tautau Startet 26.August.2024 Link til dette innlegget Startet 26.August.2024 Hei, er det noen som har byttet for sepik 1 1\2 tom på samme båt tidligere ? Har målt litt og lurer på om det i det hele tatt er plass til Trudesign typen Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Hei, tautau. Jeg kjenner ikke båten din, men da jeg byttet på en Marex, erfarte jeg at Trudesign sine er tykkere i godset enn den AIS316 som var original. Det vil si at du må frese litt større hull i skroggjennomføringen. Det var ikke jeg klar over, så greit å vite. Dimensjonene på disse er innvendige mål, så når godset er tykkere, så det er ikke bare ut med gammel - inn med Trudesign. Til info, bare. Sitér dette innlegget Link to post
tautau Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Hei Worry, ja ser at det kan bli trangt. Ferdig sammenskrudd skal det være plass, men det er det å få skrudd sammen delene i riktig rekkefølge som kan være utfordrende Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 ..men du skrur jo dette sammen før du monterer den i skroggjennomføringen, så det går sikker fint. Men husk at, du må ikke bruke Trudesign, vanlig AIS316 holder i maaaaange år de også. Jarlsø har vel det meste på lager, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
tautau Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Ja vurderer AIS316 pga størrelse/plass Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Hvis du får plass hadde jeg gått for Trudesign, støpes gjennomføringen fast med fortykket epoksy (etter anbefaling fra Trudesign selv) slipper du i praksis ofre en tanke mer på gjennomføringen. Null korrosjon og varige ventiler. Skiftet alt av gjennomføringer selv for noen år siden, har ikke angret. Alle ventilene (11-12 stk), selv septikventilen, håndteres kun med lillefingeren, selv om det har gått noen år nå. Har du ikke plass er syrefast en grei erstatning, men også syrefast kan korrodere, så kan du slippe den bekymringen hadde i alle fall jeg gått for kompositt, hvis det er plass nok. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 tautau skrev for 5 timer siden: Ja vurderer AIS316 pga størrelse/plass Hva med bronse? da får du også samme dimensjoner som den du har fra før. Og holder i laang tid. "Syrefast" kan være/er skumle saker i et slikt miljø, og faktisk det siste jeg ville ha brukt i en skroggjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Jeg tror ikke min 36 Cruiser (Farr) med 3 lugarer har større plass under vasken på badet, og det gikk greit. Bygger vel et +/- tre-fire cm (?) ekstra vinkelrett ut fra skroget. Kjøp delene, prøvemonter skroggjennomføring, kuleventil og albue, og hold det ved siden av de du har i dag. Hvis det ikke går, får du nok byttet hos en serviceinnstilt forhandler. Det var forresten ikke behov for å frese opp større hull. Tok enkelt de gamle med en lamellskive. Sitér dette innlegget Link to post
tautau Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Ir-80, ja det er akkurat sånn jeg håper på. Kuleventil nærmest skroget og 90 gr med 38 mm slangestuss . Men da må jeg ha ca 24 cm fri plass. Tror jeg kommer litt opp terskelen til døren under vasken . Må fin måle litt til Sitér dette innlegget Link to post
tautau Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Liten oppdatering: det er plass til Trudesign skrog gjennomføringer, men måtte kappe litt i terskel til dør under vasken. Gammel skrog ventil var montert med 90 gr bend mot skrog. Jeg ville ha og monterte kuleventil mot skrog. Det var det som gjorde at det tok mer plass. Brukte six10 epoxy til gjennomføring og Loctite 55 til gjenger. Virker som det er tett, men skal teste litt med vanntrykk utenifra Så får vi håpe det er helt tett når båten kommer på sjøen til våren Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Jannmar skrev On 26.8.2024 at 15.43: Hva med bronse? da får du også samme dimensjoner som den du har fra før. Og holder i laang tid. "Syrefast" kan være/er skumle saker i et slikt miljø, og faktisk det siste jeg ville ha brukt i en skroggjennomføring. jeg valgte bronse…..da jeg skiftet…da var båten 26 år…..de gamle ( også bronse) såg helt fine ut….. men jeg var usikker på ventiler og slangestusser bronse er ett material som er brukt i ”100 år” i fritidsbåter…… nå blev det bronse-bronse-bronse hvis man går for True-design Da skulle jeg valgt å montere forsterknings-mansjetten, så att de klarer den amerikanske normen om mekanisk holdfasthet ! EU (CE) har ikke like store krav som den amerikanske standarden. ønsker man lese litt mer ‘ vitenskaplig’ om gjennomføringer så har SXK-väst gjort en sammenstilling https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-Bordgenomforingar.pdf (Sorry sorry….man trenger å vare medlem for å lese den 14 sidige pdf-en, visste ikke det da jeg la ut linken) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
atletico1 Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Syrefaste kuleventiler kan være en utfordring på spesielt septik da det gjerne blir såkalt anoksisk miljø (uten oksygen) og da kan også 316 få korrosjonsskade. Hvis du går for syrefast kjøp i såfall fra Tess e.l. Men syrefast er heller ikke frostsikre hvis du som meg ligger på sjøen uten varme, i vinter var det 30 cm is. Men kuleventilen kan jo fylles med frostvæske via do/septik. Jeg prøveskrudde gjennomføring, kuleventil med stuss og tilkoblet slange inni skapet for å sjekke om det gikk. Brukte den gang sika på gjennomføring og kuleventil. Septilslangen var for stiv til at jeg fikk den inn på en rett stuss så jeg måtte ha 90 graders stuss. 90 graders stuss er oppskriften på problem hvis man bruker dopapir så derfor går dopapir i pose. Da jeg skiftet min 11-12 gjennomføringer til Trudesign 10 år siden fantes det i båtbutikkker bare 90 graders stusser, men i utenlandske nettbutikker har de også 120 graders stuss som er mye bedre hvis ikke rett stuss funker. Skiftet for lenge siden (15 år) den ene (av to) septikventiler til Marelon (Trudesign fantes ennå ikke da) og den fungerer nesten like bra ennå, men har blitt litt tråkk i hendelen. Når båten en sjelden gang er på land pensler jeg fra utsiden plastikk/kompositt kula med silikon fett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Gunga Din skrev 1 time siden: eg valgte bronse…..da jeg skiftet…da var båten 26 år…..de gamle ( også bronse) såg helt fine ut….. men jeg var usikker på ventiler og slangestusser bronse er ett material som er brukt i ”100 år” i fritidsbåter…… Det beste er Bake & Taylor. Helt enig vet ikke om de blir så mye dyrere nåe en tenker på at en får gjennomføring og ventil i et og så er den frost sikker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: Det beste er Bake & Taylor. Blakes & Taylors er vel Rolls Roycen …….. din gjennomføring 1 1/2’’….koster 3486 NOK inkl VAT deres toalett Victory Blake…..123 000 NOK….. billig varianten Baby Blake ……88 000 NOK inkl Vat 🤣🤣🤣 https://blakesandtaylors.co.uk/index.asp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Gunga Din skrev for 11 timer siden: din gjennomføring 1 1/2’’….koster 3486 NOK inkl VAT Det er vel billig når en tenker levetiden slangen rett på og ingen 90 graders bend og at med stengt ventil ekspanderer isen ut og inn i slangen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Akvanauten Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Gunga Din skrev On 9.10.2024 at 18.49: jeg valgte bronse…..da jeg skiftet…da var båten 26 år…..de gamle ( også bronse) såg helt fine ut….. men jeg var usikker på ventiler og slangestusser bronse er ett material som er brukt i ”100 år” i fritidsbåter…… nå blev det bronse-bronse-bronse Det jeg sliter med er å se forskjell på bronse og messing. Jeg tror mange av dem som jobber i båtutstyrsbutikker sliter med det samme. Hvordan ser du forskjell? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Seilars Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Akvanauten skrev for 8 timer siden: Det jeg sliter med er å se forskjell på bronse og messing. Jeg tror mange av dem som jobber i båtutstyrsbutikker sliter med det samme. Det var min erfaring også. I båtbutikken var alternativene billig messing eller det anbefalte valget Truedesign. Etter mange runder rundt meg selv og internett så gjorde jeg som @Gunga Din og kjøpte dem i bronse som du ser på bildet hans ovenfor. Er veldig fornøyd med det valget, og på en 21 år gammel båt, så tenker jeg disse varer livet ut slik de hevder Truedesign gjør. Bronse har sammenlignet med Truedesign mye større mekanisk styrke, og man kan se det dersom de degraderes. Å bare stole på at plast varer evig harmonerer ikke med min erfaring hittil i livet. Konklusjonen min ble at Truedesign kan være veldig bra, men har dårlig mekanisk styrke om man dropper forsterkningsring. Har man så dårlig plass at det er grunnen til at man dropper forsterkningsring, så bør man vurdere bronse. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Jeg har ett sett septik system med bronse og ett sett med tru design. Jeg ser ikke helt problemet med forsterkning . Hos meg ligger trudesign i ett skott som ikke er utsatt for ytre belastning hvorfor skal jeg ha forsterknings ring. Grunnen til at jeg har bronse på det andre systemet er for at tru design bygger for mye. Jeg tenker sett inn noe som holder lenge i stedet for å bytte ofte og ikke minst sjekke, derfor komponist og bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Roger jo skrev On 10.10.2024 at 9.41: Det er vel billig når en tenker levetiden slangen rett på og ingen 90 graders bend og at med stengt ventil ekspanderer isen ut og inn i slangen. Kvalitet er oftest billigst i lengden……..sen finnes det ju også reservedeler, hvis noe går i stykker. Akvanauten skrev for 13 timer siden: Det jeg sliter med er å se forskjell på bronse og messing. Jeg tror mange av dem som jobber i båtutstyrsbutikker sliter med det samme. Hvordan ser du forskjell? ja det kan vare vansklig……..generellt er vel bronse litt mer brun/rød i nyansen o messing litt mer gul… men det blir veldig like, spes på bearbeidet flate, gjenger, eller slangestusser…. skall jeg ha sånt her, så går jeg ikke til en vanlig båthandel, uten til en grossist, som også selger til privatpersoner https://www.italnordic.se heter de ligger i Henån på Orust…… (leverer mye til verften der) og har bra grejjer (kvalitet) De har rør-deler i ulike material bla bronse ! …….bestiller du i bronse så får du bronse Italnordic er generalagent for Italienske grossisten Osculati…..som har en masse kvalitetsutstyr til båter… https://www.osculati.com/en/ Osculati i sin tur kjøper rørdelerne av Guidi, deres emblem, syns på mange rørdeler her går å lese litt om deres tilverkning…. https://www.guidisrl.it/en/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.