Jump to content

Jeg vurderer å installere AIS

eivindch

Recommended Posts

Jeg har hatt en VHF-radio med innebygget AIS-mottager i noen år og det har fungert fint (bruker OpenCPN). Men jeg ser at det er flere og flere fritidsbåter som har AIS sendeutstyr montert. Jeg vurderer derfor å skaffe meg en AIS-transceiver (ofte feilaktig kalt transponder). Jeg synes det litt stive priser på slikt utstyr. En Kina-variant som koster adskillig mindre enn de fleste heter Matsutec HA-102. Den krever riktignok separat GPS-mottaker og antenne. Er det noen som har erfaring med en slik?

Eivind

Her er et rimelig alternativ godkjent i Norge. Kan programmeres med nummeret til båten.

Regner med at du kan koble strømtilførselen slik at du får spenning fra båten. Mottak vil du fortsatt få fra VHF.

Søgne Dykkerklubb har en slik montert på lang stang med lodd nede og oppdrift oppe for å beregne avdrift i tilfelle vi mister en dykker eller deltar i søk etter savnede.

AIS bøye GH - Frøystad AS (froystad.no)

Mons

Prøvde meg på ein tråd om slike bøyer: Link Alle var vel ikkje like begeistra😄 Har ikkje handla enno, men hadde vore litt artig å prøvd. Ser det gå an å få kjøpt bøyer som i stor grad kan programerast til å vise det ein ynskjer. Oppdateringsfrekvens en kan også programerast t.d. 30 sekund, noko som må vere heilt innanfor på saktegående båtar som t.d. ein seilbåt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...