-morten- Startet 23.August.2024 Link til dette innlegget Startet 23.August.2024 Hei er det bare meg, eller er det for ofte og for mye meldinger på nettavisene. Ser det meldes storm på østlandet. 18-22 m/s Storm er i følge Beauforts skala fra 24,5-28,4. De skriver også at det blir over hele landet! Der jeg har båten, ca midt i Trondheimsleia er det meldt Laber Bris, både i dag og i morgen, noen vindkast på mellom 12-15, noe som slettes ikke er unormalt høstvær her på Trøndelagskysten. Synes det er utrolig fint at det meldes om noe spessielt vær skal kunne komme, men for folk langs kysten er det helt vanlig å sikkre ting og båter på høsten da det stort sett er vind hele tiden. Jeg må bare få lov til å rose YR.NO for en veldig bra værmelding og det stemmer til dels veldig bra. Men de farevarslene som sendes ut synes jeg ofte er overdrevent, og det som kommer er vær som er helt vanlig for folk lans kysten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SveinHa Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Krisemaksimering. Der er jo menneskeskapte klimaendringer vet du... NOT! Jo mer mas om krisevær, jo mer tror folket på det. Er der en ting influensa-19 har lært meg så er det at propaganda virker Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
J-Å Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Jeg ser det meldes gule faresymbol med "storm" og "kraftige vindkast" ved Færder fyr akkurat nå. Men nede i meldingen fremgår det at det dreier seg om sterk kuling. Den øker også gradvis fra sør, så det er neppe noe særlig overraskelsesmoment. Noe annet synes jeg det er hvis det er fralandsvind over høye fjell, for eksempel i en vestlandsfjord. Da kan vindkast komme svært overraskende, og det kan være grunn til å advare kajakkpadlere f.eks. https://www.yr.no/nb/værvarsel/timetabell/1-33475/Norge/Vestfold/Færder/Færder fyr?i=0 Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Tegn i tiden dette... Vurderingene tas for oss. Barnehage-tendenser. Værmeldingen har gått fra å melde konkret numerisk info om været som er ventet, til i økende grad å fortelle oss om konsekvensene av været og hvilke tiltak som bør gjøres. Årstid og skadepotensiale gjør at terskelen for å sende ut farevarsel blir lavere. Forsikringsutbetalinger og folks manglende evne til å vurdere hva som bør gjøres i forkant av uvær tvinger kanskje fram teskjea. Noen må bli fortalt alt de må gjøre. Urbanisering. Vi beveger oss vekk fra naturen og sunn fornuft. Vi forventer å bli advart mot åpenbare farer. ♨️ KAFFE'N KAN VÆRE VARM! ♨️ Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Dalurfjall Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Ja. De siste årene nordpå før jeg migrerte i fjor var det piskadausen faresymbol hele tiden. Det la jeg merke til fordi Pokemon Go hele tiden ville forsikre seg om at jeg var trygg, basert på varslene. Og når meterologen kommer med råd om ting man bør la vær er ryggmarksrefleksen min "det skal jeg jaffal ikke!". Hold dere til faget deres, meterologer! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Helt vanlig vær for en som bor langs kysten kan være farlig for en turist i småbåt. Synes man skal være glad for at det varsles når været kan medføre fare for folk og materielle verdier, så er det jo bare å lese mindre nettaviser om man synes ting blir for overdrevet... Det gjeder jo alt de skriver, ikke bare om været. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SveinHa Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Framtia skrev 20 minutter siden: Helt vanlig vær for en som bor langs kysten kan være farlig for en turist i småbåt. Vi nærmer oss amerikanske tilstander der ALT må varsles om og selvstendig tenking er unødvendig. Der blir så mye advarsler at det bare blir støy som overses... Alle med IQ høyere enn skonummeret skjønner at en ikke klatrer over et gjerde på kanten av et stup, her fra Niagara Falls: Men NOEN gjør det likevel om der så var en milliard advarsler... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Chris284 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Ved Færder er det nå 18,7 m/s - 22,8 m/s Det er "storm" nok for oss som bor på østladet, særlig rundt Oslo fjorden. Ikke mange som går ut i små båter nå vil jeg tro. Når det gjelder storm, så har jeg vært ute i Nordsjøen på 70 tallet som mannskap på fiskebåt. Vi fikk en gang "sterk storm" med orkan i kastene og bølgehøyde på 14 m eller kanskje mer. Fikk kommet oss til Shetland dengangen og ventet til det hadde løyet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
dieselfan Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Nå har jeg opplevd hvordan noen er livredde for at man sliter ut gjengene på dreneringesskruen på forgasseren.... Men rundt Portør, på fylkesgrensen mellom Agder og Telemark så var det både kast og fallvinder i dag som en normalt må mye lengre nord for å finne... Sjøen "skjøt" opp 50cm på veldig kort tid i fjordene og flere biler må øses.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 https://www.nrk.no/ostfold/kraftige-vindkast-pa-deler-av-ostlandet-1.17014783 Sitat Containerkran i fare for å falle ut i vannet i Larvik Superspeed-fergen som lå i nærheten av kranen har forlatt kaien. Det er kraftig vind i store deler av Sør-Norge. Sør-Øst politidistrikt har mottatt svært mange meldinger om naturskader fredag ettermiddag. En rekke trær har falt ned i veibanen og over strømledninger. Hovedredningssentralen oppfordrer båteiere til å sjekke fortøyninger for å unngå unødvendige redningsaksjoner. Alle ferger mellom Moss og Horten er innstilt på grunn av uværet. De som hadde tenkt seg over fjorden med bil må kjøre rundt via Oslofjordtunnelen. – Vi håper at vi får åpnet sambandet til de siste avgangene sent i kveld, men det kan vi ikke garantere, sier administrerende direktør i Bastø Fosen Øyvind Lund til NRK. Fergesambandet mellom Moss og Horten er landets mest trafikkerte. Color Line har også kansellert alle avganger med Superspeed fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark. Alle avganger er også innstilt mellom Svelvik og Verket i Drammensfjorden. Så det er jo greit å advare mot dette? Man kanskje ikke i hele landet. dieselfan skrev 45 minutter siden: og flere biler må øses.... Biler? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Landcrab Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Klimaet virker å være i endring med tiden, men antall sutrete gubber virker å være en konstant faktor av innbyggertallet! Her kan man lese litt om kriteriene hvis det er vanskelig å forstå: https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler/vaerfenomener-som-kan-gi-farevarsel-fra-met/vind-over-land Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Gullholmen (Moss=rimelig langt inn i Oslofjorden akkurat nå) Storm i kastene også iflg Beuforts skala. Synes det er helt greit å varsle om jeg…. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Kanskje kunne trådstarter hatt et poeng. Men når han bruker dagens værmelding til å illustrere dette poenget forvitrer hans troverdighet helt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dennrick Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 34 minutes ago, Catch22 said: Gullholmen (Moss=rimelig langt inn i Oslofjorden akkurat nå) Storm i kastene også iflg Beuforts skala. Synes det er helt greit å varsle om jeg…. Det er heftig. Men det blåser alltid mye der er inntrykket mitt når det er fra retningen vi opplever idag har jeg sett. Vi har båten på Tjøme, så jeg pleier å sjekke Kystvær omkring der, over til Hvaler fra Svenner og inn til Gullholmen. Seilbåten min la seg godt over i båsen sin idag da jeg var ute for å sjekke at alt sto bra til før det blåste ordentlig opp. Stroppet en runde rundt forseilet og sjekket av jeg hadde låst storseilet inne i masta. Da båten la seg over, så la jeg merke til at det hadde grodd en del rur på skroget. Det betyr vel at den er moden for stoffing igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
alf-inge Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Sun Flyer skrev for 1 time siden: Kanskje kunne trådstarter hatt et poeng. Men når han bruker dagens værmelding til å illustrere dette poenget forvitrer hans troverdighet helt. Slik jeg oppfatter trådstarter er det like mye en klage på at det meldes dårlig vær over hele landet når det i hovedsak dreier seg om et lite område i sørøst. -morten- skrev for 7 timer siden: Storm er i følge Beauforts skala fra 24,5-28,4. De skriver også at det blir over hele landet! Der jeg har båten, ca midt i Trondheimsleia er det meldt Laber Bris, både i dag og i morgen, noen vindkast på mellom 12-15, noe som slettes ikke er unormalt høstvær her på Trøndelagskysten. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 -morten- skrev for 7 timer siden: det som kommer er vær som er helt vanlig for folk lans kysten! Husk på at mye av det som skrives om ekstremvær er skrevet av mennesker som ikke har vært ute en vinterdag. Var friskt nok mens det sto på her i sør. Dem har ikke bommet mye, selv om det var kortvarig. Indirekt årsak i vind, blir ofte høy vannstand i Oslofjorden ved kraftig sørlig vind. Båter som er låst til brygga med kort vaier. Dette er noe av det vi ønsker å unngå. Bildet er tatt omtrent ved max vannstand i ettermiddag. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 alf-inge skrev 4 minutter siden: Slik jeg oppfatter trådstarter er det like mye en klage på at det meldes dårlig vær over hele landet når det i hovedsak dreier seg om et lite område i sørøst. Godt poeng. Men hadde nå bare værvarselet vært til å stole på... I mitt hode er det bare et mildt hint om hva som kan komme... Et par eksempler: De siste par årene har jeg prøvd å finne brukende solvarsel slik at jeg kan få et bilde av potensiell sol 16 timer framover for å vurdere evt. strømkjøp de neste timene men det er totalt ubrukelig. Beste varsel så langt er et Australsk API men det er laaangt fra godt nok til å ha noe særlig nytteverdi. Da jeg hadde seilbåt skulle jeg på et transportstrekk på 5-6 timer med 5-6m/s varsel. 3/4 av strekket var blikk stille og siste 1/4 seilte jeg i 7.5 knop på bare riggen... Klart de bommer ikke alltid så mye som disse eksemplene men for vind hadde jeg svært mye bedre nytte av grib.us enn Yr men den tjenesten eksisterer visst ikke lengre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Framtia Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 SveinHa skrev 46 minutter siden: Klart de bommer ikke alltid så mye som disse eksemplene men for vind hadde jeg svært mye bedre nytte av grib.us enn Yr men den tjenesten eksisterer visst ikke lengre... Selv er jeg stort sett imponert over hvor godt YR treffer på værvarslet, selv om det så klart tidvis blir bom. Du kan jo bruke Windy hvor man lett kan sammenligne mange forskjellige varslingsmodeller, inkludert GFS som er den grib.us hentet sine prognoser fra. Det er ikke slik at GFS generelt er bedre enn ECMWF her i Europa, men jeg har sett før at folk har en stor tro på at data de har lastet ned selv gis større tillt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
J-Å Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Chris284 skrev for 5 timer siden: Ved Færder er det nå 18,7 m/s - 22,8 m/s Det er "storm" nok for oss som bor på østladet, særlig rundt Oslo fjorden. Ikke mange som går ut i små båter nå vil jeg tro. Sikkert, men det er vel ingen som plutselig og uforberedt havner ute ved Færder når det har økt på med vind hele dagen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 13 minutes ago, J-Å said: Sikkert, men det er vel ingen som plutselig og uforberedt havner ute ved Færder når det har økt på med vind hele dagen. Helt sikkert mye vind på Ferder!!Det er ikke det som er debatten her. Da jeg tok båten til vinteropplag i fjor var det 18 m/s, på skrå i mot. Og her har vi også 2,5m flo og fjære så brygger naust og kaianlegg er vel over flomålet. Skal man på sjøen så ser man på lokale værmeldinger og vurderer lokale forhold. Å melde storm over hele landet blir dumt synes jeg. Her er det blikkstille omtrent og oppholds. Sitter på hytta og ser nesten hele Trondheimsleia. I morgen blir det kos med båt, litt pussing og arbeid med tauverk. Jeg forstår veldig godt at en fra Oslofjorden og en fra Sula har forskjellig oppfattelse hva som er mye vind. Uansett har vi vindskalaer å forholde oss til. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dennrick Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Vind på 10-20, og som idag opp imot 30 her på østlandet er vel mye uansett hvor man er? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dieselfan Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 -morten- skrev 3 minutter siden: Og her har vi også 2,5m flo og fjære så brygger naust og kaianlegg er vel over flomålet. Skal man på sjøen så ser man på lokale værmeldinger og vurderer lokale forhold. Det er veldig sjeldent jeg ikke helt følger deg, men her synes jeg du sliter med målestokken... Prøv å se litt i %... her nede på sør-øst kysten så har vi til vanlig 20-25cm cm mellom flo og fjære. I dag hadde vi 120cm mellom normal fjære og faktisk vannstand inne i fjordene. Når det skjer på 2 timer så får det betydelige ringvirkninger. Kartverket sin "Havnivå" service bommet med ca 24cm. Det er forskjellen på om vannet fosser inn i butikker og hus og om parkeringsplassene er egnet for båt eller bil... Tallene på ending i vannstand er latterlig små i din målestokk, men her utgjør det ca400%. Om du i ditt område hadde hatt en økning på 400% og du hadde opplevd havnivå 10m over normal fjære da tror jeg det hadde blitt ille. Om din frustrasjon er mye rettet mot det jeg opplever som sensasjonshysteri, generalisering og oppblåste overskrifter så deler jeg den. En dramatisk forverring siste 10 år. De som produserer usaklighetene blir yngre og yngre, tjener elendig og må stadig slå nye rekorder i usaklig motbydelighet for å få det på trykk... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Elendig krabbefiske for små barn i Skjærhalden idag (Hvaler, Østlandet). Landgangen heller feil vei også Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dieselfan Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Elbil i sjøvann kan vel ikke være bare bare Er vel ikke sikkert at disse to stiger i verdi.... Men å fiske makrell fra førersetet i bobilen må jo være greit å ha på CVn Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Vi må da kunne skille på hva meteorologene melder av vær, og hva journalister finner på å skrive. Nå har ikke jeg sett den "værmeldingen" som meldte storm i hele landet, men det er vel ikke sannsynlig at det kommer fra meteorologer? Her i Kristiansand synes jeg varslet traff ganske godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.