Jump to content

Lekkasje fra aksling, en dråpe hver 10 sek

Egor

Recommended Posts

Hvis det er fett der som er presset inn, og den fremdeles lekker, er det nok bare behov for å bytte talg i pakkboksen. Jeg må bytte på min i vinter. Lekker litt hos meg også.

Det skal ikke skrus til med mye fett-trykk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er ingen ekspert på dette, men har du sjekket om pakkboksen har simmerringer eller talgpakning? 

På snekka mi (Nidelv 24) hadde jeg talgpakning som etter hvert måtte byttes, mens i båten jeg har nå måtte jeg bytte simmerringer i sommer.

Og video får du ikke lastet opp direkte her, da må du legge den ut på YouTube først og deretter dele linken.

Er også litt usikker på om tittelen er helt etter forumreglene, kanskje ta med hva slags bår du har?

Pequod skrev 5 minutter siden:

Er ingen ekspert på dette, men har du sjekket om pakkboksen har simmerringer eller talgpakning? 

På snekka mi (Nidelv 24) hadde jeg talgpakning som etter hvert måtte byttes, mens i båten jeg har nå måtte jeg bytte simmerringer i sommer.

Og har du simmerringer og dette oppstår igjen etter bytte kan det være gradering i selve akselen, som gjør at simmeringen ikke holder lenge. Det kan hjelpe å pusse ned med fint smergelpapir, hvis man ikke vil bytte hele akselen.. Gjorde dette etter at jeg fikk en skikkelig stygg ripe i gaffelbeinet på Hayabusaen fordi et sandkorn hadde klart å rote seg inni et sted det ikke skulle være. Holder tett nå på 3. året.

index skrev 2 minutter siden:

Det er ikke fettet som skal tette. Det ser ut til å være en pakkboks med simmerringer, lekker det så må de byttes.

Riktig og til smøring får fettet veldig god hjelp av vannet, så å stappe pakkboksen proppfull av fett virker bare mot sin hensikt.

Egor skrev 1 time siden:

Prøvde å saumfare diverse poster. Vet ikke hvor alvorlig dette er men det begynte å lekke fra aksling, når båten står stille. Prøvde dette med å dytte fett i fettkopp, den ser full ut men det er kanskje for lite?

Ut fra videoen så virker det sannsynlig at dette er en pakkboks med simmeringer der simmeringer er utslitt. Her er utdrag fra et emne der utskifting av simmeringer er beskrevet:

En av jobbene som var planlagt var utskifting av simmeringer i pakkboksen til propellakselen. Dette på grunn av at en tidligere eier av båten har montert en smørenippet i lokket til smørekoppen noe som indikerte at det var fylt for mye grease i pakkboksen. I tillegg så kom det mye vann opp gjennom smørekoppen da jeg tok av lokket for å fylle på grease så det var tydelig at simmeringene var defekte.

58ed5568518c8_Overhalingpropellhylse1.jpg.cd75b0eb53bda0e196bb0434c45cc420.jpg

Det har lekker ut grease gjennom forre simmering.

58ed556f5bc03_Overhalingpropellhylse2.jpg.0d78df652e58c148a27a141df10e77a6.jpg

Smørenippel i lokk til greasekopp.

58ed557b42da5_Overhalingpropellhylse3.jpg.9f3132ada0356a695a35ae71c2099d56.jpg

Propellaksel demontert fra akselflens.

Etter demonteringen oppdaget jeg at det ikke bare var pakkboksen det var problemer med. Det viste seg at cutlesslageret var fullstendig ødelagt. Noe som ikke ble oppdaget ved kjøp av båten da det ikke var noe slark i lageret.

58ed55860663b_Overhalingpropellhylse5.jpg.9ea6b177d03e58449a59e5e2447ccb6d.jpg

Deformert simmering. I tillegg var aktre simmering fullstendig utslitt.

58ed557f4b82d_Overhalingpropellhylse4.jpg.d48db0684fa37bd4367f042465198641.jpg

Det er ikke mye igjen av cutlesslageret. Fundere på hva som har ødelagt dette selv om 29 år og 4350 timer sier sitt.

Da cutlesslageret erfaringsmessig står godt fast i stevnflensen fant jeg ut at det enkleste var å dele lageret med et baufilblad for å få dette ut.

Gummien var så løs at jeg klarte å fjerne denne før jeg delte messingforingen.

58ed55dc8f131_Overhalingpropellhylse6.jpg.c30caeb302ab56caf91b6cc89db515f3.jpg

Demontert lager.

58ed55e0ba494_Overhalingpropellhylse8.jpg.6c6a0658a1aaf698d8c78e3638dfc3f3.jpg

Nye deler innkjøpt i dag, total kostnad kr. 1761,- innkjøpt hos Brammer, Best Marine og Maritim i Bergen.

58f52a7cdf50a_Overhalingpropellhylse9.jpg.4254d32fb81d17aeeba7f1a43a5c553c.jpg

Montering av nytt cutlesslager. Det viste seg at det var en relativ trang pasning i stevnflensen og lageret måtte drives inn med en liten slegge. Kom på litt for sent at litt olje på lageret hadde forenklet inndrivingen.

58f52a7c38331_Overhalingpropellhylse10.jpg.3e2db3bc4e372fc9fd8cc999791c272f.jpg

Prøving av propellaksel. Det var  55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene.

58f52a7b800a6_Overhalingpropellhylse11.jpg.17a83d8c36472112daf40d2f73772b99.jpg

Kapping av propellaksel. La et papirark rundt akselen og merket rundt kanten av dette for å få et vinkelrett kutt.Saget et spor langs merket før jeg sagde gjennom akselen.

Passet også på å fjerne grader på akselenden slik at simmeringer ikke skulle bli skadet ved montering av pakkboksen.

58f52e295cc12_Overhalingpropellhylse14.jpg.ca7cce86d3ba2897bb25679c0d9a41a6.jpg

Pakkboks montert. Satte først inn akselen, så langt frem som det viser på bildet, og monterte pakkboksen etterpå for å unngå skade på simmeringer.

58f52a7a43c4f_Overhalingpropellhylse13.jpg.2932ae82f069732fe13bfbbfa396f325.jpg

Aksel ferdig montert, Skruer i klemflens ble trukket til med moment i to omganger iht. monteringsanvisning fra Aquadrive. Slitespor i aksel i forkant av pakkbokshar god avstand til simmering.

58f52a7ad2373_Overhalingpropellhylse12.jpg.671be6707204f06f53cf2544a3cecb23.jpg

Ny greasekopp med slange ble montert for å slippe å ta opp dørk over pakkboks når jeg skal smøre.

Ved prøvekjøring etter sjøsetting viste det seg at pakkboksen ble så varm at det ikke gikk an å ta på denne. Demonterte greaseslange fra pakkboksen for å sjekke om det var for mye grease der samt at slangeklemmer på gummislange mellom pakkboks og hylserør ble løsnet for å fjerne luft i hylserøret. Det viste seg at dette var effektivt og pakkboksen ble ikke varm på neste tur med båten.

Egor skrev On 26.8.2024 at 22.07:

Prøvde dette med å dytte fett i fettkopp, den ser full ut men det er kanskje for lite?

Det er som noen har sakt en pakkboks med simmerringer et 1/4 tørn i mnd er normalt mer en nok ved hyppig bruk.

Puss akslingen med vannsmergel rundt akslingen IKKE langsetter akslingen.

Det er lurt  enten å kutte av gummihylsa 20-30mm eller kjøpe en lengre gummihylse for å få simmeringene på et nytt sted.

image.png.1299f8e9a874254a55b9e768c1dc9075.png

Når du er på land kontroller at det ikke er mye slakk i cutlesslageret .

Når du er på land løsne gummihylsa fra hylserøret og kontroller at  akslingen sitter mitt i hylserøret før du løsner akslingen fra klemflensen. Hvis ikke rett opp motoren så akslingen er i senter i hylserøret.

Skru ut alle skruene sett inn et blekk i sprekken og skru inn en skrue på hver side i pien retning så løsner akslingen .

sjekk at ikke gjenge er en rust klump før du skrur inn skruen ha olje i hullet og på skruen

Bolter og gjenger skal renoveres.  tiltrekkes med moment.

Etter kontroller oppretting på vannet.

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1613736820/p_VM-13101-19_documentation_1

PS ves sjøsetting er det lurt å løsne litt på gummi hylsa og lure inn et tynt skrujern for å få ut lufta.

så vannet kommer fram til simmerringen så den får kjøling.

image.png.a688d8479436cc080be149b17e4ae73d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fiks skrev On 26.8.2024 at 23.56:

Det var  55 mm avstand mellom lager og propellboss. Jeg bestemte derfor at jeg skulle kappe 15 mm av akselen slik at slitespor i pakkboks kom foran de nye simmeringene

Det var synd. Ellers et fin innlegg .

1  1/2  gang aksling tykkelse er det en anbefaler

Savner en smal sinkanode rund akslingen mot propellen.

Å korte inn eller øke lengden på gummihylsa er bra metode for å få nytt anlegg til simmerringene.

image.png.ff6872c8d89e344ba12e0664fe907501.pngimage.png.3052bd22d21d2d3a97c1325b1046b8a6.png

Sjekket du at akslingen var i senter i hylserøret når klemflensen ble montert på giret?

For å rette opp klemflens / gir flens.

Kallethekid skrev On 26.8.2024 at 22.57:

Har samme problem, men kanskje an annen type tetning. Har ikke så stor erfaring med slike tetninger. Skal noe fylles på i denne glassbeholderen? 

Hvis oljen forsvinner fra beholderen er det på tide å skifte simmerringer kommer oljen inn eller ut av båten?

De forskjellige fimra sier forskjellig, hva sier manualen.

Ser Sleipner  sier forskjellig  W 10-30 i nyere og 15W-40. i eldre manualer

Det som er viktig  er at beholderen er "minimum 30 cm høyere en vannlinjen" og er ca. 3/4 full. og rustfrie fjærer.

Mulig det er forskjell på oljen til bokser med en og to slanger.?

Husk å kontrollere motoroppretting når du skifter  simmerringer.

Roger jo skrev 23 minutter siden:

Hvis oljen forsvinner fra beholderen er det på tide å skifte simmerringer kommer oljen inn eller ut av båten?

De forskjellige fimra sier forskjellig, hva sier manualen.

Ser Sleipner  sier forskjellig  W 10-30 i nyere og 15W-40. i eldre manualer

Det som er viktig  er at beholderen er "minimum 30 cm høyere en vannlinjen" og er ca. 3/4 full. og rustfrie fjærer.

Mulig det er forskjell på oljen til bokser med en og to slanger.?

Husk å kontrollere motoroppretting når du skifter  simmerringer.

Takk for tipsene. Båten er helt ny for meg så det kan hende at det holder å fylle på. Hvis ikke det hjelper får jeg skifte simmerringene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...