Jump to content

Fra to til en motor

Ben

Recommended Posts

Helt enig med kito, hvorfor bytte?

Er det noe galt med de to grønne, eller er de bare gamle?  Har du vurdert en overhaling? Det er betydelig billigere enn to, eller en for den saks skyld, ny(e) motor(er), og etter en skikkelig utført overhaling er de gamle grønne så godt som nye.  I tillegg har du behold de fantastiske manøvreringsmulighetene  to motorer gir deg.

Selv har jeg to Perkinsmotorer som jobber i sin 32. sesong nå.  Byttet toppakning på en motor i vinter, og overhalte toppen når jeg først hadde den av.  Nå spinner begge motorene vakkert i kjelleren, og det er en fornøyelse å sitte og lytte til dem time etter time.

Jeg har som deg tenkt på at det snart må være slutt, men etter å ha hatt av toppen og sett ned i sylinderene, tar jeg det rimelig med ro.  Det var ingen slitasje å se etter alle de årene.  Før toppakningen røk snakket jeg med Universal Diesel om hva en full overhaling ville koste, og fikk ett anslag på kr 60.000,- pr motor, men fikk samtidig beskjed om at det var ingen grunn til å tenke i de baner om ikke motorene hadde merkbare feil.

Selv om de "lærde" strides angående kvaliteten på Volvo, er det ingen grunn til å tvile på kvaliteten.  De er sikkert like gode som de fleste andre båtmotorer. Selv har jeg hatt MD40 i 17 år uten ett problem, annet enn hva som må anses for normal slitasje.  MD 60 går for å være noe av det beste som er laget, og av de jeg kjenner som har MD70 har jeg heller ikke hørt om spesielle problemer.  Du skriver ingenting om hvaslags Volvo du har, men du kan være ganske trygg på at det er gode motorer i utgangspunktet.

Det kunne være artig å høre hvorfor du vil bytte?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg har 2 stk MD32 1971 som er gått 2350 timer ifølge telleren, som

jeg forøvrig tror er nyere enn motorene.

Ifjor røyk vannpumpa( se innlegget, historien om en vannpumpe).

Jeg hadde et svare strev med å få tak i ny. Med andre ord, delemangel

er grunnen. Motorene går ellers helt greitt de, men jeg føler meg

helt enkelt ikke komfortabel med situasjonen.

Jeg kan jo tildels være enig med deg, men det finnes jo noen som har kjøpt opp restlagrene til Volvo på de gamle motorene, det er bare et spørsmål om å finne dem.  Her er navn og adresse til en av dem,

LS Karlsson,  Klippan 16,  S-414 51 Gøteborg,  telf, 031/24 69 63, fax, 031/24 97 84

Jeg vet ikke om han fortsatt er operativ, men.......

Selv har jeg sjekket med Universal Diesel, og de har de fleste av delen til mine motorer, men et par tre ting mangler.  Jeg har valgt å se hvor lenge det går, og har tro på at det blir mange år, og antar jeg kan spare mange penger på det.  

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Fabler litt om å bytte til en med drev,men ofrer ikke akterkabinen.

Vektforflytningen er neppe gunstig heller.

Er det noen som kjenner til konstruksjoner med midtmontert motor

mellomaksel og drev??

Drev og mellomaksel er mulig dersom det er plass under dørken i akterkabinen.

Er båten av en slik type at den tåler en tungbygget motor, eller må du ha en moderne

higspeeder?

TMe skrev:"Er båten av en slik type at den tåler en tungbygget motor,

eller må du ha en moderne higspeeder?"

Det tror jeg neppe. 2 x MD32 veier 720kg og gir tilsammen ca 210hk.

(når været er gunstig og hjemlengselen stor)

Kan jeg bytte til en som gir ca 250 vinner jeg både vekt og kraft.

Plass under dørken skulle jeg også ha.(har Storø 34)  

For en del år tilbake fantes det et amerikansk drev med navn Stern Powr. De ble levert i flere størrelser og beregnet for mellomakseldrift. Man hadde da et vanlig hydraulisk gear på motoren for forover-fri-revers og mellomaksel bak til drevet. Det var intet gearskifte i selve drevet.

Har ikke hørt om disse på en stund så de er mulig at disse nå er borte fra markedet.

Har du en båt på 34 fot så er vel denne i stand til å bære solid motor så som en større Volvo

eller lignende.

Vær dog obs på at en motor med lavt turtall og høy ytelse krever adskillig grovere drev enn en

highspeed motor. Effekt er som kjent turtall ganger dreiemoment og det er momentet som røyner drevet.

Dersom Stern Powr er borte fra markedet bør du kunne bruke et Volvo drev eller tilsv. Utfordringen da blir å lage en opplagring for mellomakselen på drevet og finne en spline som passer i drevet. Mellomakselen får du bygget etter mål hos en av de mange kardangakselfirmaer rundt om kring i landet.

For en del år tilbake fantes det et amerikansk drev med navn Stern Powr. De ble levert i flere størrelser og beregnet for mellomakseldrift. Man hadde da et vanlig hydraulisk gear på motoren for forover-fri-revers og mellomaksel bak til drevet. Det var intet gearskifte i selve drevet.

Har ikke hørt om disse på en stund så de er mulig at disse nå er borte fra markedet

Stern Powr er ikke borte fra markedet - jeg har et slikt drev selv, forhandler i Norge er Kings Marine i Bergen.

På min installasjon står et hydraulisk BW gir med utveksling 1:1 og selve utvekslingen 1:1,32 er i drevet.

Agun

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...