Jump to content

Egnet manometer for kompresjonsmåling av dieselmotor

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg ønsker å kunne måle kompresjon i min 3-sylindrede Yanmar 3GM30. Jeg har en tom dyseholder men mangler passende manometer. Det m jo være et som "holder" på trykket og viser max trykk og må da selvsagt ha ventil hvor man kan slippe ut trykket igjen. Noen forslag til hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Skal du lage noe sjøl så husk at en ferdig kompresjonmåler også inneholder en tilbskeslagsventil og blødeventil. Det kan kreve endel innsats og prøve/feile for å finne noe som virker bra... 

Normalt er vel jeg en av de som prater varmest for "gjøre det selv" men i dette tilfellet er mitt råd klart. Kjøp et brukt om du synes nytt er for mye penger. Om du skal kjøpe løse deler kan jeg ikke se hvordan du skal få det til rimeligere, og la oss ikke glemme at resultatet skal brukes til å måle noe opp mot en standard... 

Jeg kjøpte et brukt sett på Finn tidligere som jeg tror er identisk med det Biltema selger. Ingen av adapterne/delene som fulgte med kunne såvidt jeg skjønte brukes på de mindre Yanmar-motorene. Det er grunnen til at jeg ser på muligheten til å bygge noe selv.

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Men er det ikke mye lettere å mekke en overgang, enn tilbakeslagsventil og blødeventil? 

Sannsynligvis men jeg synes det er litt galt å kjøpe et kompresjonstest sett til tre tusen når jeg i tillegg må mekke til ting. Og dreiebenken solgte jeg for mange år siden....

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

mekke en overgang,

Enkelt og fornuftig vil vel være en tur til Slangeservice / Tess / etc og kjøpe to fittings til 60 og 80kr...

En med samme gjenger som dysene i en ende og male 3/8BSP i den andre.

En med samme gjenger som kompresjonstesteren i en ende og female 3/8BSP i den andre enden.

Du får kompresjonstester for 400kr så jeg skjønner ikke helt hvor du tar 3000kr fra....

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Enkelt og fornuftig vil vel være en tur til Slangeservice / Tess / etc og kjøpe to fittings til 60 og 80kr...

En med samme gjenger som dysene i en ende og male 3/8BSP i den andre.

En med samme gjenger som kompresjonstesteren i en ende og female 3/8BSP i den andre enden.

Du får kompresjonstester for 400kr så jeg skjønner ikke helt hvor du tar 3000kr fra....

BT sitt sett koster 2900. 

Nå har jeg bestilt dette så får vi se om det duger og hvilke tilpasninger som må til.

Dette Yato-settet til ca kr 600 ser jo ut til å ha en rekke adaptere med.

yato.jpg.6d0cf9370d774546e2f50f06302f92d3.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 4 minutter siden:

Dette Yato-settet til ca kr 600 ser jo ut til å ha en rekke adaptere med.

yato.jpg.6d0cf9370d774546e2f50f06302f92d3.jpg

Alle de lange er for glødeplugg som ikke min motor har. Holder derfor en knapp på det jeg har bestilt men det vil vise seg om det er riktig ?

Ja men det er 6 av de tykke, så bør funke på litt av hvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Skjønner ikke helt de tykke med gjenger. Har aldri sett dyseholdere som er skrudd ned i toppen ?

Du har jo disse som bl.a. VW har brukt i noen tiår:

NA14X.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...