Lars H. Startet 24.August.2024 Link til dette innlegget Startet 24.August.2024 De fleste har vel fått med seg været rundt omkring igår. For meg er ikke vind noe problem der jeg har båten i Son, men utriggerne er festet i land og ikke flytebrygge slik at tampene fra baugen kan bli svært stramme. Jeg fikk ikke med meg igår at det skulle bli hele 1 meter høyere vannstand på kort tid der båten ligger 7 mil hjemmefra. Dermed ble det å slenge seg i bilen idag for å sjekke situasjonen. Og alt var bra! En eller annen, jeg vet ikke hvem, kanskje en fra en av nabobåtene eller kanskje de som driver havnen Sonskilen hadde vært ombord og slakket tampene! Tusen takk til vedkommende! Med 1 meter flo, hadde vannet stått godt opp på bryggen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Min båt ligges også mot fast brygge, jeg var nede å slakket på tampene kl 15.30 da var det allerede unormalt høy vannstand. Kl 17.30 ble jeg ringt opp av en bekjent som sa at nå henger utriggerene i tauene på båten. Så da var det ut igjen, måtte nå kappe det ene tauet for å få det løs. Båtens tauverk ble brukt provisorisk frem til idag. Har idag handlet nye tauer og noen nye rykkdempere og fornyet alt av bryggetau. Heldigvis ble det ikke skader på hverken båt eller brygge. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Chilli Solbris Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Stormflo i Fredrikstad. En ikke over øverste stein på brygga. Mye vind og et vannvittig regnvær. Men båten har klart seg helt fint!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Swingswong Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 I Drøbak så jeg et par punkterte fendere. En seilbåt røyk babord fortøyning foran. Knuste lampen på bryggen med ankeret og fine hakk i baugen. Det er en del båter som ligger uten rykkdempere. Noe som naturlig nok for de fleste av oss synes er verken er bra for brygger eller båt. Bryggen på land lå under vann, sannsynligvis til glede for elektrikere da koblingene også lå i sjøvann. Det er stort sett flytebrygger som båtene er fortøyd i, men de som lå mot land hadde baugen dratt ned og akterspeilet opp. Hadde det vært mer regn enn det som kom ville man nok sett mer problemer i etterkant. Tipper selvlensing virker dårlig under sånne forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Ligger også i Drøbak, var innom på dagen fredag for å sjekke og legge på litt ekstra tau og fendere. Alt OK når vi dro ut i dag. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Ask Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Fy f. så jæ...gt vatnet ser ut i hamna di @Lars H. Er det fri flyt av kloakk pga. mykje nedbør, eller er det alltid slik? For ein del åt sidan var me i Porto. Der fekk folk magesjau om dei ikkje vaska nevane godt etter å ha tatt på fortøyingstau som hadde vore I vatnet. Der såg vatnet mindre ille ut enn i hamna til Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Ask skrev 51 minutter siden: Fy f. så jæ...gt vatnet ser ut i hamna di @Lars H. Er det fri flyt av kloakk pga. mykje nedbør, eller er det alltid slik? For ein del åt sidan var me i Porto. Der fekk folk magesjau om dei ikkje vaska nevane godt etter å ha tatt på fortøyingstau som hadde vore I vatnet. Der såg vatnet mindre ille ut enn i hamna til Lars H. Grumset kommer fra avrenning fra elva og jorder. Rett og slett erosjon. 👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Som Chilli Solbris sier, det er nok hovedsakelig avrenning fra elven, pluss at alt mulig dritt syd for havnen er presset inn med sydvesten. Dessverre er det skjelden "krystallklart" vann inderst i havnen der jeg har båten liggende markert med rød ring med normalt utløp fra elven og trangt innløp syd ved moloen. Men tryggere havn for vind og bølger, er det vanskelig å finne. Jeg har faktisk hatt den samme båtplassen siden jeg kjøpte båten i 1987! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
whisper Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Stramme tamper i går. Viksfjord, Tjølling. Gikk heldigvis greit. Var en hydrolift oppvinds for meg med en litt merkelig tilsynelatende provisorisk plass som havnet på tverka, men eier sikret heldigvis fort. Kunne gått dritt for meg og flere om den ikke ble tatt hånd om. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 (redigert) Chilli Solbris skrev for 11 timer siden: Grumset kommer fra avrenning fra elva og jorder. Rett og slett erosjon Vært veldig grumset vann i Son i hele sommer. Mange lokale skylder på høstpløying og at det pløyes for nært bekker og elvefar. Med mye nedbør da så bli det mye avrenning Redigert 25.August.2024 av Blouberg Typo (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
-morten- Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 Utrolig grumsete sjø også i Trøndelag, men masse tilsig fra bekker kan også gjøre sjøen brun. Her var det 2,61 på floa i går, men ingen problemer. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.