Pønk 63 Startet 24.August Del på Facebook Startet 24.August Ser det finnes convertere fra analog til nmea 2000. har noen erfaring med å digitalisere info fra eldre analoge motorer. har selv en penta tamd 41 b Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.August Del på Facebook Svart 24.August Har du tenkt å bruke eksisterende sensorer og beholde analog visning?. I så fall må du trolig ha en splitter på hver kanal for 0-190 ohm sensorer: https://www.boatlab.no/signal-splitter-bl347513? Og så digitalisere en og en: https://www.marineshop.no/wema/138522/wema-nmea2000-asc-1-kanal0-190-ohm-eu-analog-til-digital-signalomformer Eller flere i samme enhet: https://www.aliexpress.com/item/1005006492586121.html Av/på signaler kan gå rett inn på denne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Pønk 63 skrev On 24.8.2024 at 9.44: har noen erfaring med å digitalisere info fra eldre analoge motorer. har selv en penta tamd 41 b Den motoren har i utgangspunktet ikke så mange sensorer.. Er du ute etter noe spesifikt eller mest mulig? Skal du beholde det analoge panelet ditt og ha alt inn på skjerm løsning? Er også mulig å montere "nye" sensorer også for funksjoner som motoren din ikke viser i dag, som feks ladetrykk og primærkjøleveskenivå (frostveske) ++ Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Jeg vurderer å gå til innkjøp av denne. https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/motor-sensor-interface/engine-monitoring-unit-analogue-to-nmea-2000-standard-conf Skal ifølge produsenten og manualene fungere fint uten at en trenger å fjerne originale instrumenter. Viktig for meg, ettersom mitt hovedformål er å få full motor overvåkning på fly. Har bare turtellere der i dag. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Jeg har digitalisert mine 2 KAD43 motorer. Dette er helt analoge motorer med følgende sensorer. Turteller (puls) Oljetrykk (spenning / motstand) Kjølevannstemperatur (spenning / motstand) Kjølevannsalarm (spenning / motstand) septik (spenning / motstand) Dieseltank (spenning / motstand) Det er to kontrollposisjoner på den. En inne og en på flybridge. Det analoge systemet baserer seg på spenning og puls (for turteller). Det er tilpasset slik at korrekt avlesing avhenger av spenningen avlest ved instrumentet. Det medførte at jeg måtte rute om en av kontrollposisjonene (jeg valget den inne) slik at jeg enten leste av instrumentverdiene i min NMEA2000 omformer, eller på de eksisterende instrumentene. Dersom du ikke gjør det, så endrer verdiene seg og du vil få avvik i måleverdiene. Jeg tok signalet direkte fra instrumentet, med korte ledninger med bra tverrsnitt for å unngå spenningstap fra instrumentet til omformeren og jeg brukte rele med diode for å enten rute signalet på eksisterende instrumenter (analoge) eller inn til NMEA2000 omformeren. Det fungerer helt fint, men jeg har måtte finjustere måleverdiene litt (det gjør jeg med en PC mot NMEA2000 omformeren). Jeg gjorde arbeidet basert på omformeren til AlbaCombi: https://www.albacombi.com/ Nå leser jeg alle verdiene rett på NMEA2000 bussen min (Plotter eller nettbrett). Dette var en stor jobb, som tok meg flere ukeverk å få til, men systemet har vært stabilt i 3 år nå, og jeg er svært fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Jeg antar at Actisense kan ha noe av det samme problemet som AlbaCombi, med å få nøyaktige resultater når en skal ha gamle instrumenter i parallell. Det er vel resistive sensorer, som må ha påsatt spenning. Da kan bare det gamle instrumentet sette på spenning og lese av motstanden , mens converterene må basere seg på å lese av spenning over det gamle instrumentet. Muligens blir det bedre med en slik på hver kanal (da med "resistive" på): https://wema.co.uk/products/dual-station-converter-box Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August kdtran skrev for 4 timer siden: Viktig for meg, ettersom mitt hovedformål er å få full motor overvåkning på fly. Har bare turtellere der i dag. Er det TAMD71-B du har? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Problemet med unøyaktighet kommer egentlig ikke av at en påvirker spenning fra sensor særlig mye, men heller av at tilførselsspenningen varierer med ladespenning. De ‘gammeldagse’ instrumentene kompenserer selv for dette ved at tilførselsspenningen fordeles over en fast motstand i klokka og den variable i sensoren. Disse spenningene driver igjen spolene i klokka og det er forholdet mellom disse som avgjør nålas posisjon. Disse motstandene har lave verdier, slik at når en henger på et voltmeter som har høy impedans/motstand (noen hundre kohm eller gjerne noen megaohm) så påvirker det selve motstanden lite, men når en ikke tar hensyn til at tilførselsspenningen er variabel så blir ikke denne spenningen helt proporsjonal med nålas posisjon. Dette kan ordnes ved å la forsyning til instrumentpanel gå via en stabilisert DC-DC forsyning med feks 12 eller 13.8V ut slik at forsyningsspenningen ikke er variabel. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg vurderer å gjøre tilsvarende på mine motorer. Nå er det kommet opp ett par alternativer her med veldig prisforskjell. Både Actisense og Albacombi er forholdsvis kostbare. På aliexpress får en CX5003 til under 1000 kroner med frakt og mva. Den ser ut til å ha samme funksjoner som de to andre men mye billigere. Opp til 2 motorer og 12 sensorer. Noen som har brukt den billige varianten fra Ali? Og som vet hvor enkelt det er å få denne opp å gå? Og hvordan den justeres? Tenker spesielt på turtall justering. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Ikke brukt men lest om erfaringer. Det går igjen at en sliter med å finjustere verdier (mangler støtte for det) samt de sliter med å få turtall korrekt. Men de fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August PanzerHans skrev 41 minutter siden: Ikke brukt men lest om erfaringer. Det går igjen at en sliter med å finjustere verdier (mangler støtte for det) samt de sliter med å få turtall korrekt. Men de fungerer. Ser det er lite justerbart ja. Til og med turtall skal vist være vanskelig å justere. Da virker det som Albacombi virker som den mest komplette enheten. Var det sånn at en bare kunne koble seg på eksisterende måler og fremdeles kunne bruke den originale uten at den viser feil? På Albacombi enheten Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Nei, min erfaring er at en må velge om en skal vise digitalt, eller om en skal vise analogt, begge deler fungerer ikke uten videre. Derfor har jeg laget en løsning der jeg bruker releer for å skifte mellom analogt eller digitalt før avlesning. Men jeg har koblet meg på i pluggen inn til instrumentet som da igjen går til et rele som enten ruter til Albacombi, eller tilbake til inngangen på instrumentet. Når det gjelder Actisense eller Albacombi, så har jeg bare erfaringer med den siste og den har fungert svært godt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Hvilke type releer er det du har brukt? Likte den løsningen med mulighet for å velge :) Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg kjøpte releene (LY2NJ) her: https://www.aliexpress.com/item/32882805274.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.212.32bd1802AViCLP (de har fungert fint til nå, men er ikke av høy kvalitet og de har ikke innbygget sperrediode). Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte diodene, men du finner sperredioder mange plasser (disse går mellom pluss og minus på tilførselsside for å stoppe returspenninger). Om du skal gjøre det litt enklere for deg selv, så se etter releer med innebygget sperrediode. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Fantino skrev for 11 timer siden: Problemet med unøyaktighet kommer egentlig ikke av at en påvirker spenning fra sensor særlig mye, PanzerHans skrev 26 minutter siden: Nei, min erfaring er at en må velge om en skal vise digitalt, eller om en skal vise analogt, begge deler fungerer ikke uten videre. Er det ikke slik at en kan slå av og på spenningsforsyning til sensorene (voltage/resistive)? Hvis denne er av, og det er en høyohmig spenningsavlesing, så er det vanskelig å se at det skal påvirke de gamle instrumentene. Men at de nye instumentene da kan vise unøyaktig er forståelig ut fra det @Fantino sier. Hvis altså forsyningsspenningen varierer. Hvis begge instrumenter forsyner spenning til sensoren derimot, så vil jo ca halvparten av strømmen gå fra hvert av de, og det blir feil. Da må man evt benytte den nevnte "dual station converter" ?? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Actisence fungerer paralelt med analoge instrument og har kalibreringsfunksjon for verdiane. For dobbelinstallasjon bør du bruka ein modul pr. motor. På gamle volvomotorar er det ein kjennsgjerning at målespenning er ustabilisert og blir påverka av td. instrumentbelysning. Dette kan kompenserast for ved å auka opp kabeltversnitt. Det fins ein del trådar om dette temaet på forumet.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Havlengt skrev for 2 timer siden: Actisence fungerer paralelt med analoge instrument og har kalibreringsfunksjon for verdiane. For dobbelinstallasjon bør du bruka ein modul pr. motor. På gamle volvomotorar er det ein kjennsgjerning at målespenning er ustabilisert og blir påverka av td. instrumentbelysning. Dette kan kompenserast for ved å auka opp kabeltversnitt. Det fins ein del trådar om dette temaet på forumet.. Greia er at de gamle instrumentene kompenserer selv fordi totalspenningen alltid blir delt over fast motstand og variabel (sensor) og det er forholdet mellom de som avgjør hvor nåla står, og ikke verdien av sensor alene. Når en da bare måler spenning over sensor vil forholdet endre seg med endret forsyningsspenning. Men dette kan som sagt ordnes med stabilisert spenningsforsyning til ‘klokkene’. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Fantino skrev for 18 timer siden: Problemet med unøyaktighet kommer egentlig ikke av at en påvirker spenning fra sensor særlig mye, men heller av at tilførselsspenningen varierer med ladespenning. De ‘gammeldagse’ instrumentene kompenserer selv for dette ved at tilførselsspenningen fordeles over en fast motstand i klokka og den variable i sensoren. Her har du nok mer innsikt i oppbygningen av instrumentene enn jeg har, men krever ikke dette at måledelen til instrumentene hadde mer en to tilførsler til instrumentet? Bildet under er tankmåler, med lys (der er det skilt mellom +/- på lyspæra og + (sensor) / - (jord). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August PanzerHans skrev for 1 time siden: Her har du nok mer innsikt i oppbygningen av instrumentene enn jeg har, men krever ikke dette at måledelen til instrumentene hadde mer en to tilførsler til instrumentet? Bildet under er tankmåler, med lys (der er det skilt mellom +/- på lyspæra og +/- på sensor og jord). Hmm. De jeg har vært borti (og dissekert en jeg kasserte for å finne ut av det 😁) har hatt tilkopling for pluss, sensor og minus (og evt for lys i tillegg). Inni fant jeg en 50 Ohms 1W motstand som jeg innbiller meg er der for å begrense strøm på full tank (dette er en US type 240-33 Ohm). Greia er vel at tilførselsspenningen fordeler seg mellom de to spolene avh av den varierende motstanden i sensoren, og da vil denne type kompensere for variasjon i tilførselsspenning selv, men hvis en kopler til en slik NMEA2000 sak som bare måler spenning over sensor så vil den ‘ikke se’ variasjonen i tilførselsspenning og dermed dra med seg en feil. Å ‘låse’ tilførselsspenningen til instrumentene med en DC-DC sak vil eliminere den variasjonen. En tankmåler med kun sensor/jord inngang vil nok ikke ha en slik ‘innebygd’ kompensasjon, og vil dermed være mer upålitelig. Men stabilisert strømforsyning vil jo løse det problemet også skulle en tro. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Spennende og lærerikt Fantino! Det kan tenkes noen av instrumentene har dette, men ikke alle. Stabilisering av strømforsyningen må da skje på en sentral plass på vei inn til alle sensorene. Frykter at dette blir mer arbeid enn releene jeg har laget til og som svært enkelt kan tas bort om jeg får problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August PanzerHans skrev 39 minutter siden: Spennende og lærerikt Fantino! Det kan tenkes noen av instrumentene har dette, men ikke alle. Stabilisering av strømforsyningen må da skje på en sentral plass på vei inn til alle sensorene. Frykter at dette blir mer arbeid enn releene jeg har laget til og som svært enkelt kan tas bort om jeg får problemer. Jeg har vel tenkt at instrumentene pleier å ha en felles 12V forsyning slik at en bare kunne kople denne eventuelle stabilisatoren inn på denne. Men et slikt instrument med kun sensor og minus inngang må jo også få strøm fra et sted og da er gjerne pluss lagt til sensor..? (Og kanskje foret fra et annet sted enn felles 12V skinne..) Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg har ikke sett hvor instrumentpluss starter må jeg innrømme. Det går jo selvsagt via tenningen, men før det så er det nok gjemt inn i kabelstokken et sted. Det er iallefall ingen skinne som jeg kjenner til på ledningsnettet for instrumenter på KAD43. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August PanzerHans skrev 5 minutter siden: Jeg har ikke sett hvor instrumentpluss starter må jeg innrømme. Det går jo selvsagt via tenningen, men før det så er det nok gjemt inn i kabelstokken et sted. Det er iallefall ingen skinne som jeg kjenner til på ledningsnettet for instrumenter på KAD43. Ja usikker jeg også. Noen år siden jeg hadde KAD43. Men mente mer på baksida av instrumentpanelet. Der pleier det ofte være en felles tilførsel til instrumentene som er ganske enkel å finne? Men som sagt dersom tilførsel går til sensor så blir det gjerne en Rubiks kube og ikke bryet verdt. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Jeg tror ikke det er noen for for kompensasjon i instrumenteringen på 4x serien sine analoge instrumenter. Da hadde det vel ikke vært forskjell på giverne for båter som har flybridge og de som ikke har det. Bildet under er tatt for elektrokoblingsskjemaet som en kan finne her på baatplassen: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Flybridgegivere er tydeligvis beregnet for å ha to instrumenter tilkoblet, hvor begge forsyner strøm. Så lenge disse instumentene er like, så vil vel det fungere bra. Giveren har halv motstand, det går dobbet så mye strøm,og instrumentene får halvparten hver. Noe av det samme som oppnås med denne. Den dobler også strømmen: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.