Jump to content

Enkel og billig løsning for produksjon av drikkevann?


Arne2

Recommended Posts

9 hours ago, tobixen said:

Fordamping på under 100C krever luftsirkulasjon.

 

Det krever vel heller at dampen ledes vekk, slik at damptrykket i luften over holdes tilstrekkelig lavt til at ny damp kan stige opp fra vannbadet. Noen av de DIY prosjektene på youtube utnytter dette prinsippet ved at man kobler sammen to flasker, som utgjør et lukket system, og så lar man den flaske som fungerer som fordamper holde en litt lavere temperatur enn dean andre flasken som fungerer som kondensator. Vanndamptrykket i "kondensatorflaska" vil da komme til å ligge litt lavere enn i "fordamperflaska". Dette vil få det til å skje en fordamping ved lavere temperatur enn 100 grader i "fordamperflaska".

 

I dette eksemplet er det jo så godt som ingen temperaturforskjell til å drive prosessen, men det hadde nok gått an "ad tekniske forbedringer" å få denne prosessen til å kjøre en god del bedre. Man måtte først og fremst hatt en større temperaturforskjell å jobbe ut i fra, for eksempel temperaturforskjellen mellom en svartmalt fordamper på dekk og temperaturen i sjøen.

 

Det skulle også være mulig å få til en vesentlig forbedring av denne prosessen ved å lage et "åpent system", der an blåder (tørr) luft inn i fordamperen og så lar blandingen av tør/våt luft gå inn i kondensatoren.  Da utnytter man prinsippet med at fordampingen skjer vesentlig bedre når det er luftsirkulasjon.  

 

 

Link to post

Jeg har jobbet med disse tingene før i tiden, men jeg husker jo bare "de store linjene" og ikke detaljene så jeg ba ChatGPT forklare prinsippene. Ut i fra det som jeg kan huske så ser forklaringen rett ut:

 

Spørsmål:

 

Quote

Hvis en lukket tank er halvt fylt med vann og luft, hvor mye vann vil det da fordampe og når vil fordampingen av vann stanse opp?

 

Svar:

 

Quote

I en lukket tank som er halvt fylt med vann og luft, vil mengden vann som fordamper avhenge av flere faktorer: tankens temperatur, tankens volum, og den opprinnelige luftfuktigheten i tanken. Fordampingen vil stanse opp når systemet når dynamisk likevekt mellom vannet og luften inne i tanken.

Her er de viktigste trinnene som skjer i prosessen:

  1. Fordamping starter: Når tanken er lukket, vil vannet begynne å fordampe, og vannmolekyler vil gå over i dampfasen. Mengden vann som fordamper vil avhenge av temperaturen og det tilgjengelige rommet i luften over vannet.

  2. Økt vanndamptrykk: Etter hvert som flere vannmolekyler fordamper, øker mengden vanndamp i luften, noe som øker vanndamptrykket i tanken.

  3. Likevekt nås: Fordampingen fortsetter til vanndamptrykket i luften når et nivå som tilsvarer vannets mettede damptrykk ved den gitte temperaturen. Dette er den maksimale mengden vanndamp luften kan holde uten at den kondenserer tilbake til væskeform. Ved denne tilstanden har du en dynamisk likevekt: vann fordamper, men like mange molekyler kondenserer tilbake til væsken.

  4. Fordampingen stanser: På dette punktet vil fordampingen i praksis stoppe opp, fordi den er balansert av kondensasjonen. Dette skjer når luftfuktigheten i tanken når 100 % relativ luftfuktighet ved den aktuelle temperaturen.

Mengden vann som fordamper vil derfor avhenge av temperaturen i tanken, da høyere temperaturer tillater mer vanndamp i luften før likevekt nås. Ved lavere temperaturer vil en mindre mengde vann fordampe før systemet når denne likevekten.

For å oppsummere: vannet vil fordampe til vanndamptrykket i tanken når vannets mettede damptrykk for den gitte temperaturen, og fordampingen vil stanse opp når likevekt er nådd mellom fordampning og kondensasjon.

 

Ved å plassere en slik fordamper på dekk, gjerne i svartmalt utgave, slik at den blir varmest mulig, så vil jeg mene at man vil få til en vedvarende fordamping ved ved hele tiden å lede vanndamp vekk som så kondenseres i en kondensator som holder en forholdvis lavere temperatur, for eksempel temperaturen til sjøvann. Denne prosessen vil nok sannsynligvis kjøre bedre hvis man blåser gjennom med tørr luft inn i fordamperen, slik at man får ned den relative luftfuktigheten i fordamperen. For at dette skal skal kjøre, så må jo også kondensatoren være ventilert ut til luft, slik at det ikke bygges opp overtrykk/mottrykk.  

 

Kunne godt ha utarbeide og legge ut tegninger til et forslag for et slikt anlegg, hvis det er noen som har tid/mulighet for å teste ut. Den første uttestingen skulle jo kunne skje med en nokså enkel modell, så kunne man eventuelt bygge på videre der i fra.

Link to post
11 hours ago, Arne2 said:

Det krever vel heller at dampen ledes vekk,

 

Jeg antar at "dynamisk likevekt" var uthevet av deg, jeg ville også utheve "mellom vannet og luften". :-)

 

Man kan godt ha et lukket system, men fortusetningen da er at man har en luftsirkulasjon.  I en enkel utgave med kondensering på en plastduk, så er det passiv sirkulasjon.  Har man en kondensator et annet sted, så mener jeg bestemt at man trenger vifte for å føre fuktig varm luft til kondensaor og retur av tørr kald luft til fordampningskar.

 

Et standard destillasjonsapparat har ikke dette, der er det enveisrør fra fordamper til kondensator, men da opererer man også på 100C.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 9/22/2024 at 8:59 PM, tobixen said:

Har man en kondensator et annet sted, så mener jeg bestemt at man trenger vifte for å føre fuktig varm luft til kondensaor og retur av tørr kald luft til fordampningskar.

 

 

Det kan også være en måte å løse det på. Det må jo ikke nødvendigvis være et lukket system. 

 

On 9/22/2024 at 8:59 PM, tobixen said:

Jeg antar at "dynamisk likevekt" var uthevet av deg,

 

Nei, det var nok chatten sin utheving.

 

Mulig løsning for enkel test:

 

Svartmalt tank på dekk som samler mest mulig temperatur fra sola. Vifte blåser inn luft på venstre side. På høyre side tas ut fuktig luft som ledes til kondensator. I første omgang så kan dett for eksempel være en slangekveil ned i sjøen og tilbake, opp igjen. Noen dråper blir det nok og sannsynligvis bedre enn enkelte andre "DIY" (på grunn av større temperaturforskjell mellom fordamper og kondensator), men om det blir noe mer enn et lite eggeglass, det vet man jo ikke før man har prøvd. 

Link to post
15 hours ago, Arne2 said:

Svartmalt tank på dekk som samler mest mulig temperatur fra sola. Vifte blåser inn luft på venstre side. På høyre side tas ut fuktig luft som ledes til kondensator (...) for eksempel være en slangekveil ned i sjøen og tilbake, opp igjen.

Virker fornuftig, og ikke så altfor komplisert.

 

Med et lukket system begrenser man luftbåret forurensning, men et åpent system er nok enklest for en eventuell POC.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 4 måneder senere...

Har fått testet ut litt av det som er diskutert over, nå her nede på Filippinene. 

 

Spørsmålet om man kan kondensere vann i fra luften med enkelt og billig utstyr, det kan vel bare ganske enkelt besvares med "ja, det kan man få til"

 

Jeg har satt opp en ganske enkel og billig aicondition og så lar jeg det kondenserte vannet renne ned i et "drikketrau" for hund. Dette har blitt til et populært tilbud for landsbyens hunder som kommer og lesker seg med kondensert vann. Foreløpig så ser det ut som at de alle sammen lever videre i beste velgående.

 

Nå bruker jeg en liten aircondition på 500 Watt, men jeg ville vel tro at en luftavfkukter i fra Jula til 1000 kr skulle gjøre jobben like bra.

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-025966/

 

Nå er det vel anskje mer "gråvann" enn "drikkevann" som kommer ut av en slik, men hvis valget var mellom å dø og å drikke dette vannet i fra avfukteren, så hadde jeg kanskje vurdert det. Utganspunktet for å rense videre til "bedre drikkevannkvalitet", for eksempel ved filtering og koking. Det blir vel også en del enklere enn for sjøvann og man behøver ikke "dyrt utstyr".

 

Luftavfukteren i fra Jua, skulle også kunne drives ut i fra et solcelleanlegg, som også har lithiumbatterier, og kanskje være mer effektiv i forhold til å produsere mer vann, enn andre "nødløsninger". Tekniske data sier at forbruket er på 185 Watt og at produsert vannmengde kan være opp til 12 liter i døgnet. Det skulle jo bli en halv liter i timen.

 

Hvis man for eksempel hadde 100 eller 200 liter drikkevann igjen, så kunne man kanskje også drøye den mengden ved å produsere "ferskvann av litt lavere kvalitet" som så kan brukes til andre formål enn akkurat til å drikkes.  Har faktisk en luftavfukter i fra Jula, litt større modell, tror jeg, og kan teste løsningen i løpet av sommeren.

Link to post
53 minutes ago, Arne2 said:

Har fått testet ut litt av det som er diskutert over, nå her nede på Filippinene. 

 

Spørsmålet om man kan kondensere vann i fra luften med enkelt og billig utstyr, det kan vel bare ganske enkelt besvares med "ja, det kan man få til"

 

Jeg har inntrykk av at lufta i Filippinene er varm og fuktig, da ligger jo forholdene til rette for dette.  Når lufta er kald, så er det adskillig vanskeligere, både fordi det er mindre vann å hente ut, og fordi elementene fryser til. Det er klart at man kan få vann ut fra en luftavfukter eller aircondition også andre steder i verden, men da vil energibruk pr liter være høyere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Arne2 skrev for 2 timer siden:

Nå er det vel anskje mer "gråvann" enn "drikkevann" som kommer ut av en slik

det kondenserte vannet er jo rent og uten bakterier der molekylene svever i lufta og kondenserer. Så spørs det hva som vokser og gror på kondenseringsflaten og i trauet etc. Trolig helt greit å drikke (magesyra tar vel det meste), men jeg hadde nok tilsatt 'litt' / noe salt, for vannet er helt fritt for ioner. Dere som bruker watermaker, tilsetter dere noe salter? Vann fra avfukter er kjempebra til å toppe opp blybatterier med.

Link to post
5 hours ago, Code0 said:

det kondenserte vannet er jo rent og uten bakterier der molekylene svever i lufta og kondenserer. Så spørs det hva som vokser og gror på kondenseringsflaten og i trauet etc.

 

Nei, nei, nei, dette har vi diskutert tidligere i tråden.

 

I enkelte strøk av verden er ikke engang regnvannet drikkelig, det samler støv, sand og whatnot på vei fra himmelen og ned til jorda.

 

På luftavfukteren min står det ettertrykkelig at det oppsamlede vannet ikke skal drikkes.  Man har vifter som blåser store mengder luft forbi kjøleribbene for hver dråpe vann som kommer ut.  Støv og forurensinger kommer med i det kondenserte vannet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
39 minutes ago, baatglede said:

Kvaliteten på vannet fra luftavfukter kunne kanskje forbedres gjennom etterbehandling:

 

Luftavfukter ----> kullfilter/annet mekanisk filter -----> uv/koking ---> drikkevann

 

Hvis utgangspunktet er sjøvann, så kreves det nok en forholdvis "krevende" prosess for å få renset det slik at saltionene blir skilt i fra vannmolekylene. Hvis utgangspunktet er "ferskvann som nesten kan drikkes", så vil jo renseprosessen være mye enklere. Da vil man kunne klare seg med en mye enklere filtrering og eventuelt en oppvarming for å ta knekken på evneutell biologisk forurensning.

 

I min båt så bruker jeg vannet i båtens tanker bare som vaskevann, og da vil det jo ikke være noe problem å etterfylle med for eksempel oppsamlet regnvann og eventuelt kondensat i fra luftavfukter. Når man har "nesten drikkbart" som utgangspunkt, så vil det heller ikke kreves veldig mye for å få dette omgjort til "greit nok drikkbart".

 

Langs norskekysten, så skulle det vel være en god sjanse for å samle opp nok regnvann til at "regnskapet for vann" går i balanse, slik at man ikke behøver å etterfylle fra land. Har man da et opplegg for filtrering, eventuelt koking, for vannet i fra tankene, da har man jo også "drikkevann".

 

Det finnes jo også tusenvis av ferdige "drikkevannsfitre" som kan få ferskvann opp til "drikkbart nivå" og som er mye enklere og billigere enn et revers osmose filter. 

 

Da kan man jo starte opp med fulle batterier med strøm, og fulle vanntanker, og så kan man etterfylle med solcellepaneler og regndråper, og går man tom for det ene eller det andre, så går man til land og etterfyller.

Link to post
tobixen skrev for 18 timer siden:

det samler støv, sand og whatnot på vei fra himmelen og ned til jorda.

så spørs det hva av dette som er skadelig og gir deg sykdom etter at det har havnet i magen. Når du tåler å puste det inn tåler du vel å drikke det også. Det jeg frykter i forurenset drikkevann er vel tarmbakterier / e.coli / parasitter mm. Så spørs det på lufta inne i salongen hvor avfukteren står, hvor mye av dette finner veien med lufta inn på kondensatoren. Vaskes den ikke ohg den blir grønn så bør du vel koke vannet. Men det er ikke saltvann, ett oppkok så er det bra kaffevann. At avfukteren er merket 'kondensat skal ikke drikkes' er vel ingen overraskelse.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...