Jump to content

Hvor sitter temp vakt volvo penta tamd31pa

Alfonzo

Recommended Posts

På min volvo penta tamd 31p-a,så hyler temp alarmen så snart nåla kommer over 85 grader,så her må det være feil på den føleren som skal forestille temp vakt.

Men,hvor i all verden er den plasert? etter boka å dømme sitter den i termostat huset,men der finnes ingen føler på min motor. PÅ blokka på høyre side sitter det flere følere,bl a oljetrykksgiver,en 2 polet giver som minner veldig om kjølevann og en 1 polet som også minner om kjølevannskrets. Merkelig at ikke det som står i boka til motoren stemmer overens med vor ting er plassert?

Noen som med sikkerhet kan fortelle hvor denne temp vakten sitter? motoren er som skrevet en tamd 31 p-a fra 1995.

Den står på undersiden av manefoil like bak dynamo. Hold et speil rett bak dynamo slik at du ser undersiden av manefoil. Da bør du se den. I koblingsskjema ser du hvilke farge ledningen skal ha, så sjekk at det stemmer for det var litt rart det ikke var noe i termostathus. Der burde i hvertfall føler til tempinstrumentet stå. 

Bruk koblingsskjema og les av fargene på ledningene. Da finner du ut hva alle følerene er. Jeg har ikke skjema akkurat nå.

ja ok. I boka står det merket at temp giver til innstrument sitter i bakant på blokka høyre side,og at giver til temp vakt som gir alarm sitter oppe i enden på termostat hus. på mitt termostathus er det ingen som helst føler,og har heller aldri vert det. En nabobåt med samme motor,men med betegnelsen 31A så sitter det 2 givere i enden på termostathuset av en eller annen grunn. Motoren er jo den samme,men med forskjellig innmat og ytelse så vidt jeg har forstått. Det jeg finner er 2 følere på siden av blokka som ser ut til å stå i kjølevannskretsen,den ene er 2 polet og den andre 1 polet. Så var det da om vilken som er til hva? Trangt nedi der,så får vel kranglet meg ned å nappe ut ledninger for å se hva som blir dødt.

Alfonzo skrev 18 minutter siden:

Så var det da om vilken som er til hva? Trangt nedi der,så får vel kranglet meg ned å nappe ut ledninger for å se hva som blir dødt.

Det hjelper med skjema som sagt for det forteller farge på ledninger og hvilken føler ledningene går til. Nabobåten har begge følere i termostathus. Om du har tilgang til den kan dere sammenligne de  som står i blokka på den. Mener å huske at den to-polte var til oljetrykkinstrumentet, men ikke sikker.

Tok en titt på skjema. Fargen på ledninger skal være:

Tempvakt : Tofarget ledning, brun og hvit.

Tempgiver: Ensfarget lys brun.

Oljetrykkgiver: Ensfarget lys blå.

Oljetrykkvakt: Tofarget blå og hvit.

Oljetrykkgiver har også sort ledning som går til gods.

hegra skrev for 9 timer siden:

Tok en titt på skjema. Fargen på ledninger skal være:

Tempvakt : Tofarget ledning, brun og hvit.

Tempgiver: Ensfarget lys brun.

Oljetrykkgiver: Ensfarget lys blå.

Oljetrykkvakt: Tofarget blå og hvit.

Oljetrykkgiver har også sort ledning som går til gods.

Se der ja. Takk for hjelp:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...