eivindch Startet 22.August.2024 Link til dette innlegget Startet 22.August.2024 Jeg har hatt en VHF-radio med innebygget AIS-mottager i noen år og det har fungert fint (bruker OpenCPN). Men jeg ser at det er flere og flere fritidsbåter som har AIS sendeutstyr montert. Jeg vurderer derfor å skaffe meg en AIS-transceiver (ofte feilaktig kalt transponder). Jeg synes det litt stive priser på slikt utstyr. En Kina-variant som koster adskillig mindre enn de fleste heter Matsutec HA-102. Den krever riktignok separat GPS-mottaker og antenne. Er det noen som har erfaring med en slik? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Støtter forslaget om å installerer AIS. Har ikke erfaring med den enheten du snakker om, men se på denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Matsutec HA-102 er en gammel god traver. Fungerer helt fint så sant den får inn antennesignaler. Har vært på markedet i mange år. Jeg hadde den selv i forrige båt. Kanskje litt knotete å sette opp første gangen, men følger du bruksanvisningen så går det helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Har hatt en slik i mange år og har fungert helt fint.. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Jeg har samme - fungerer helt ok. Både VHF antennen og " soppen" til GPS sitter montert bak vindskjermen på Najaden, og det fungerer helt fint. Testet mot samme type AIS i kameratbåt i fjor, og vi ser hvernandre på opp til 7-8 NM, begge med ganske lavt monterte antenner. Det holder for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Takk for tips. Da tror jeg at jeg kommer til å satse på denne. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Her er et rimelig alternativ godkjent i Norge. Kan programmeres med nummeret til båten. Regner med at du kan koble strømtilførselen slik at du får spenning fra båten. Mottak vil du fortsatt få fra VHF. Søgne Dykkerklubb har en slik montert på lang stang med lodd nede og oppdrift oppe for å beregne avdrift i tilfelle vi mister en dykker eller deltar i søk etter savnede. AIS bøye GH - Frøystad AS (froystad.no) Sitér dette innlegget Mons Link to post
bellen Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 @monsNja.. noe godkjenning tviler jeg på at denne ais-bøyen har. Det var diskutert av sjøfartsdirektoratet for noen år siden at bruk av desse bøyene egentlig var forbudt i henhold til lovverket for ais. Et annet problem er at oppdateringsfrekvensen på desse bøyene er mye lavere enn på en ais-sender som er ment for navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Velg riktig AIS - ProNav - distributør av maritim elektronikk I hht til tabellen fra Pronav holder det med oppdateringsfrekvens på 30 sek for fritidsbåter. Skal ikke si sikkert at den jeg linket til er CE merket, men en rekke seriøse leverandører selger slike bøyer og programmerer de med MSSI pluss B for bøye (kan velge 3-4 bokstaver på den vi kjøpte) Sitér dette innlegget Mons Link to post
sunnmøre Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Prøvde meg på ein tråd om slike bøyer: Link Alle var vel ikkje like begeistra😄 Har ikkje handla enno, men hadde vore litt artig å prøvd. Ser det gå an å få kjøpt bøyer som i stor grad kan programerast til å vise det ein ynskjer. Oppdateringsfrekvens en kan også programerast t.d. 30 sekund, noko som må vere heilt innanfor på saktegående båtar som t.d. ein seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.