Jump to content

Hvordan fjerne vifte på viftemotor til Eberspacher D5L


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Om det er samme patent som på viftemotoren til Eber D4 er vifta bare presset på akslingen.
 

Du må få noe tynt mellom vifta og huset slik at du kan bende den opp. Feks to smørkniver, en på hver side slik at du får jevnt press. Men vifta tåler ikke ubegrenset kraft, så vær forsiktig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Akslen er "ruflet" og så er blæserhjulet presset på sammen med noget epoxy lim. Temmelig besværligt at skille ad... blæserhjulet bliver nemt beskadiget hvis man ikke passer på. Jeg lavede et aftrækker værktøj af noget tyndt plade som kunne komme ind i revnen imellem blæseren og huset... min motor havde en brændt vikling og det var ikke muligt at købe en ny motor separat... så det endte med en ny og meget dyr blæser fra eberspacher...

Link to post
S/Y Emma skrev On 28.8.2024 at 17.39:

Motorene er ikke akkurat bygget for lett service. Meningen er at man skal kjøpe ny. Nå har D4 og D5 veldig forskjellig konstruksjon, men D4-viftene kan man kjøpe til ca 20% av originalpris på eBay (Kina-kopier med tilsvarende lik levetid).

 

Kan du linke til den du bruker? 

 

Greit å ha en reserve liggende, er en viss risiko for at jeg ville ha endt opp med ny varmer hvis jeg ikke har en viftemotor i reserve. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...