Jump to content

2003 yamaha 150 hpdi - kraftig ettertenning når motor settes i gir


traa

Recommended Posts

jeg har problemer med min 150 hpdi

 

har testet med diagnose (YDS) og alt ser ut til å være normalt - ingen feilkoder og alle verdier ser ut til å være innenfor spec.

 

ifølge YDS er det 3 grader fortenning (BTDC3) i fri men med en gang jeg setter motoren i gir endrer tenningen seg til 9 grader ettertenning (ATDC9)

3 grader fortenning er nok riktig men det kan ikke være riktig at den skal endre seg med 12 grader - dette gjør at tomgangen blir veldig ujevn og jager opp og ned mellom 500 og 900 omdr.

og hvis jeg forsøker å gi gasspådrag ser jeg på YDS at tenningen beveger seg mot TDC og kanskje litt forbi - men ikke i nærheten av der den skal være

man hører også at motoren strever med å få opp turtallet og den rister også

 

for orden skyld; gir-bryteren virker som den skal ved at sylinder 2 og 3 er koblet ut i fri og kobles inn i gir

 

så spm er da hva som gjør at tenningen forskyver seg med 12 grader mot ettertenning ?

 

det er ingen bensinrelaterte komponenter som er defekt - både lav- og høytrykkspumpen samt vakuumpumene virker som de skal

 

tps, cps og temp/map sensorene virker som de skal

 

ecu er skiftet med en annen uten at det ga noe annet resultat

 

svinghjul, stator og pulser coil er også skiftet uten annet resultat

 

nye plugger og rensede/testede injektorer

 

det eneste som gjenstår nå - slik jeg vurderer det - er å skifte komplett ledningsnett

 

men før jeg gjør det vil jeg gjerne høre om det er noen som har opplevd noe lignende med forskyvning av tenningen på en hpdi og som kan gi meg noen gode tips om hva jeg bør gjøre videre ???

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...