traa Startet 25.August.2024 Link til dette innlegget Startet 25.August.2024 jeg har problemer med min 150 hpdi har testet med diagnose (YDS) og alt ser ut til å være normalt - ingen feilkoder og alle verdier ser ut til å være innenfor spec. ifølge YDS er det 3 grader fortenning (BTDC3) i fri men med en gang jeg setter motoren i gir endrer tenningen seg til 9 grader ettertenning (ATDC9) 3 grader fortenning er nok riktig men det kan ikke være riktig at den skal endre seg med 12 grader - dette gjør at tomgangen blir veldig ujevn og jager opp og ned mellom 500 og 900 omdr. og hvis jeg forsøker å gi gasspådrag ser jeg på YDS at tenningen beveger seg mot TDC og kanskje litt forbi - men ikke i nærheten av der den skal være man hører også at motoren strever med å få opp turtallet og den rister også for orden skyld; gir-bryteren virker som den skal ved at sylinder 2 og 3 er koblet ut i fri og kobles inn i gir så spm er da hva som gjør at tenningen forskyver seg med 12 grader mot ettertenning ? det er ingen bensinrelaterte komponenter som er defekt - både lav- og høytrykkspumpen samt vakuumpumene virker som de skal tps, cps og temp/map sensorene virker som de skal ecu er skiftet med en annen uten at det ga noe annet resultat svinghjul, stator og pulser coil er også skiftet uten annet resultat nye plugger og rensede/testede injektorer det eneste som gjenstår nå - slik jeg vurderer det - er å skifte komplett ledningsnett men før jeg gjør det vil jeg gjerne høre om det er noen som har opplevd noe lignende med forskyvning av tenningen på en hpdi og som kan gi meg noen gode tips om hva jeg bør gjøre videre ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.