knudar Startet 21.August.2024 Link til dette innlegget Startet 21.August.2024 Hei folkens. Jeg har prøvd å få av viskerarmene på båten min uten spesielt hell. Grunnen til at jeg ønsker å skifte disse er pga slappe fjærer. De klarer ikke å legge viskerne innpå sånn at selv med nye viskere så er det bare 1/3 av viskerbredda som virker. Disse rakkerne ligger da under hatten på båten og er da tett i midten så tersing er ikke mulig. Og ja, har åpna låsen (Se bilder) Noen som har erfaring med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Få tak i en liten 2 armet tæsj, sprut på crc/lignende på akslingen, varm opp selve viskerarms rundt akslingen å dra den av med tæsjen. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Rune.f skrev 1 minutt siden: Få tak i en liten 2 armet tæsj, sprut på crc/lignende på akslingen, varm opp selve viskerarms rundt akslingen å dra den av med tæsjen. Problemet er at jeg ikke har tilgang til akslingen for å sette senteret til tersen på. for som du ser på siste bilde så er den skjult. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Bruk en glidehammer. Mulig du må modifisere kloa litt, men med det så tenker jeg den kommer. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 21.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Sørlandet2 skrev 47 minutter siden: Bruk en glidehammer. Mulig du må modifisere kloa litt, men med det så tenker jeg den kommer. Aha. En slik har jeg aldri hørt om før. Er dette rett artikkel? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/karosseriverktoy/glidehammersett/glidehammersett-9-deler-2000042040 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 dieselfan skrev for 23 timer siden: trådtittel knudar skrev 3 minutter siden: Aha. En slik har jeg aldri hørt om før. Er dette rett artikkel? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/karosseriverktoy/glidehammersett/glidehammersett-9-deler-2000042040 Ja, den gjør susen. Den er jo festet på en kon, og setter seg over tid. I forrige årtusen så var det et "spesialverktøy" for å fjerne viskerarmer. Men med den fra BT, og kanskje litt modifisering med vinkelsliper, så tenker jeg du får det til. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Armen er vel i aluminium og vanskelig å komme til både med ters og glidehammer (slagters). Ville prøvd å splitte den ved å sage mest mulig på langs av akselen med baufil. Når du har gjort det bruker du et mothold på baksiden og slår et skrujern inn i sporet slik at sporet utvides. Alternativt bruker du tyngst mulig mothold på øversiden og slår hardt på undersiden av godset i armen-vinkelrett på akslingen. Da vil godset utvides der du slår og ting løsner lettere. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rune.f Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Glidehammer er en mulighet men vil vel røyne hardt på aksling/motor om det sitter godt🤔 Siste utvei....men grei løsning er å kappe viskerarna nesten inn til akseltapp å kakke til med en meisel i kuttet så den åpner seg, bruk da en liten trykkluftdrevet "baufil", BT har veldig små utgaver med kort blad til en rimelig penge. Regner med pusserarm er billigere å bytte enn en ødelagt aksel/motor. Uansett lykke til. PS.. Jeg hadde samme problem på min Antares båt fordi ruta er mye buet, jeg byttet til dyr modell pusserblad uten "ledd" å dermed var problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Takker for svarene. Skal prøve glidehammer først, men kommer til å gi meg om det blir for mye belastning. Har vurdert kapping som en mulighet men det er trangt der oppe 🤔 Rune f. Du snakker om en dyrere modell pusserblad. Hvilke mener du? Har du link til noen som er dyrere og bedre så taes det også imot med takk 😊 Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/vindusviskeravtrekker-universell-2000041110 Har du prøvd denne? Mulig den blir for svak om det sitter godt. Har brukt den med hell på en bil hvor viskerarm satt godt Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 knudar skrev for 10 timer siden: Problemet er at jeg ikke har tilgang til akslingen for å sette senteret til tersen på. for som du ser på siste bilde så er den skjult. Skjønner ikke hva du mener med at akslingen er skjult. Du må jo vippe opp "lokket" som er over akslingen, og da ligger jo toppen av akslingen åpent, slik at du kan sette tersen eller avtrekkerverktøyet på. Om avtrekkerverktøyet blir for høyt, er det fullt mulig å trå til med litt kreativitet og modifisere det slik at det passer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 knudar skrev for 2 timer siden: Rune f. Du snakker om en dyrere modell pusserblad. Hvilke mener du? Har du link til noen som er dyrere og bedre så taes det også imot med takk 😊 Ser du etterlyser bedre (pusserarmer er det vel du mener). Kjøp deg Roca pusserarmer, så er du kvitt det problemet du har nå. De festes enkelt ved å stramme til den umbracoskruen du ser på bildet, og løsnes like enkelt ved å løsne den samme skruen og utvide spalten en liten smule med f.eks. et skrujern. Helt uproblematisk, uten bruk av ters eller annet avtrekkerverktøy og spesielt ideelt på steder som hos deg, hvor det er trangt om plassen. Roca er solide saker og skikkelig kvalitet når det handler om vindusviskere til båt. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Hei. Den toppen som ligger over akslingen er helstøpt så det går dessverre ikke å vippe den opp. Skal sjekke ut Roca ja. De jeg kjøpte var av merkeforhandler og original men det så jo unektelig mere elegant ut å kunne skru dem fast ja. Rune nevnte pusserblad av dyrere kvalitet på sin Antares. Det var derfor jeg nevnte det 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 19 minutes ago, knudar said: Hei. Den toppen som ligger over akslingen er helstøpt så det går dessverre ikke å vippe den opp. Skal sjekke ut Roca ja. De jeg kjøpte var av merkeforhandler og original men det så jo unektelig mere elegant ut å kunne skru dem fast ja. Rune nevnte pusserblad av dyrere kvalitet på sin Antares. Det var derfor jeg nevnte det 😊 Ser ut som toppen og bosset er støpt i et? I så fall ville jeg fosøkt å varme den opp med en slik liten blåselampe man bruker på kjøkkenet. Du kan skjerme nærliggende glassfiber med aluminiumsfolie, men husk luftsjikt mellom folien og glassfiberen! Går ikke dette ville jeg sagd eller borret i toppen slik at du får feste med en grov flat-trekker som du vrir til hele toppen og bosset sprekker. Du kan bruke wise-grip tang for å få nok moment på vridningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 knudar skrev 58 minutter siden: Hei. Den toppen som ligger over akslingen er helstøpt så det går dessverre ikke å vippe den opp. OK. Da går det ikke å vippe den opp. Men på bildene du har lagt ved i ditt første innlegg, ser det da vitterligen ut som at det ligger en kappe av plast over det som er metall i toppen som ligger over akslingen. Grunnen til at jeg mener det er plast er den skaden jeg har merket av, som for meg helt klart ser ut som en skade i plast. Og om jeg har rett, og det er plast, må det da være mulig å få ødelagt/rasert plastkappa på toppen som ligger over akslingen. Så til 10-tusenkronersspørsmålet: Det riflede hullet som akslingen skal inn i: er det gjennomgående, eller bunnen i hullet også metall? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Du trenger egentlig bare å vippe med et skrujern i motsatt ende av der selve armen er festet. Det skal som regel ikke så mye til, men fjæren belaster festet såpass mye at den er venskelig å trekke rett ut. Men litt lirking med skrujern og et mothold mot overbygget så burde det gå bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 index skrev 1 time siden: Du trenger egentlig bare å vippe med et skrujern i motsatt ende av der selve armen er festet. Det skal som regel ikke så mye til, men fjæren belaster festet såpass mye at den er venskelig å trekke rett ut. Men litt lirking med skrujern og et mothold mot overbygget så burde det gå bra. Og første bud her er vel å ta av fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Jannmar skrev for 4 timer siden: Og første bud her er vel å ta av fjæra. Nei, det pleier ikke å være nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 index skrev 39 minutter siden: Nei, det pleier ikke å være nødvendig. Men svært enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Kan vel også borre hull i kappa inn til aksel, så det går an å få mothold for avtrekker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Jannmar skrev for 12 timer siden: Men svært enkelt. Joda, enkelt er det. Og det kan gjøre jobben litt lettere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knudar Svart 23.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Hei. Takk for mange gode innspill. Skal ta turen imorgen å se om jeg ikke får den delen på trua til å slippe. Den hetta er helstøpt på dem. Usikker på material men holder en knapp på alu. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Så lenge du får vipp fra begge sider så slipper det alltid til slutt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 knudar skrev for 1 time siden: Usikker på material men holder en knapp på alu. Holder en knapp på aluminium, med dekke av plast. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Jeg kjøpte vindusviskermotor på BT (https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/vindusvisker/viskermotor-12-v-2000021274), kan jeg bruke denne armen da https://ahoy.no/nav/batelektro/vindusviskere/viskerblad/vinduspusserarm-roca?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIn5O5lv6LiAMVqhuiAx097jsWEAQYECABEgL3tPD_BwE? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.