Jump to content

Ny båt til Søgne Dykkerklubb

mons

Recommended Posts

Vår kjære Mørejet er blitt for liten til aktiviteten i klubben. Det er ikke plass til alle som vil være med ut.

Vi har lett etter en båt med bedre plass som kan tilfredstille alle underlige krav vi setter til båt.

I dag reiser en gjeng til Kristiansund for å se på båt og evt kjøre den hjem.

Vi ser for oss å flytte over Olex med multistrålelodd, dykkerposisjonering fra Kongsberg samt bygge nødvendige benker, leidere, løft for skadde dykkere, muligens hydraulisk truster bak osv.

Tenker også på å forlenge taket litt bakover og lage mulighet for kalesje på sidene.

Inntil videre beholder vi Mørejeten. Vi har fått mange unge  nye medlemmer på Flekkerøya, så det er mulig de kan disponere den.

Spennende blir det uansett!

Kulkuri 34 - Klargjort og godkjent for stangfiske etter størje - tilsalgs. | FINN.no

Kulkuri.jpg

Mons

Gratulerer!

Stort arbeidsdekk på den!

Kanskje dumt spørsmål, men burde det ikke være en port på en slik dykkerbåt, slik at det er lett å gå ut i sjøen, og opp igjen? Eller er det best å ha en stige å gå opp og så ned igjen?

30 knop er rimelig bra for en slik båt. Hva forventer dere av marsjfart ved vanlig drift?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

mons skrev for 4 timer siden:

å se på båt og evt kjøre den hjem

ah, ja, den er altså ikke kjøpt ennå. Litt tidlig ute med å gratulere da :giggle:

mons skrev 12 minutter siden:

Port står på lista.

Lage port altså?

Tenker dere noe ombygging inne, til å lagre utstyr etc, eller tenker dere å beholde med soveplassene evt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Handelen er i boks og turen nedover starter tidlig i morra. Det blir helt klart luke i rekka og div andre tilpasninger. Inne skal vi ha plass til både utstyr og elektronikk, men vi må planlegge godt før vi begynner å endre ting.

Fabrikken har oppgitt 30 knop, men vi forventet og fikk ikke mer enn 25.

Marsjfart med endel dykkere blir antakelig rundt 20-22.

Rufsevær på vei fra sørvest, så Barentswatch med kryssende bølger rundt Stadt studeres nøye.

Mons

gratulerer med ny dykkerbåt :flag_bp:

Den der må jo være midt i blinken for dykkerklubben etter dere får modifisert den med hekkport og alt annet snacks dere vil sette inn. Fin motorinstallasjon også. Er Cummins basemotor de der.

Mye bra utsyr også. Hydraulisk ruster og greier. Blir noe helt annet enn de vi er vandt med.

mons skrev for 11 timer siden:

Rufsevær på vei fra sørvest, så Barentswatch med kryssende bølger rundt Stadt studeres nøye.

Ja det kommer skikkelig vær i dag. Fint nord for stadt, men fra tuppen av stadt og inn mot Måløy tror jeg det kan bli hardt i dag. Ser vesentlig bedre ut på formiddagen i morgen fra Stadt og ned til Rogaland.

Drar antagelig fra Haugalandet i morgen med en Sargo 45 retning Oslo. Synes prognosene virker noe usikre bortsett fra at helen kommer til å bli vindfull her og der. Men akkurat hvor det treffer og når er mer usikker på.

Kanskje vi sees på veien.

God tur

Mvh. SAP

Innaskjærs nord for Sognefjorden kl 20 for å få litt flatt hav.

https://www.facebook.com/574088800/videos/525783349854536/

Ser ut for at det blir en rolig kveld bortsett fra Signifikant bølgehøyde over Sognefjorden med etpar meter bølge og 7 sek bølgelengde. Maksbølger på 4 meter og 10 m/sek.

Antar de tar indre lei til Bergen selv om det går sakte, for på utsiden meldes det 2.8 m bølger.

image.png.c8f3c8d3e7b1ee36813536cb3e43806f.png

Mons

Vinden dreide mer på sør og tok seg opp da jeg passerte vigrestad.  Da ble både vind og ganmelsjø rett i fleisen.  16 i kastene på Egersund nå.  
hadde en lengre prat med en viss sørlending  og vi er usikre på hvordan det blir om det plutselig slår om til 20 msek NV.  
er redd det blir rotete.  

på vei inn til Egersund nå og jeg tror jeg blir her  ut dagen. 

Mvh. SAP

• 2 måneder senere...

Sjøsatte i dag etter ei stund på kaia.

Ny plattform bak og passende utgang til den. Nedfellbar stige på plattformen. Diverse ringer mm for å henge av seg utstyr under kanten på plattformen.

Hydraulisk truster montert bak (det var en foran) med skyvekraft på 120 kg hver.

Div endringer innvendig. Flyttet luftinntak til under rekka istedenfor midt på dekk. Fjernet gammelt kran fundament (kommer ei ny kran for skadde dykkere og tung søppel).

Snekret brede benker for dykkere med flasker. Lager stativ for kalesje rundt halve dekket og bestilt kalesje.

Jeg er ikke så aktiv selv lenger, men det ble noen timer arbeid med syrefast mm.

Nederste bilde viser innsiden av hekktruster, motor ikke montert.

IMG_20241101_145900.jpg

IMG_20241101_145856.jpg

IMG_20241101_151236.jpg

Mons

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...