Kaptein Nemo Startet 26.August.2024 Link til dette innlegget Startet 26.August.2024 Jeg har kjøpt en D5 Airtronic som jeg skal plukke deler av. Viftemotoren er defekt og jeg har begynt å feilsøke på den. Børstene er ok men det er uendelig motstand i de 2 strømledningene. Jeg trenger derfor å åpne motoren. Her står jeg fast fordi jeg får ikke av den bakre viften. Er det noen som har tips til hvordan den kan fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Om det er samme patent som på viftemotoren til Eber D4 er vifta bare presset på akslingen. Du må få noe tynt mellom vifta og huset slik at du kan bende den opp. Feks to smørkniver, en på hver side slik at du får jevnt press. Men vifta tåler ikke ubegrenset kraft, så vær forsiktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kaptein Nemo Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Jeg prøvde med 2 skrujern men den rikket seg ikke. Jeg lurer på om den er skrudd på og limt i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Akslen er "ruflet" og så er blæserhjulet presset på sammen med noget epoxy lim. Temmelig besværligt at skille ad... blæserhjulet bliver nemt beskadiget hvis man ikke passer på. Jeg lavede et aftrækker værktøj af noget tyndt plade som kunne komme ind i revnen imellem blæseren og huset... min motor havde en brændt vikling og det var ikke muligt at købe en ny motor separat... så det endte med en ny og meget dyr blæser fra eberspacher... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.August.2024 Link til dette innlegget Svart 28.August.2024 På min Eber D4 fikk jeg en medhjelper til å holde i vifta. Med en tynn messingdor (tynnere enn akslingen) ned på akslingen, slo jeg med en liten kulehammer akslingen ut av vifta. Det gikk veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.August.2024 Link til dette innlegget Svart 28.August.2024 Motorene er ikke akkurat bygget for lett service. Meningen er at man skal kjøpe ny. Nå har D4 og D5 veldig forskjellig konstruksjon, men D4-viftene kan man kjøpe til ca 20% av originalpris på eBay (Kina-kopier med tilsvarende lik levetid). Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kaptein Nemo Svart 4.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Som nevnt over knakk plastviften. Jeg brukte dremel og kuttet spor slik at jeg fikk av viften. Jeg demonterte elmotoren. Den var brent i stykker. Det er tydelig at det ikke er ment å reparere viftemotoren. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 S/Y Emma skrev On 28.8.2024 at 17.39: Motorene er ikke akkurat bygget for lett service. Meningen er at man skal kjøpe ny. Nå har D4 og D5 veldig forskjellig konstruksjon, men D4-viftene kan man kjøpe til ca 20% av originalpris på eBay (Kina-kopier med tilsvarende lik levetid). Kan du linke til den du bruker? Greit å ha en reserve liggende, er en viss risiko for at jeg ville ha endt opp med ny varmer hvis jeg ikke har en viftemotor i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 abbor skrev for 2 timer siden: Kan du linke til den du bruker? Greit å ha en reserve liggende, er en viss risiko for at jeg ville ha endt opp med ny varmer hvis jeg ikke har en viftemotor i reserve. Bestilte akkurat et par av desse: https://www.ebay.com/itm/186627177921 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
abbor Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Denne selgeren hadde bare 90,9% positive tilbakemeldinger så jeg får finne en annen. Selger alle de kinesiske på eBay samme viftemotor? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Stort sett, men det er en forskjell på 12 v-pluggen som kobles til varmeren. Dette er den ovale med gummileppe, men ser andre har en hvit firkantet. De har også en som koster 3x mer som har "Japanese bearings", hva nå enn det har å si for kvaliteten... Pakken min er shipped. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.