Jump to content

Beregning varmeveksler størrelse Volvo penta 41p?

borisboris

Recommended Posts

Hei,pga av stive priser ser eg etter ein alternativ varmeveksler til ein Volvo penta 41p 200Hk

Har funnet ein varmeveksler til Ford Lehman 2728T 275 Hk.Denne varmeveksleren har samme dimmesjon på slanger inn og ut på både ferskvann sio og saltvann sio.Men den er mindre i ytre størrelse enn volvo penta 41p veksleren.

Begge motorene har ca samme mengde kjøleveske.Ford 2728T  har 23 liter og volvo penta vp41p har 19 liter.

Ford 2728T 5.950 liter sylindervolum og Volvo penta vp 41p 3.6 liter sylinder volum.

Har fått beskjed av ein som selger og produserer varmevekslere på inet marine usa at Ford lehman varmeveksleren til 275hk motoren vil ha altfor liten kjølekapasitet for vp41p 200hk motoren.

Noken som kan forklare meg korfor ein varmeveksler beregna på ein større og kraftigere motor ikkje har kapasitet til å kjøle ein vp41p med både mindre motor volum og mindre hestekrefter?

Se bilde under for dimensjoner.

20240415_082547_resized_done-recovered_-_copy.jpg

2C269CN_mm.jpg

Det der er en sannhet med modifikasjoner (vet det er en klisjé). Vannet skal gå med 'passe' hastighet. For fort og for lite gir ikke optimal kjøling. Etter husken står det noe om dette på hjemmesiden til Bowman. Kjølearealet er viktigst. Jeg byttet en diger amerikansk kjøler med en liten knert fra Bowman. Går helt utmerket.

Uten at jeg har rede på dette, men på volvo går sjøvannet 4 ganger gjennom veksler før det går ut igjen. Hva det gjør på andre vekslere vet jeg ikke. Hadde en gang en type bowman og der gikk det bare inn i ene enden og ut i andre. Altså bare en gang igjennom. Må vel ha noe med antall cm2 de tynne røra utgjør.

Ja, det er overflaten der temperaturovergangen kan skje som teller. I min Bowman snur sjøvannet tre ganger. Og etter husken skal idealfarten på sjøvannet være 2 m/s. I bunnen av filosofien ligger antal W/h som skal fjernes fra motoren. Jeg fikk aldri dreisen på teknisk termodynamik.

borisboris skrev for 10 timer siden:

Noken som kan forklare meg korfor ein varmeveksler beregna på ein større og kraftigere motor ikkje har kapasitet til å kjøle ein vp41p med både mindre motor volum og mindre hestekrefter?

Nå er det vel ikke slik at det en selger sier alltid er 100% fakta...

Om vi kun ser på det tekniske:

Det varierer svært lite hvor "effektiv" en marinemotor er. Med det mener jeg hvor mye effekt en kan ta ut via svinghjulet, i forhold til hvor mye diesel motoren forbruker i løpet av måleperioden. Dermed kan vi si at din 41 og Ford' kan grovt sett sammenliknes..

Den store forskjellen ligger trolig i oljemengde og overflate på bunnpanne, Ford' veksler nok ut betydelig mer olje-varme enn din 41-P. Men, forskjellen er ikke 75 hk...
Det er noe forskjell på eksosdelen også men får ikke tallene til å gå opp...
Nei, dette lukter politikk... "dere kan få produsere kjølere for oss, men da får dere ikke lov til å selge eget merke til våre motorer"

dieselfan skrev for 17 timer siden:

Det varierer svært lite hvor "effektiv" en marinemotor er. Med det mener jeg hvor mye effekt en kan ta ut via svinghjulet, i forhold til hvor mye diesel motoren forbruker

Det er vel betydelig forskjell på eldre forkammer og moderne direktesprøytet? Men begge disse motorer er eldre og direkte.

Ellers, har man kjøleproblemer kan man sette inn en restriktor slik at kjølevannet passerer varmeveksleren saktere og får bedre tid til å avkjøles.
Rocket Industries! selger også slike

(obs: ironi)

ALL30242__11740.jpg

Hulda skrev On 29.8.2024 at 14.01:

Det skjønner ikke jeg heller. Formålet er å fjerne energi. Personlig ville jeg tatt en titt på hjemmesidene til Lancing Marine og Bowman.

Takk for tips,sjekka der men prisene er nærme seg ein orginal vp41p veksler hos mr.cool

Mr cool har uslålige priser og vekslerene er visst fra seakamp som får veldige gode skussmål.Den Ford leman veksleren kommer med moms og frakt levert for kr 13600

dieselfan skrev for 17 timer siden:

Nå er det vel ikke slik at det en selger sier alltid er 100% fakta...

Om vi kun ser på det tekniske:

Det varierer svært lite hvor "effektiv" en marinemotor er. Med det mener jeg hvor mye effekt en kan ta ut via svinghjulet, i forhold til hvor mye diesel motoren forbruker i løpet av måleperioden. Dermed kan vi si at din 41 og Ford' kan grovt sett sammenliknes..

Den store forskjellen ligger trolig i oljemengde og overflate på bunnpanne, Ford' veksler nok ut betydelig mer olje-varme enn din 41-P. Men, forskjellen er ikke 75 hk...
Det er noe forskjell på eksosdelen også men får ikke tallene til å gå opp...
Nei, dette lukter politikk... "dere kan få produsere kjølere for oss, men da får dere ikke lov til å selge eget merke til våre motorer"

Eg trur det ville fungert med ford lehman veksleren.Men fikk dette til svar fra mr.cool som er ein anna varmeveksler leverandør med veldig gode priser:

Good Afternoon,

Each unit is manufactured to cater to the specific engine and its needs.

There are many Larger engines that will have a smaller heat exchanger.

The size of the heat exchanger is a small portion of the task at hand.

Some are designed to cool only the block and some are designed to cool exhaust as well.

It all comes down to how much heat the engine produces and how to cool those engine efficiently.

Hope this sheds some light on the question you are asking

Takk for alle svar.For sikkerhets skyld trur eg det må bli orginal varmeveksler.Har sjekka alle forhandlere eg fant på nettet.Må vere god fortjeneste når prisene variere fra +48000 til laveste på kr 32300 levert fra Ragnar Ringstad AS Delesalg.

Mr.cool kan levere inkludert frakt ,moms osv for kr 28000 ,så ein kan spare  ca 4000kr med å bestille derfra.men litt meir usikkerhetsmomenter der med paypal, garanti frakt skader osv.så neppe verdt å spare dei 4000 kronene

borisboris skrev for 15 timer siden:

Kan holde lenge ja.Blir ekstra dyrt viss ikkje.

Tror du du med god samvittighet kan se bort fra den dommedagsholdningen der... 

Kjøper du en brukt kjøler og trykkprøver den før du monterer den inn, så er statistisk sjanse for havarert kjøler minimal om du holder orden på anoder og kutter ut syrer/renseprosedyre som VP ikke anbefaler... 

Det kan komme et lynnedslag, og en funka ny VP kjøler kan sprekke etter to dager. 

Det kom jo en type og kjøpte den defekte kjøleren til Hulda for 1500 kroner. Han skulle TIG-sveise den selv, for kjøleren lakk i absolutt alle sveiser. Om du kjøper en ny kjøler og den konker, så har du en garanti. Spesielt om du kjøper den i Norge. Mesteparten av det som sitter på motoren til Hulda er kjøpt i USA, og det funker etter 25 år. Med unntak av den famøse kjøleren. 

borisboris skrev On 30.8.2024 at 18.51:

fikk dette til svar fra mr.cool som er ein anna varmeveksler leverandør med veldig gode priser:

For å være dønn ærlig med deg så står det ikke et eneste sted i svaret du refererer til at varmeveksleren du ønsker en komentat til IKKE passer til din motor....

Sagt på godt Norsk så er det vel bare babbel i det svaret :crazy:

Får et inntrykk av at du gjerne vil ha en kjøler som vil passe til slangestussene på din motor.
Du har allerede fått et tips om at Bowmann har et stort utvalg av kjølere til ombygging og "hjemmemarinisering".  De selger også reservedeler til kjølerne de selger i dag, og som stort sett er like siden 1978 (det er den eldste katalogen jeg finner)
Bowmann varmevekslere og ladeluftkjølere har stort sett gjengede tilkoblinger slik at du kan skru inn en egnet gjengestuss som passer til dine slanger.

Det går 1000 vis av motorer rundt i Norge som er marinisert med disse kjølerne. Bowmann har også hatt meget god telefonsupport de gangen jeg har hatt behov for det.
Men, selvfølgelig er det enkleste å kjøpe en 5000kr kjøler av Volvo Penta for 40000kr.... den blir jo som alt annet mye bedre jo dyrere du kjøper den.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...