Jump to content

Tilkopling av sammenleggbart solcellepanel

På bøjan blå

Recommended Posts

Kjære båtvenner.

Jeg har en tanke om å bruke et sammenleggbart solcellepanel i båten til å sørge for litt lading i uthavn. Et panel som jeg kan sette opp på dekket i passende vær, men ikke ha noe fastmontert. Spørsmålet da blir tilkopling. Egentlig kunne jeg ønsket meg en dekksgjennomføring med Andersson-kopling, men ser ingen som har noe sånt. Det finnes kanskje ikke?

Hvis jeg da ender på en lang ledning fra panelet, hvordan tilkoplingspunkt ville dere da valgt? Batteribanken min står i motorrommet, så må ha en et tilkoplingspunkt i cockpit. Funker det med sigarettenner, liksom?

Takk for svar.

Benji skrev On 25.8.2024 at 14.10:

Sigarettene, nei, alltid for liten kvadrat på kabel til de.

Alltid fra panel til regulator. 

Regulator så nære batteriene som mulig. 

Finnes flere løsninger for hurtig kontak, Anderson som du skriver,  eller en god dekkskontakt, men ofte maks 10 Ampere på de.

Sammenleggbare solcellepaneler har som regel innebygget regulator. Se også her: 

Det finnes små solcellepaneler med sigarettennerplugg. 

Så lenge man har kontroll på ladespenning og kan koble ut før batteriene koker bort, så er det etter mtt skjønn OK å bare koble panelene rett på batteribanken uten regulator (en PWM-regulator gjør ikke annet enn å forhindre at batterbanken koker bort, og den kan kobles hvor som helst egentlig.  En MPPT-regulator optimaliserer og trekker mer effekt ut fra panelet og bør kobles så nært batteribanken som mulig, for å redusere spennngstap over ledningene).

Så er det igjen en utfordring hva slags sikring og kabler som finnes mellom sigarettenneruttaket og batteriet.  Jeg vil anta at det er minimum 10A sikring, slik at et 100W panel kan kobles rett i sigarettenneruttaket.  150W kan også gå.  Større strømmer enn som så ville jeg uansett ikke utsatt en sigarettennerplugg for.

Vær oppmerksom på at sigarettennerplugg er en elendig standard, dobbeltsjekk i såfall at pluggen sitter skikkelig i, og at det ikke oppstår varmgang på selve pluggen.

(En vanntett kontakt eller eventuelt et vanntett skrulokk som kan åpnes for å komme til en kontakt på egnet sted på båten er selvfølgelig en langt mer elegant og bedre løsning enn å bruke sigarettenneuttak - men som en ad-hoc-løsning, så fungerer det siste for små paneler).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sånne sammenleggbare solcellepanel skal i utgangspunktet kunne kobles i en sigarett kontakt og styre showet med innebygget regulator og alle er happy. Problemet er lange ledninger gjennom masse spagetti, sikringer osv gir spenningsfall. Det gjør at solcelleregulatoren tror at at batterispenning er høy, ofte 1 volt missvisning og regulator kutter prematurt. 

Det gjør at at regulator tror batteri er fullt, lenge før batteriet er fullt og throtler ned når batteriet bare er kommet til 50%. 

Derfor er bør regulator stå nærme batteri med ok kabler så regulator opplever sann batterispenning. (Altså standard oppsett med vanlig panel uten regulator og regulator med batteri. Det er teknisk best. 

Med et sammenleggbart panel  på ~100W m/ regulator som kan gi 10A og lange kabler til batteri bør en regne ut teorisk spenningsfall med aktuelle kabler. Dette spenningisfallet er best case. Diverse spagetti gjør det vondt verre. Da ser en at en må ha saftig tverrsnitt og dedikerte kabler for å få spenningsfall ned i området 0,1 volt. Typisk 10 mm2 for 6 meter. Det kan gjøre kablene dyrere enn panelet. 

Lars H. skrev On 26.8.2024 at 23.29:

Kanskje trådstarter kunne komme tilbake og fortelle hvilket solcellepanel han/hun har?

Jeg har ikke kjøpt panel ennå. Må finne ut hvordan jeg løser det praktiske med kabelgjennomføring først. Men tenkte et sammenleggbart som jeg setter på dekk når jeg har fortøyd. Noe ála https://skanbatt.no/product/7499389/skanbatt-sammenleggbart-solcellepanel-180w-m-regulator

Systemet til skanbatt ser ok ut og her har du mulighet til å montere regulator tett på batteri for å få reguleringen best mulig.

Kommentarer:

- Syns kablene ser litt tynne ut  (2,5 mm2 ? )og du kan godt bruke 6mm2 kabel fra regulator til batteri for å oppnå best mulig lading.

- Regulatoren fungerer nok, men personlig liker jeg helst at denne type elektronikk er pakket i metall. Dette er billigste type som selges på Temu og ebay: ebay eksempel, koster $8 per stykk. Skanbatt er seriør, så regner med de gjort litt sjekk og artig å se at de går god for en sånn regulator. 

- Denne 20A regulatoren fra Biltema ser veldig bra ut. Dene er MPPT, mer inteligent og kan tilkobles med skikkelige kabler. MPPT-regulator, 20 A Biltema, link til en opplysende test: MPPT Regulator Test -. Jula vs Biltema Vilken är Bäst ?? Vad skiljer en MPPT och PWM regulator ? (regulatoren kan tilkobles alle paneler i denne størrelsesorden)

@På bøjan blå

På Betty har vi gjort en enkel løsning.

Oppsettet er tilsvarende panel fra Scanbatt som det ble linket til her, med en Victron 15A MTTP regulator. 

Alt sammen kom i sett ferdig til å koble opp via Marineshop i Sarpsborg.

Plugg til solceller er skjult midtskips i en inspeksjonsluke, festet på en svivel. Når den ikke er i bruk: 172553717089337408840617030519.jpg.f4838ca025c081e8555a1769a5164f15.jpg

Når panelet skal brukes er det bare å skru den opp:IMG_20240905_134942688.jpg.93924d247b14d5659c2651419a02bd0e.jpg

Pluggen er av typen "Idiotsikker", du kan ikke plugge den inn feil.

Herfra og ned til regulator er det ca 65cm ledning, og en halvmeter til fra regulator til batterier.

Fungert ypperlig i hele sommer nå, og er en fin løsning hvor de 5m ledning på selv panelet holder lenge for å kunne flytte panelet dit det passer seg best. Jeg har hatt det både på kalesjen, fremme over frontruta og bak på badeplattformen uten noe problemer. (Ikke under kjøring naturligvis).

Minnes en pris på like i underkant av 5000 kroner for alt sammen, da er det med både panel, en god kvalitets regulator, kabler, kontakter, sikringer etc.

Jeg bruker XT90.  Vanskelig å få de helt vanntette.  I siste iterasjon med vedlikehold måtte en del kontakter byttes ut pga irr og rust (men det må sies, de har holdt relativt lenge - langt lengre enn MC4-kontaktene).

Siste iterasjon så satte jeg inn baksiden (loddesiden) av kontaktene med epoksy - først en "primer"-epoksy som limer godt, deretter sparkel (bomullsfibre og epoksy), så surret jeg litt glassfiber rundt og til slutt strammet jeg godt opp med elastisk tape.  Jeg antar at det skal være vanntett og solid så det holder en stund.  Når kontaktene ble koblet sammen sørget jeg for godt med fett i berøringspunktet på  plastdekselet på han- og hunkontakt, slik at salt/vann ikke skal få trenge inn den veien.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har ikke laget noen gjennomføring i det hele tatt. I og med at solcellepanelene bere er "midlertidig montert", slik at de for eksempel kan tas inn i sterk vind og dårlig være, så bruker jeg da kabling som er like "midlertidig". I og med at jeg har seilbåt, så har jeg bare filt ut noen spor under luka inn til salongen, og så trukket kablene gjennom disse sporene. Det gir jo null nye hull og endringer i skroget, i alle fall fram til at man finner ut hvordan man ønsker at den permanente løsningen skal være.

Som kabler i fra solcellepanel og ned til regulator, så gjorde jeg det enklest og billigst mulig, ved å kutte en 10 meter 1.5 kvadrat skjøteledning i to, og så parallelkoblet jeg de tre lederne i hver av de to lederne, slik at jeg fikk to kabler på 4.5 kvadrat. Fungerer utmerket, når man klarer å holde styr på pluss og minus på to identisk like kabler. (Når har jeg merket dem med rød og sort tape.)

Når det gjelder problemstillingen med innebygde regulatorer i sammenleggbare paneler, så er det vel bare de aller minste panelene som har det, typisk 10-20 watt. Skal man bruke et sammenleggbart panel på for eksempel 100 Watt, så behøver man nok også en regulator i tillegg.

Bruker "stive paneler" som jeg fester med tau, dvs de blir bundet fast, og så står de normalt ute noen måneder i slengen, eller så lenge som det passer i forhold til vær og sesong. Har også et par fleksible eller bøyelige paneler, og testet dem også, men syntes at "stive paneler" fungerte bedre mht å være påmontert et stykke tid, eller så lenge som man ønsker.  

(Vi hadde noen forferdelige vinterstormer siste år. Det gikk bra, men da bestemte jeg meg for å ta panelene inn om vinteren, nå for ettertiden.)

På maxi 77 hadde jeg et 50W Biltema-panel montert sånn som bildet viser. Gjennomgående skruer gjennom plastrør. Det fungerte bra mekanisk. Et sånt 50 W panel vil sørge for at batterier alltid er fulladet gjennom ukedagene, selv delvis i skyggen. Panelet dytter innpå noen få Ah hver dag. 

Nå har jeg seilbåt med diesel, uten solpanel. Får aldri ladet forbruk skikkelig de få minuttene ut av bås til seilene kommer opp. Brukte en sånn 3A dekskontakt som matcher 50W.

Skal montere lignende 50W på min Maxi Fenix  med en kraftig 20A regulator. Sånn at jeg har muligheter til å hekte på ett sammleggbart 200W i tillegg til 50W. 

20210828_114406 sml.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...