både sol og vind, men resultatet blir mye forurensing i drikkevannet er jeg redd.

 

Stenger jeg bøtta med et svart lokk (som ikke er trykktett), så nærmer vi oss et tradisjonelt deatillasjonsapparat. For å få fordampet vannet da, så antar jeg at det kreves 100C. Så varmt blir det ikke.

 

En enkel soldrevet vanndestillator må inneholde et visst volum av luft og trenger sirkulasjon av lufta, enten passivt eller aktivt. Der nærmeste jeg kommer av testing må være et lokk med mange hull. Fortsatt vil nok vindhastighet og luftfuktighet spille stor rolle for hvor raskt vannet fordamper.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
18 hours ago, tobixen said:

For å få fordampet vannet da, så antar jeg at det kreves 100C. Så varmt blir det ikke.

 

Nei, klesvasken klarer seg jo med mindre enn 100 grader og den blir tørr allikevel. Fordampingen skjer jo også ved lavere temperatorer, men det går seinere.

 

18 hours ago, tobixen said:

Fortsatt vil nok vindhastighet og luftfuktighet spille stor rolle for hvor raskt vannet fordamper.

 

Ja, tilbake til analogien med klesvasken. Det er ikke tvil om at luftfuktighet og vind spiller en rolle der.

 

Er på Filipinene og akkurat nå så regner det og regnet høljer ned, dag etter dag. Selv om vi har 30 dager pluss at jeg også bruker en vifte, så kan klesvasken henge til tørk i mange døgn, uten å bli tørr. Mulig man kunne øke forampingen i en "soldestillator" ved å bruke en vifte og å kjøre gjennom en luftstrøm, slik at fordampingen kunne skje ved forholdvis lavere luftfuktighet.

 

18 hours ago, tobixen said:

, men resultatet blir mye forurensing i drikkevannet er jeg redd.

 

Revers osmose som filtrerer ut saltioner krever et veldig fint filter, høyt trykk og mye energi. Hvis utgangspunktet er regnvann og ikke sjøvann, så kan man nok klare seg med en mye enklere og billigere filtrering. Oppsamling av litt forurenset regnvann på tanker og når det regner, og så en forholdsvis enkel filtrering etterpå, det kunne nok fungere.

 

Her på Filippinene så har den enkelte landsbyen ett eller flere forholdsvis enkle fitreringsanlegg, som produserer drikkevann i fra det vannet som man har tilgjengelig. Har aldri blitt syk av dette vannet, selv om jeg vanligvis drikker destillert vann på flaske. Tenker på at det kan være mye rart i dette lokale vannet som de ikke får filtrert bort godt nok mht langtidseffekter.

 

Hvis man seiler i områder med mye regn, så kan nok det bli en mye billigere råvare å produsere drikkevann i fra enn sjøvann. En stor presenning som "trakt for oppsamling" på tank, og så en litt enklere filtrering vha et "billig kjøkkensett" for filtrering, det kunne nok fungere. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...